Elsa schema's stoelverwarming

Dafut

Lid
Goedemorgen mensen,

Ik heb vorig jaar de stoelen in mijn Skoda Fabia I vervangen door modelletje van een Fabia II. Nu de winter op zijn einde loopt leek hem mij een goed idee om de stoelverwarming toch maar eens te gaan fixen. :jaja::maakmegek:

Ik ben nu echter opzoek naar de Elsa schema's van een Fabia II (~2011), zijn er forum leden die mij hier toevallig aan kunnen helpen?

Groeten,

David
 

EdK

Forumguru
opzoek naar de Elsa schema's van een Fabia II (~2011)
En als je die hebt ben je er dan van overtuigd dat het zonder problemen gaat werken ?
Ik vermoed dat je er ook een module bij moet hebben dan, en of die dan ook nog gaat werken in de fabia 1 daar heb ik mijn twijfels over....
Vermoed dat je zelf wat in elkaar moet flansen met een schakelaar(s) (links /rechts) en een voeding 12V en dat koppelen met de verwarmingslinten in je stoel.

Maar dat is een vermoeden dat ik heb, weet niet 100% zeker of ik hierin gelijk heb hoor !
Mocht je meer documentatie willen hebben mbt de Fabia 1 kijk dan eens op skodaforum.eu in downloads.
Daar staan wat uitgebreide manuals van de Fabia 1, misschien dat je daar wat meer kunt vinden mbt of er ook Fabia 1 zijn geleverd vanaf fabriek met stoelverarming.....:pieker:
 

Cordoba

Forumguru
Eerlijk gezegd ben ik wat verbaasd dat je het schema van een F2 zoekt. Je stoelen komen dan wel uit een F2, maar die verwarming is niets anders dan een paar (te dunne) draadjes, die warm worden omdat er eigenlijk teveel stroom doorheen wil. Ik denk dat je meer hebt aan het schema van een F1. Ik heb nooit gehoord van een F1 met stoelverwarming, maar mogelijk dat dit in het buitenland wel geleverd is (net zoals Pon pas zeer recent de mogelijkheid heeft gegeven om ook in NL een auto met voorruitverwarming te bestellen).
 

Dafut

Lid
Goedemorgen heren, hartelijk dank voor jullie reactie. Ik zal even uitleggen waarom ik opzoek ben naar de schema's van een F2. Ik heb inmiddels de originele knopjes en aansturingsmodules ingebouwd (van een F1, ja ze hebben het echt geleverd). Deze heb ik op werking getest met de multimeter. Ik moet nu alleen nog de stoelen aansluiten op de regelmodules.
Normaal gesproken zijn het 4 draden, 2 daarvan zijn de verwarming elementen (rug en zitting) en de andere 2 zijn de temperature sensor (NTC). Middels deze temperatuur sensor weet de regelmodule wanneer deze de spanning naar beneden kan brengen als de gewenste temperatuur bereikt is. De verwarmingselementen hebben doorgaans een weerstand van ~4ohm en aangezien het er twee (rug en zitting) zijn en deze in serie staan is dat totaal 8ohm. De temperatuur sensor moet bij ~10-20 graden ergens tussen de 8K en 10K ohm zijn.

Nu zit er aan mijn F2 stoelen een prachtige 4 polige stekker en dacht ik dat komt wel goed, even meten en ik weet het. Maar op de 4 draden meet ik 8 en 4 ohm, zowel bij de bestuurdersstoel als de bijrijdersstoel. Wellicht zijn de 4 ohms draden nog de verwarming elementen in de wangen van de stoel, maar dat weet ik dus niet zeker. Andere optie is dat de temperatuur sensoren stuk zijn. Middels het schema van een F2 hoop ik aan de draad kleuren te kunnen verifiëren welke draden waarvoor zijn.
 

Bijlagen

  • IMG_1358.jpg
    IMG_1358.jpg
    169,3 KB · Weergaven: 35
  • IMG_1359.jpg
    IMG_1359.jpg
    148,4 KB · Weergaven: 34
  • IMG_1360.jpg
    IMG_1360.jpg
    145,6 KB · Weergaven: 30

Hakar

Donateur
Heb hier twee bestandjes voor je.
Nummer 49 is op basis van 2008 Elegance uitvoering, nummer 105 op basis van 2010 Elegance uitvoering.
Ik ben analfabeet op het gebied van auto elektronica, dus geen garantie of deze bestandjes dat zijn wat je nodig bent.
Als je er wel wat mee kunt, doe er je voordeel mee, en maak er met behulp van foto's een mooie How To van voor de kennisbank.
 

Bijlagen

  • FABIA II Stroomloopschema nr 49 1.pdf
    757,2 KB · Weergaven: 14
  • FABIA II Stroomloopschema nr 105 1.pdf
    1,2 MB · Weergaven: 11

Dafut

Lid
Dankjewel Hakar! Dit is precies wat ik zocht. Blijkbaar zitten in deze stoelen dus geen NTC temperatuursensoren maar een soort thermische schakelaars. Ik ga eens even bedenken hoe ik dit ga aanpassen zodat ik het werkend krijg :pieker:.
 

oco1979

Forumguru
Dankjewel Hakar! Dit is precies wat ik zocht. Blijkbaar zitten in deze stoelen dus geen NTC temperatuursensoren maar een soort thermische schakelaars. Ik ga eens even bedenken hoe ik dit ga aanpassen zodat ik het werkend krijg :pieker:.

JE NTC is je zitvlak die meet :D:deuk:

succes met je project
 
Bovenaan Onderaan