Elektronische achterklep

Erik_

Lid
Van de week ging mijn achterklep van de o3-2014 niet meer open en gaf hij een paar piepjes.
Na wat lezen hier op het forum en googlen zie ik dat de elektische servomotoren (5e9 827 851 b 02s) aardig aan de prijs zijn.

Zou je deze ook gewoon kunnen vervangen voor normale gasveren? of werkt dat niet icm de elektronica van de klep?
 

Tees

Donateur
Je kan meteen dingen vervangen, maar beter is t om even de auto uit te (laten) lezen. Dit soort dingen geeft als het goed is een foutcode, dat geeft wat meer informatie wat er mis is.

Zomaar vervangen door gasveren zal niet zonder meer kunnen, daarvoor zal je op z'n minst de codering aan moeten passen
 

Erik_

Lid
Was ook het plan om even afspraak te maken om het uit te laten lezen. Want het is ook nog wel een verschil over 1 of 2 vervangen moeten worden. Ondanks dat ik al wel gewend ben aan hoge prijzen stond ik toch wel even te kijken van de 370 p/s. Vandaar mijn vraagstuk over de gasveren... 40 of 740 gooi ik m'n klep wel ff zelf dicht was de eerste gedachte :sterretjes:
 

Erik_

Lid
Nou, uitgelezen, volgens de monteur allebei stuk... en inderdaad opgave van 830 eurotjes :banghead:

En het wordt nog mooier, er viel ook een hap uit m'n volumeknop op het stuur.... dus nog 220 euro's daarvoor.
Weet iemand het onderdeelnummer van die volumeknop?

upload_2021-11-18_22-3-55.png
 

bsnline

Senior Member
Wauw, absurd daar schrik ik ook van. Zijn vast on-originele onderdelen verkrijgbaar tegen betere prijzen.
 

casejunky

Forumguru
Nou, uitgelezen, volgens de monteur allebei stuk... en inderdaad opgave van 830 eurotjes :banghead:

En het wordt nog mooier, er viel ook een hap uit m'n volumeknop op het stuur.... dus nog 220 euro's daarvoor.
Weet iemand het onderdeelnummer van die volumeknop?

Bekijk bijlage 93039


Zou die onderdelen nummers een googlen als ik jou was, mijne ware ook eerst 600 toen 500 en later door Antera hier 350 euro per stuk genoemd, heb ze uiteindelijk voor 350 per set gekocht. Ga ze zelf vervangen en laat ze inlezen door iemand die ken.

Merk op dat die elektrische klep functie echt een heikelpuntje is bij skoda, ze gaan echt vaak stuk. Als ik het van te voren wist dan had ik het niet genomen op de auto. Vind de kwaliteit van deze zaken op zijn minst te zeggen gewoon slecht van Skoda.


Edit, je knoppen zijn 1 geheel trouwens die kan je onder dit nummer vinden:

OEM 5E0919719B
 

Tees

Donateur
Die knoppen zijn dacht ik volgens Skoda 1 geheel, maar volgens mij staat in t topic van HarrieSkoda dat die wieltjes ook los te krijgen zijn

(Edit: toevallig m'n 2000e post alhier :tegek:)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
€100, tsja, makkelijk verdiend denk ik dan...ik wissel m'n eigen olie, verdien ik ook elk jaar zo €80-100 op.
 

Erik_

Lid
@Tees , 2000 lekker bezig hoor!
@HarrieSkoda , top, we hebben even contract!


Bedankt voor de link van de servo's, duitsland kan idd nog wel.. Had buitenland overgeslagen en beste 1e hands wat ik kon vinden (en betrouwbaar leek) was alsnog ca 350 p/s. Maar 350/400 per set is beter. Gasveren heb ik in het verleden wel zelf gedaan. Dit is wel iets meer werk en inlezen uiteraard, dat is die 350 wel waard!

Bedankt allen!
 

Erik_

Lid
Alweer een tijdje terug, maar de stuurwielknoppen heeft HarrieSkoda voor me gefixt! Nogmaals bedankt!

Gister ook de nieuwe (aftermarket) veren geinstalleerd en gehoopt met een TEXA diagnose kastje het e.e.a. te kunnen inlezen. Maar het is nog niet gelukt. De klep piept nog als vanouds, en gaat niet open of dicht.. Ik zie in de parameters wel netjes de status van de klep (open, opengaan, sluiten) Ik moet wel zeggen, als hij dicht is staat die status nu op vastgelopen. (geen idee of dat misschien een rare vertaling is van "op slot"?)

De foutmelding van de veren is er niet meer, maar er is nog wel een melding B201000 no basic settings.
Maar ik kan geen punt vinden waar ik dit kan doen. Misschien dat die TEXA kast niet voldoende is of gewoon weer een gevalletje van onkunde is? :pieker:

Weet iemand hier raad mee? of kan dit inlezen gewoon alleen met VCDS of ODIS? (de 2 die door Antera genoemd werden)
 
Bovenaan Onderaan