Elektrische slagmoersleutel

kansberg

Forumguru
@MichelvanVeen : Ik heb zo'n apparaat. Ik gebruik hem inderdaad om de wielmoeren los te draaien en dat werkt. Voor de rest is hij tergend langzaam en het display is bijna niet af te lezen. Het is absoluut geen volwaardige wielmoersleutel zoals bijv. Hitachi aanbiedt. Deze is dan ook fors duurder maar een heerlijkheid om mee te werken.

Destijds heb ik hem gekocht vanwege mijn rugklachten, veel kracht zetten onder een rare hoek kwam er niet meer van en daarbij heeft dit app. mij wel geholpen bij het losdraaien van de wielbouten. In de zomervakantie neem ik hem ook altijd mee omdat de bouten van de caravan ontzettend zwaar gaan. Maar verwacht er ook niet meer van. Hij is wel degelijk en solide, gemaakt voor jarenlang gebruik.
 

Canon-Eye

Forumguru
De bekende momentsleutels van Lidl en zo bieden een relatief lange "hefboom" en zijn bij het losdraaien niet begrensd. Daardoor kun je met relatief weinig kracht een flink groot moment op je wielbouten loslaten; bij mij komen ze dan altijd vrij makkelijk los.
 

kansberg

Forumguru
Als je snel de bouten in-en uit wil draaien, kun je ook een 'pootuitdraaisleutel' gebruiken voor op je snoerloze boormachine. Deze kosten niet veel (< € 10,00) en als je de lange steel er afzaagt werkt het nog 10 X makkelijker. Deze 'pootuitdraaisleutes' worden gebruikt voor het in-en uitdraaien van de caravanpoten. Ideaal zo'n hulpmiddeltje. Je hebt dan uiteraard nog wel de momentsleutel en/of slagmoersleutel nodig voor de eerste slag(en) en het op het juiste moment zetten van de bout.
 

andrehj

Forumguru
De bekende momentsleutels van Lidl en zo bieden een relatief lange "hefboom" en zijn bij het losdraaien niet begrensd. Daardoor kun je met relatief weinig kracht een flink groot moment op je wielbouten loslaten; bij mij komen ze dan altijd vrij makkelijk los.
Toch vind ik het gebruik van een momentsleutel voor het losdraaien van bouten in dezelfde categorie vallen als het gebruik van een schuifmaat als kraspen of verstelbare moersleutel (Baco). Dergelijk gebruik stuit mij als werktuigbouwkundige nogal tegen de borst. Voor het losdraaien van wielbouten gebruik je een kruissleutel, uitschuifbare wielmoersleutel of evt een slagmoersleutel.
 

Antera

Donateur
Los draaien doe ik gewoon met een dop en verlangstuk of een slagmoer sleutel. vast zetten altijd met moment sleutel nadat ik ze met de hand erin heb gedraait
 

Canon-Eye

Forumguru
De momentsleutel is in losdraairichting geblokkeerd, dus de stelinrichting wordt niet belast. Kan m.i. dus geen kwaad... :pardon:
 

ertromp

Forumguru
Losdraaien doe ik met een zogenaamde 1/2" greep waarop je de 1/2" dop kunt doen. Dus dop met verlengstuk. Vast inderdaad met de hand erin en met momentsleutel vastzetten.
Met elektrische of pneumatische apparatuur verlies je al snel het "gevoel"of bouten/moeren loskomen of dat de hele verbinding op knappen staat.
Helemaal eens met @andrehj : niet dat "verkrachten" van de momentsleutel die met veer werkt door deze te gebruiken om zaken los te draaien zoals Kanonsoog aangeeft. Daar zijn weer speciale momentsleutels met omstelinrichting voor waar menig hobbyist hier waarschijnlijk niet het geld aan uitgegeven heeft. Dit zijn veelal sleutels die ook jaarlijks gecallibreerd moeten worden
 

Adoks

Senior Member
Als je nu niet al te vaak wielen verwisselt en je wilt toch het gemak van makkelijk losdraaien, gebruik dan een power bar / breaker bar zoals deze:
http://www.amazon.co.uk/Laser-1343-Power-Bar-600mm/dp/B0039UJAW2

Hier krijg je zo'n beetje alle bouten en moeren mee los. Ja, ik heb deze ook of misschien een nog langere :) Heb ook een pneumatische luchtsleutel, maar deze gebruik ik veel vaker.

Laat ik nu ook nog nog een omkeerbare momentsleutel hebben...geluksvogel
 

kansberg

Forumguru
@dirkkroneman : Die naam hoor ik graag .... 'Brezan' :D Gekocht in Zwolle neem ik aan bij één van mijn collega's... heb in het verleden regelmatig in Zwolle gestaan als 'troubleshooter.' Het is nu enorm groot vanwege zijn depot functie.
 

MacManiac78

Forumguru
Ik heb deze elektrische slagmoersleutel gehad, deze ging mij te snel kapot en was geheel niet nauwkeurig. De ene keer ging de bout vast op 150n de andere keer op 90n, terwijl hij stond ingesteld op 120n. De momentsleutel van Lidl als referentie. Advies: Besteed je geld beter aan iets anders.
 

heusinkveldb

Forumguru
Inderdaad, spendeer je geld aan een goede degelijke momentsleutel.
Kost je misschien 5 min. meer werk, maar is dan wel zeker weten goed en niks beschadigd.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb een slagmoersleutel van powerplus op een 18v accu deze trekt tot 130 NM en kosten iets van een 80 euro.
dus voldoende om de banden wissel te doen en een momentsleutel ligt hier ook nog altijd in de garage..;)

een slagmoersleutel van de bekende merken zoals Hitachi,Makita of Bosch zijn een heel stuk duurder.
een iets of wat deftige Hitachi kost al snel zo'n 500 euro..:cry:
en voor wat ik het nodig heb,vond ik het wat 'overdreven' om er 500 euro voor neer te tellen..
 
Bovenaan Onderaan