Inibara
Lid
Al jaren ging het goed. Koelkastje (105 Watt dus 9A) in de caravan aangeschakeld terwijl tegelijkertijd er ook door de acculader van de caravan stroom onttrokken werd aan de auto via de 13-punts Jaeger stekker. Die lader is behoorlijk potent dus de laadstroom kan, zeker als de mover stevig heeft moeten werken, in het begin best stevig zijn (correctie per 10 december 2021: de lader in de caravan werkt niet wanneer de caravan niet op het 230V net is aangesloten). Maar nu staat de auto in de garage met elektrische problemen. In het begin van onze vakantie (nu 4 wkn geleden) hoorde ik een zoemetje in de achterklep. Enkele dagen erna merkte ik dat de achterruit-ruitenwisser het vaak niet meer deed. Daarna ontdekte ik kort flitsende lampjes op het dashboarddisplay. Daarna bleef de auto lopen ook met het contact af en de sleutel er uit. Minpool losgekoppeld. Hielp niks. Daarna de achterklep die niet open wilde of juist niet in het slot wilde vallen. Gelukkig waren we net thuis toen het echt te bont werd. Met alleen de deuren open en de achterklep dicht sloeg vanuit het niets de koelventilator van de motor aan en branden zowat alle waarschuwingslampjes. Ik heb alle stekkeraansluitingen gecontroleerd op vochtschade of bekabeling op knaagschade. Auto staat nu in garage. Oververhitte bekabeling richting de achterklep is de voorlopige diagnose. Tevens twee draden naar de trekhaak en de zekeringen zekeringen bijna verbrand maar niet doorgebrand. Stroomcircuit richting caravan en sigarettenplug in de bagageruimte waar soms ook een koelkastje in werd koud gehouden waarschijnlijk tot op of net over de zekeringwaarde (15A) belast. Tijdens de reparatie van de auto bleek dat de na aankoop van de auto ingestoken zekeringhouders verkeerdom waren ingestoken waardoor die twee draden ongezekerd bleven. Oppassen dus met teveel aansluiten op die circuits. Groet, Gerard
Laatst bewerkt: