Elektrisch rijden

Topic in 'Alle andere auto's' gestart door WhiteSuperB, 18-10-2019.

1. WhiteSuperB

WhiteSuperB Forumguru

Elektrisch rijden, het zal ons meer en meer door de strot worden geduwd, ik sta er niet weigerachtig tegenover maar er moet nog heel wat gebeuren/verbeteren aan zowel elektrische auto's als de infrastructuur, dat laatste vooral in België dan.

- wanneer denken jullie dat ev's volledig ingeburgerd zijn?
    - wanneer denken jullie zelf een volledig elektrische auto aan te schaffen?
    - wat zijn voor jullie de belangrijkste punten die nog moeten verbeteren vooraleer jullie overschakelen naar een ev?
    - denken jullie dat elektrisch rijden Überhaupt de toekomst is?

2. ertromp

ertromp Forumguru Donateur

In Benelux tussen 5 a 10 jaar

Over een jaar of 10 ……………….

- wat zijn voor jullie de belangrijkste punten die nog moeten verbeteren vooraleer jullie overschakelen naar een ev?
    Kwaliteit en capaciteit en afmetingen accu's

Ja de combinatie van waterstof - brandstofcel - elektromotoren

Jooo..., fanSkoda en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  3. WhiteSuperB

WhiteSuperB Forumguru

- regeringen en experts beweren rond 2024, wat denk ik veel te snel is, doe daar maar gerust 5 jaar bij.

- dit is mijn waarschijnlijk laatste auto op brandstof, de SuperB gaat dus kort gezegd op gereden worden om daarna, als alles mee zit, over te schakelen op een ev.

- autonomie, laadpunten, meer transparantie vanuit onze Belgische regering ( weet niet hoe dat in NL zit ) inzake premies, recycling, de fiscale voordelen op lange termijn.

- ik twijfel nog, waterstof dient goed onderzocht en doorontwikkeld te worden, elektrisch rijden normaliseren vergt enorm veel financiele en eensgezinde inspanningen van alle landen, iets dat in de EU de laatste jaren een heikel punt is gebleken. Zowel de infrastructuren als ev's zelf hebben mij nog niet kunnen overtuigen. Zeker als Belg zijnde, hier is de infrastructuur gewoon mank, NL staat hierin op kop.

4. Peter-036

Peter-036 Forumguru Moderator

Onze Fabia is nu 6 jaar, ik verwacht eigenlijk dat dit mijn laatste benzineauto zal zijn.....
    Maar ik denk ook nog een jaar of 5-6 door te rijden met de Faab.
    Voor mij telt ook dat ik zelf 22 zonnepanelen op de volgende woning zal hebben, maar eerst zien of dat voldoende oplevert. Dan zou de 1e ev sneller kunnen komen :).

WhiteSuperB vindt dit leuk.
  5. EdK

EdK Forumguru

En al aanvraag gedaan hiervoor bij Liander ?
    Want de infra hiervoor moet ook afdoende zijn , en indien niet dan kan het zo zijn dat je geen goedkeuring krijgt..

Enne zijn het panelen van het AZ stadion ?? :bloos::dankje::pardon:

fanSkoda en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  6. Peter-036

Nee Ed, ze liggen dan op mijn NoM woning.

WhiteSuperB en EdK vinden dit leuk.
  7. VAG-man

VAG-man Forumguru

Daar hangt het bij mij niet vanaf. Vanaf 2012 lever ik zoveel stroom terug dat de weg moest worden opgebroken om er nieuwe stroomkabels te leggen :deuk:;)
    Nee ik ga voorlopig zeker niet met een EV rijden. Véél te duur in aanschaf. Ik vond mijn S2 al duur. Duurste auto ooit gekocht á €7000,-.
    Daarbij ben ik ervan overtuigd dat je eerst iets moet op rijden, voordat je iets nieuws laat fabriceren. Die grondstoffen zijn ook niet gratis en erg milieu onvriendelijk om daar een EV van te maken.

Hakar en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  8. RoyK

RoyK Senior Member

Hier in de omgeving is het tot nader bericht verboden om meer zonnepanelen te plaatsen. De infrastructuur raakt door terugwinning overbelast. Het kan niet meer aan.

Zelf hoop ik dat elektrisch rijden een fase van verstandsverbijstering is. Het is (alles meegerekend geen meerwaarde qua uitstoot, en zo hoor je het te bekijken)
    niet aan mij besteed. Zoals het ons door de strot wordt geduwd....

Last edited by a moderator: 18-10-2019
    SuperBeeb, WhiteSuperB en EdK vinden dit leuk.
  9. EdK

EdK Forumguru

Oké dan is jouw wijk er ook op aangepast mbt infra
    Gas zal je dan ook niet meer hebben en waarschijnlijk zal jeook niet meer op riool worden aangesloten !?
    Dat laatste mbt riool, zoon van een nicht die heeft in 036 gebied ook een stuk grond waar ze mogen bouwen
    Maar geen gas geen riool alleen Elektra en glas en stadsverwarming maar daar ben ik niet zeker van.

Riool / regenwater zal via een tank ( voor slib ) door een grindbed met waterplanten etc gezuiverd afgevoerd worden naar open water.
    Tank met slib zal om de zoveel tijd geleegd worden maar liefst zien ze dat het als meststof voor de moestuin word gebruikt.
    Vreemde van verhaal in mijn ogen is dan weer wel dat men geen bronpomp mogen laten boren om aardwarmte te gebruiken.
    Dus dit zal naar alle waarschijnlijkheid gaan gebeuren door gecombineerde warmte panelen met PV panelen gebeuren.
    En een warmtepomp als backup erbij en een elektrisch element in een buffervat voor warm water voorziening...
    Bedoeling van gehele project is geloof ik dat ze zoveel mogelijk zelfvoorzienend moeten worden, een hele uitdaging nog

Cordoba en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  10. leon-cupra

leon-cupra Forumguru

Van zodra de wagens betaalbaarder zijn zal het zeer snel kunnen gaan. Maar eerlijk, zolang vb een E-208 30.000euro kost in BE als goedkoopste EV zullen er weinig overschakelen (particulieren dan). Bedrijfswereld (leasewagens, salariswagens, ..) zal met de komst van de ID.3 en dergelijke wel heel snel overschakelen.

Zal voor mezelf heel veel afhangen van hoe mijn net opgestarte onderneming het in de toekomst zal doen. Loopt het vlot, zal de volgende wss met zeer grote kans een EV zijn (fiscaliteit hé), blijft de onderneming meer "hobbymatig", zal de volgende terug een benzine zijn.

Prijs van de wagen. 30k in BE voor een stadswagen is teveel.

Zal van de industrie zelf afhangen. Als er morgen een constructeur komt met een brandstof die de voordelen van electromotor ("milieuvriendelijk") kan combineren met de voordelen van een verbrandingsmotor (lange actieradius en snel weer "tanken"), is het gedaan met electrisch rijden. Tenzij uiteraard de actieradius van electromotor wordt verhoogd tot 5-600km en het opladen kan in 5 min.
    Tegenwoordig is het echter koffiedik kijken. Bepaalde experten voorspellen een "wederopstanding" van de dieselmotor, las vandaag nog een artikel waarin een econoom voorspelt dat Tesla 80% van haar waarde zal verliezen, ... dus tja ... ik zou vandaag nergens mijn geld op zetten :arghh:

11. Peter-036

Ik vertrek uit 036, ga naar Emmen ( maar zal m'n nickname niet veranderen naar 0591 :) ) en zal daar dan een warmtepomp (gesloten bronsysteem) hebben, en zelfs riolering;).

Laatst aangepast: 18-10-2019
    EdK en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  12. WhiteSuperB

WhiteSuperB Forumguru

Dank voor al jullie interessante input, dat word gewaardeerd!

VAG-man en leon-cupra vinden dit leuk.
  13. Mugjuh

Mugjuh Senior Member

Ik rijd voor einde van het jaar elektrisch, iets met bijtelling :thinking:
    Om deze redenen worden er dus ook wat aanpassingen gedaan aan de aansluiting in huis, ga naar 3 fasen en er komt een laadpunt.

Laurens155 en WhiteSuperB vinden dit leuk.
  14. fanSkoda

fanSkoda Forumguru

Een kennis heeft zijn Tesla weggedaan en rijdt nu weer een benzineauto! Diesel zit in het verdomhoekje, vandaar. Hij moet voor z'n werk vaak, veel en onverwacht op reis in NL, Be, en Dld. Het opladen gaf te vaak problemen. De tesla geeft wel aan waar laders zijn, maar als hij daar aankwam was deze te vaak bezet. Laden nam ook te veel dure arbeidstijd in beslag.
    Plus wat technische probleempjes, Of het waar is weet ik niet. Maar Internet lag er uit, en toen kon hij zijn auto niet in m.b.v. de app. En de sleutel lag thuis. Waarbij ik mij afvraag of de auto zonder internetverbinding überhaupt wel had kunnen rijden.
    grtss

15. GJ M

GJ M Forumguru

Laat maar weten waar, zal ik je extra in de gaten houden wanneer ik er weer ben :cheers:

16. Mugjuh

Mugjuh Senior Member

Met alleen je telefoon op stap gaan met een Tesla zonder keycard als backup is altijd een risico vind ik. Wat als je telefoon gejat wordt of valt en stuk is.
    Dus ik zou altijd mijn keycard bij me hebben samen met mijn andere pasjes.

dat doe ik nu ook met contactloos betalen, kan met horloge, smartphone of met pasje.
    Met horloge betalen is gewoon gemak om niet telkens je portomonee te hoeven pakken.
    Maar pasje is toch in de buurt als backup, want die werkt zonder batterij.

Ik hou van gadgets en bleeding edge technologie, maar vertrouw er nooit 100% op.

17. SuperBeeb

SuperBeeb Forumguru

ingeburgerd: Hopelijk nooit.

zelf EV: Hopelijk nooit.

Verbeterpunten: reikwijdte, gewicht, well-to-wheel emissie incl. alle aan te leggen laadpunten, laadsnelheid, emotie...moet ik doorgaan?

Toekomst EV: nee, hopelijk niet. Heel Afrika en Zuid-Amerika afgegraven voor accu-grondstoffen, heel NL (en de rest) volgebouwd met (losse) laadpalen. Enorme investeringen voor een (waarschijnlijk) tijdelijk fenomeen.
    En dat terwijl er een nog uitstoot-armer alternatief is: fuelcell. Meer reikwijdte, ook geen lokale uitstoot, brandstof kan groen worden opgewekt, geen accupakket van 700kg, centrale ‘laad’punten: gewoon tanken bij een aangepast tankstation. Minder infrastructurele inspanningen dus.

18. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Als de aanschafprijs gelijk is aan benzine. Nu is een 208 EV nog twee keer zo duur als een gewone 208.
    Weetnie. Mss over paar jaar voor vriendin als polo eruit gaat.
    Langdurig hard kunnen rijden (grote range ook bij vollast) en/of heel snel kunnen bijladen.
    Denk het wel. Teveel merken gaan om en elektrisch rijden is bij linksdragende deel van de bevolking de heilige graal.

19. LdN

LdN Forumguru

Tussen nu en 10 jaar maar niet in de huidige vorm

Dus ook tussen nu en 10 jaar met als aanvullende voorwaarde dat het betaalbaar word

De accu's moeten er eerst uit waardoor het infrastructuur-, het actieradius- en laadtijd probleem niet meer voorkomen.

Jazeker maar niet in deze vorm, ik zie meer in de brandstofcel techniek

20. VAG-man

VAG-man Forumguru

Nou ben ik linksdragend, maar ik zal niet snel een EV gaan rijden.

Hoeveel procent van de mannen is eigenlijk linksdragend? Logisch lijkt mij 50%.

WhiteSuperB en Mugjuh vinden dit leuk.

Deel deze pagina