ELM327 ODB scanner

Tachi

Actief lid
Het gaat niet echt om VAG_COM.

Op internet worden verschillende van deze ELM327 ODB scanners aangeboden van belachelijk goedkoop tot gangbare prijzen.
Deze kun je dus bijv. aan je laptop via USB hangen en dan zou je via software zoals Scantool.net allerlei gegevens kunnen uitlezen.

Iemand ervaring hiermee? En zou het werken op mijn auto als ik 'm aansluit?
 

Octavia_II

Actief lid
Het gaat niet echt om VAG_COM.

Op internet worden verschillende van deze ELM327 ODB scanners aangeboden van belachelijk goedkoop tot gangbare prijzen.
Deze kun je dus bijv. aan je laptop via USB hangen en dan zou je via software zoals Scantool.net allerlei gegevens kunnen uitlezen.

Iemand ervaring hiermee? En zou het werken op mijn auto als ik 'm aansluit?

Werken zal het vast wel doen, maar wat wil/kan je ermee?

Wat kan een scantool normaal gesproken allemaal:

Turn off the check engine light, and erase stored diagnostic information
Check emissions readiness
Read and erase trouble codes (generic and manufacturer-specific)
Display real time parameters
Record data for later playback
Plot data in the form of graphs & maps
Display customizable Digital Gauges
Serve as a dynamometer
Provide a drag strip feature
Generate printable diagnostic reports
Access manufacturer-specific information
Do lots of other cool and useful things

Dus (samenvatting) eigenlijk kan een scantool alleen info over de motor uitlezen (en eventueel opslaan, en leuk in metertje en grafiekjes op het scherm laten zien) en ook nog fouten wissen. (en NIETS MEER !!)

Met vriendelijke groet,

Charlie
 

Tachi

Actief lid
Ik wil gewoon data kunnen uitlezen en evt. fouten wissen. Dus geen fancy-pancy zitten tweaken aan mijn auto.
Als je andere (goedkope) werkende alternatieven weet, vind ik ook prima! Ik wil niet enkele honderd euro uitgeven om wat data te kunnen uitlezen. Daarvoor vind ik VAG-COM persoonlijk een beetje te veel van het goede.
 

Octavia_II

Actief lid
Ik wil gewoon data kunnen uitlezen en evt. fouten wissen. Dus geen fancy-pancy zitten tweaken aan mijn auto.
Als je andere (goedkope) werkende alternatieven weet, vind ik ook prima! Ik wil niet enkele honderd euro uitgeven om wat data te kunnen uitlezen. Daarvoor vind ik VAG-COM persoonlijk een beetje te veel van het goede.

Wil je alleen motor data uitlezen, of ook van andere ECU's ?

Groet,

Charlie
 

Tachi

Actief lid
Wat bedoel je met andere ECU's? ECU's van andere merken auto's of andere ECU's in mijn eigen auto? In eerste instantie wil ik motordata en wat er direct om heen hangt uit mijn eigen auto kunnen uitlezen. Meldingen over de airco zou ook handig kunnen zijn, maar meldingen dat bijv. je buitenspiegelverwarming het niet doet vind ik niet zo belangrijk.

Ik wil dus sowieso een apparaat c.q. software + adapter die gegevens uit mijn huidige auto kan uitlezen. Bronnen op internet hebben mij geen uitsluitsel kunnen geven welke protocol of protocollen mijn Octavia gebruikt of begrijpt.
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Tachi,

met een simpele interface (volgens mij niet met een ELM327) en VAG-COM 311.2 of 409.1 zou je alles moeten kunnen wat jij wilt doen. Alle ECU's in jouw auto zijn hiermee te benaderen.
(Volgens mij werken deze versie alleen met seriele interfaces en NIET met USB!)

Je kunt dit eerst uitproberen, want een probeerversie van VAG-COM is gewoon te download. (Wel moet je natuurlijk hardware hebben :winkie:)

Als alles werkt moet je de versie van VAG-COM registreren om van alle funktie gebruik te kunnen maken...

Met vriendelijke groet,

Charlie
 

Tachi

Actief lid
:) Precies, hardware moet ik wel eerst hebben. Probleem begint al bij de laptop, die heeft geen COM-poort.

De vraag blijft nu: zal een oude VAG-COM 311.2 of 409.1 wel kunnen werken met een USB-kabel waar een FTDI-chip in zit. Ik weet niet of je het kent, maar deze doet simpel gezegd de vertaalslag USB-serieel. Via de FTDI-driver kan je in Windows een COM-poort instellen.

Theoretisch zou een USB ODB-II KKL-kabel-stekker-adapter-met-FTDI werken, of niet?
Wat denk jij Charlie?

Groeten,
Tachi
 

Octavia_II

Actief lid
Ik ken FTDI wel, theoretisch zou het idd. moeten werken...(geen garantie ;))

Heb je al google al eens raadgepleegd, kan me niet voorstellen dat je de eerste bent met deze oplossing...:crazy:

Groet,

Charlie
 

Ronnie

Forumguru
:) Precies, hardware moet ik wel eerst hebben. Probleem begint al bij de laptop, die heeft geen COM-poort.

De vraag blijft nu: zal een oude VAG-COM 311.2 of 409.1 wel kunnen werken met een USB-kabel waar een FTDI-chip in zit. Ik weet niet of je het kent, maar deze doet simpel gezegd de vertaalslag USB-serieel. Via de FTDI-driver kan je in Windows een COM-poort instellen.

Theoretisch zou een USB ODB-II KKL-kabel-stekker-adapter-met-FTDI werken, of niet?
Wat denk jij Charlie?

Groeten,
Tachi
Sorry dat ik me d'r even inmeng: Bij mij werkt 409-1 perfect op de laptop met usb of compoort met een usb-com verloopkabel (€9,95). De interface is van Ebay (D), 49,-, ook geschikt voor can-bus!
 

Bijlagen

  • Afbeelding 027.jpg
    Afbeelding 027.jpg
    98,3 KB · Weergaven: 28

Tachi

Actief lid
Sorry dat ik me d'r even inmeng

Dat is toch de bedoeling van een forum: inmengen ;)

In de tussentijd ben ik wel veel informatie tegengekomen. Ik moet achter zien te komen welke protocol mijn auto gebruikt: KWP 1281 (ISO-???), KWP 2000 (ISO-14230), CAN (ISO-15765), ISO 9141-2 of iets anders. Dus ik word er niet veel wijzer van.

Zover ik het begrijp ondersteunen de nieuwere adapters/interfaces de oudere protocollen niet, dus ik moet volgens mij wel de juiste adapter/interface hebben.
 

Octavia_II

Actief lid
Dat is toch de bedoeling van een forum: inmengen ;)

In de tussentijd ben ik wel veel informatie tegengekomen. Ik moet achter zien te komen welke protocol mijn auto gebruikt: KWP 1281 (ISO-???), KWP 2000 (ISO-14230), CAN (ISO-15765), ISO 9141-2 of iets anders. Dus ik word er niet veel wijzer van.

Zover ik het begrijp ondersteunen de nieuwere adapters/interfaces de oudere protocollen niet, dus ik moet volgens mij wel de juiste adapter/interface hebben.

Inmengen is idd. de bedoeling! :xyxthumbs:

Protocollen, daar heb je geen last van.
Dit wordt (in jouw geval) gewoon door VAG-Com opgelost.
Het enige wat de interface moet doen is de signalen, die 12volt zijn, omzetten naar 5 volt.

Ps. heb je nu al een USB kabel met FTDI chip?

Groet,

Charlie
 

Tachi

Actief lid
Ik heb geen USB-kabel met een FTDI-chip. Ik heb wel een zogenaamde Arduino-board, waar ook zo'n chip op zit. Daar experimenteer ik met een 3D-modelleerprogramma Rhino i.c.m. VisualBasic. Op een Arduino kan ik sensoren, motortjes e.d. aansluiten. Daarmee kan ik vanuit een sensor bijv. een 3D model van vorm wijzigen of vanuit een simulatie-programma via de Arduino een servomotortje laten bewegen. Al deze communicatie gaat dus via een virtuele COM-poort en dat werkt goed. Ik doe dit niet alleen, we hebben wel gemerkt als je veel bytes achterelkaar stuurt, dat je toch een vertraging in moet programmeren. Anders gaan er toch stiekem bytes verloren :) Dit was heel erg off-topic.

Ik laat wel wat van me weten als ik de kabel heb.

De OBD-USB-adapter is onderweg
 

Tachi

Actief lid
USB-kabeltje heb ik inmiddels, alles lijkt als een zonnetje te werken. Ingesteld op COM4, testje gedaan en geen foutmeldingen van VAG-COM betreffende communicatie tussen interface en auto. Leuk speelgoed erbij :)

Mijn auto gebruikt volgens VAG-COM protocol KWP-1281.
 

Octavia_II

Actief lid
USB-kabeltje heb ik inmiddels, alles lijkt als een zonnetje te werken. Ingesteld op COM4, testje gedaan en geen foutmeldingen van VAG-COM betreffende communicatie tussen interface en auto. Leuk speelgoed erbij

Gefelicteerd !:471:

Groet,

Charlie
 
Bovenaan Onderaan