Elegance 2001 of Creation 2004

Arnhemmer

Nieuw lid
Halo mensen,
Ik ben van plan om een 2dehands skoda aan te schaffen.Ik twijfel tussen de volgende modellen.
Elegance 1.4 68pk uit 2001 175000 km
OF
Creation 2 1.2 2004 met 200000.

-Hebben jullie voor mij tips/adviezen welke van de 2 beteris (economischer) om aan te schaffen?
-Klopt het dat deze beide modellen een VW Polo motor hebben?
- Weet iemand wat de meest voorkomende "fouten'' zijn bij deze modellen?
Ben zelf een grote skoda liefhebber en weet bijde deze 2 modellen niet waar ik voor moet gaan.

Hoop dat jullie mij wat meer informatie kunnen geven over deze modellen.
Dank jullie wel!
Gr Murat.
 

turboturbo

Forumguru
Klopt het dat deze beide modellen een VW Polo motor hebben?
Beide motoren zijn in zowel de Polo 9N als de Fabia 6Y gebruikt. Echter de 1.2 is een nieuwe door Skoda zelf ontwikkelde motor, speciaal ontwikkeld voor de Fabia omdat die 1.4MPI vanaf 2003 niet meer door de milieu normen kwam. Die was ooit al een aangepaste versie van de 1.3 uit de Felicia. Die was kennelijk niet meer ‘schoon’ te krijgen :geek:

WV heeft de motor later ook in de Polo gebruikt vanwege de destijds zeer goede eigenschappen.

Beide motoren hebben een zeer eigen karakteristiek dus ik zou zeggen doe met beide een test rit.

De 1.4MPI wordt geprezen om zijn zeer gunstig koppel verloop (veel kracht onderin de lage toeren)
De 1.2 is milieu vriendelijker but he who cares ;)
De 1.2 is een drie cilinder en van die karakteristiek moet je houden. Verder hebben deze beide motoren distributie kettingen.

Er is op dit forum nog heel veel meer te vinden over de 1.4MPI 8 klepper (meestal een AQW) dus zoek daar eventjes op.

Tot slot; qua uitrusting zal de Élégance veel meer opties hebben dan de Creation. Die uitrusting stelde niet veel voor, maar was net iets minder kaal dan de kaalste uitvoeringen.

Hoe ziet je verplaatsingsgedrag eruit? Verhouding lange / korte ritten, stadsverkeer en buitenweg/snelweg, etc?

De 1.4MPI draait bij snelweg snelheden minder toeren per minuut vergeleken met de 1.2 bijvoorbeeld. Maar de 1.2 is mogelijk in stadsverkeer zuiniger (vermoedelijk minder hoeveelheid koelwater en olie - sneller op bedrijfstemperatuur en slechts 3 cilinders) Real life data is terug te vinden op Spritmonitor.
 
Laatst bewerkt:

Arnhemmer

Nieuw lid
Hallo,
Mijn rijgedrag zal zich 70% 80% zich afspelen op de snelweg.Welke van deze 2 zou zuiniger zijn?
oke dank je wel voor je reactie.
Kon het ook niet vinden op deze site verder.
 

Canon-Eye

Forumguru
Klopt het label "Favorit" in de topictitel wel? :pieker:
Bij mijn weten is de Favorit na 1994 niet meer gebouwd en was er in 2001/2002 sprake van de Fabia (1e generatie).

Zo een heb ik gereden van 2002 tot 2007, en wel de 1.4MPI Elegance combi. Fijne en behoorlijk complete auto, stukken prettiger in de omgang dan de 16V-uitvoering waar ik ook uitgebreid mee had proefgereden. De MPI hëft veel trekkracht onderin zoals hiervoor ook al genoemd.

Terzijde: jezelf even voorstellen in het Meet en Greet gedeelte wordt ook wel gewaardeerd.
 

turboturbo

Forumguru
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
een Fabia Combi Elegance met AQW motor uit 2001 zou ik (opnieuw) kiezen.
Om het uitrustingsniveau inclusief het standaard elektrisch schuif/kanteldak van dat bouwjaar en om de heerlijk soepele motor.
Terzijde: jezelf even voorstellen in het Meet en Greet gedeelte wordt ook wel gewaardeerd.
daar ben ik het unaniem mee eens
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Stripedkrijn

Forumguru
Ik ben sowieso een groot fan van de 1.4 AQW motor. Vooral vanwege de souplesse.
Inderdaad, Volkswagen heeft toentertijd de motor verbeterd. Helaas is toen het aantrekkoppel van de cilinderkopbouten te laag gezet waardoor het merendeel van de oorspronkelijke koppakkingen het in de loop der jaren het begeven heeft waardoor deze vervangen moesten worden. Ook rammelt de distributiebedrijf nogal eens. Die ketting heb ik zelf vervangen en de pakking door mijn garagist in Nijkerk. Ik sta nu op 322k kilometer. Ik hoef nooit olie bij te vullen tussen de beurten. Verbruik is nihil. Maar ik rij de motor ook als een diesel. Dwz ik kom nooit boven 4000 toeren uit. Hoeft ook niet en dat scheelt enorm veel in motorslijtage.
Kortom een monster motortje, ook op lange afstanden Blaricum-Bordeaux v.v. met constant 130.
 

verhulstr

Forumguru
Beide motoren zijn in zowel de Polo 9N als de Fabia 6Y gebruikt. Echter de 1.2 is een nieuwe door Skoda zelf ontwikkelde motor, speciaal ontwikkeld voor de Fabia omdat die 1.4MPI vanaf 2003 niet meer door de milieu normen kwam. Die was ooit al een aangepaste versie van de 1.3 uit de Felicia. Die was kennelijk niet meer ‘schoon’ te krijgen :geek:
............

Sorry voor de quote.....maar pas op bij de 1.2 3cilinder motortjes......bij de meeste van deze gaan de distributie ketting nog geen 100.000 km mee.....deze rekken enorm in zo’n korte tijd (bagger kwaliteit van kettingen). Ben vorig jaar nog naar een forumlid geweest die het zelfde had....daar een nieuw distributie set mogen monteren..
In de TS zijn geval ..beter idd uit kijken naar de 1.4 AQW....heerlijk motortje qua koppel, en lekker zuinig in gebruik.
Wel bij de AQW oppassen voor de koppakking....die willen nog wel eens gaan...
 

turboturbo

Forumguru
Sorry voor de quote.....maar pas op bij de 1.2 3cilinder motortjes......bij de meeste van deze gaan de distributie ketting nog geen 100.000 km mee

Ik lees dit echt helemaal voor het eerst moet ik zeggen.... Maar ik lees graag bij!

Over de kettingen van de 1.4MPI en de lekke koppakking heb ik veel vaker over gelezen.

Maar ik claim verder geen enkele autoriteit hoor!
 

Stripedkrijn

Forumguru
Betreft de distributiekettingen. Bij de 1.4 MPI is een dubbele ketting gemonteerd met een laagliggende nokkenas zonder kettingspanner. Omdat deze dubbele ketting dus véél korter is dan een lange ketting voor een of twee bovenliggende nokkenassen én bovendien dubbel zo sterk, is de slijtage van die dubbele ketting veel geringer dan de enkele dunne ketting van de driepittertjes. Door slijtage gaat elke ketting langer worden. Vaak wordt onterecht gesteld dat de ketting dan "oprekt". De ketting wordt niet langer door oprekken maar door slijtage op alle raakpunten van de schakels. Dit noemt men oprekken maar is dus gewoon slijtage. Hoe langer de ketting wordt door slijtage, hoe meer er kans bestaat dat de ketting een tandje of zelfs meer kan overspringen en de kleppentiming verandert met een kapotte motor als gevolg. (Kleppen tegen zuigers e.d.) Vandaar dat er een kettingspanner wordt gemonteerd om de speling op te vangen. O.a. Skoda (lees VW) hebben daarom op een aantal motoren zowel op de krukas als op de nokkenas een sensor zitten die de individuele stand t.o.v. elkaar meet. Wordt het hoekverschil te groot, dan is de slijtage te groot en moet er een nieuwe set distributie plus kettingspanner worden gemonteerd. Soms al na 35k kilometer. Anderen ervaren dat pas na veel hogere kilometrages. Dat hangt voor een groot deel af van hoe de individuele coureur het toerental laat opjagen alvorens te schakelen.
Dubbel toerental geeft bv. 4x zoveel slijtage want de krachten nemen kwadratisch toe met het aantal toeren...
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Ik vind het betreffende topic buitengewoon interessant. Te meer omdat ik o.a. op YT vergelijkbare gevallen ben tegengekomen. Ook bij die gevallen verdraaide kettingtandwielen op de nokkenassen dus verkeerde timing van de kleppen. Al met al een vreemde constructie. Ben trouwens benieuwd of dat nu nog steeds zo wordt gemaakt of dat er intussen e.e.a. aan is veranderd.
 

verhulstr

Forumguru
@Stripedkrijn ....het is bij deze motortjes niet zo dat de tandwiel(en) van de nokkenassen verlopen...deze bouten (m8 met een 16 of 17mm kop als ik het goed herinner staan vast op 60nm)
Wat er gebeurt bij deze motoren is dat de ketting rekt na verloop van tijd, bij het stilzetten van de motor gebeurt het.
Net voordat de krukas tot stilstand komt “ butst” ie nog tegen compressie aan van 1 of meerdere cilinders waardoor ie terug de verkeerde draai richting in draait. (Ik geef een voorbeeld.....een 1 cilinder diesel motor waar de brandstof toevoer niet volledig is afgesloten bij het stil zetten van de motor...heeft kans dat die achteruit gaat lopen. Inlaat wordt uitlaat en de uitlaat wordt inlaat...Vaak meegemaakt bij tuinfreesjes)

Terug op de vw 1.2 3 cilinder......bij dat terug slaan bij het uitzetten van de motor met een gerekte ketting slaat ie over tandwiel van de uitlaat nokkenas. Goed te zien is bij Martin (waar ik de set van gewisseld heb) is dat het geleide blad is verlengd bij de uitlaat nokkenas tov het originele blad. Hierdoor verkleind het de kans dat bij een gerekte ketting er weer overheen slaat....
 

Stripedkrijn

Forumguru
Achteruitlopen van 1 cilinder diesels is een bekend verschijnsel. In sommige langzaamloper scheepsdiesels en 1 cilinder tractoren werd het principe zelfs regulier toegepast in plaats van een keerkoppeling of versnellingsbak met achteruit.
Niet alleen een verlengd aandrukblad, maar ook een verlengd werkende kettingspanner houdt gelukkig de ketting beter op zijn plaats. Al doende leert zelfs de VW fabriek!
 

Arnhemmer

Nieuw lid
Gmorge heren,
Scheepdiesels, keerkoppeling,tractoren,kettingspannersen weet ik wat allemaal...
Waardeer enorm de reacties wat jullie plaatsen.
Maar met dit soort reacties gaat het allemaal zijn doel voorbij....
Kunnnn jullie ook begrijpen en voorstellen dat niet iedereen deze opgenoemde voorwerpen van binnen en buiten kennen?
Ben al lang de draad kwaad qua antwoorden want zo technisch ben ik echt niet.
Ps: het zijn hatchbacks modellen. Geen combi.
En ik was trouwens van plan om mijnen reparaties in Tsjechië zelf te laten uitvoeren tegelijk met een vakantie.
Iemand ervaringen met reparaties in Skoda land zelf?
Gr Murat
 

Stripedkrijn

Forumguru
Beste Murat, het leuke van een dergelijk forum is juist dat je daar iederéén op kunt tegenkomen en de onderwerpen variëren dan ook, van het verwisselen van ventieldopjes wel of niet in kleur of motorkap emblemen wel of niet vervangen tot aan de meer technische dingen zoals het opsporen van de oorzaken die aan het in de soep draaien van een motor kunnen verklaren en helpen voorkomen. Vergelijk het met een schaal hapjes: iedereen pakt er af wat hij of zij het lekkerst vindt.
Ik heb zelf geen ervaring met reparaties in Tsjechië. Ik heb daar wél meerdere keren Škoda onderdelen besteld. Altijd goed contact gehad en Ik ben er altijd zeer tevreden over geweest. Ik weet van meerdere collega forumleden dat zij hum reparaties vaak in Polen laten uitvoeren. Prijstechnisch schijnt dat erg aantrekkelijk te zijn. Of reparaties in het buitenland, in dit geval het land van herkomst, per definitie altijd beter zijn, is niet bewezen. In uw geval zijn ze waarschijnlijk wél een stuk goedkoper. Wat wilt u daar aan de Škoda laten doen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Achteruitlopen van 1 cilinder diesels is een bekend verschijnsel. In sommige langzaamloper scheepsdiesels en 1 cilinder tractoren werd het principe zelfs regulier toegepast in plaats van een keerkoppeling of versnellingsbak met achteruit.
Nog een voorbeeld: rond 1966-67 had ik behoefte aan gemotoriseerd vervoer. Een collega kwam op de proppen met de Messerschmitt van zijn vader: dat ding met 2 wielen voor en eentje achter, waar je met 2 personen achter elkaar zat en de perspex kap als een straaljagercockpit over je heen dichtklapte. Geen idee wat er voor motortje in zat, maar ik weet wel dat het ding sequentieel op- en teruggeschakeld moest worden, zoals nu bij rallyeauto's.
Geen achteruitversnelling - achteruitrijden betekende motor stilzetten, contactslot dieper indrukken en weer starten, dan reed hij achteruit (desgewenst kon je dezelfde versnellingen ook achteruit gebruiken).
Ik heb 'm niet gekocht - na een rondje in de omgeving van Brielle was ik hiervan voorgoed genezen. Doodeng...:tongue:
 
Laatst bewerkt:

Arnhemmer

Nieuw lid
Maar misschien is het een minder goed idee om met een 'brakke' auto naar Tsjechie te (willen) rijden voor een reparatie........



Vind het eerder leuk om zo iets te doen.
Naar land van herkomst van zo een auto te gaan en dan daar bij een dorpsgarage een Skoda te Laten maken.
Voor jouw moet perse een superb 2018 zijn begrijp ik...maar dat hoeft voor mij echt niet....
En ja: tuurlijk hebben oudere auto’s allemaal “kwaaltjes”.Heb zelf totaal geen prettig gevoel bij hele jonge auto’s.
Doe maar een “oudje”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Destijds werd de 1.4 mij afgeraden vanwege problemen met de cilinder bussen. Ondanks de grote uitwisselbaarheid binnen de VAG groep is dit niet de Polo motor. Met de 1.2 drie cilinder ben ik technisch niet zo bekend maar vond het best grappig rijden.

Anyway, destijds ben ik voor een Ibiza gegaan ook al brengt de 1.4 16V van VAG ook risico's met zich mee.
 
Bovenaan Onderaan