Al jaren ging het goed. Koelkastje (105 Watt dus 9A) in de caravan aangeschakeld terwijl tegelijkertijd er ook door de acculader van de caravan stroom onttrokken werd aan de auto via de 13-punts Jaeger stekker. Die lader is behoorlijk potent dus de laadstroom kan, zeker als de mover stevig heeft moeten werken, in het begin best stevig zijn (correctie per 10 december 2021: de lader in de caravan werkt niet wanneer de caravan niet op het 230V net is aangesloten). Maar nu staat de auto in de garage met elektrische problemen. In het begin van onze vakantie (nu 4 wkn geleden) hoorde ik een zoemetje in de achterklep. Enkele dagen erna merkte ik dat de achterruit-ruitenwisser het vaak niet meer deed. Daarna ontdekte ik kort flitsende lampjes op het dashboarddisplay. Daarna bleef de auto lopen ook met het contact af en de sleutel er uit. Minpool losgekoppeld. Hielp niks. Daarna de achterklep die niet open wilde of juist niet in het slot wilde vallen. Gelukkig waren we net thuis toen het echt te bont werd. Met alleen de deuren open en de achterklep dicht sloeg vanuit het niets de koelventilator van de motor aan en branden zowat alle waarschuwingslampjes. Ik heb alle stekkeraansluitingen gecontroleerd op vochtschade of bekabeling op knaagschade. Auto staat nu in garage. Oververhitte bekabeling richting de achterklep is de voorlopige diagnose. Tevens twee draden naar de trekhaak en de zekeringen zekeringen bijna verbrand maar niet doorgebrand. Stroomcircuit richting caravan en sigarettenplug in de bagageruimte waar soms ook een koelkastje in werd koud gehouden waarschijnlijk tot op of net over de zekeringwaarde (15A) belast. Tijdens de reparatie van de auto bleek dat de na aankoop van de auto ingestoken zekeringhouders verkeerdom waren ingestoken waardoor die twee draden ongezekerd bleven. Oppassen dus met teveel aansluiten op die circuits. Groet, Gerard
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb vanaf 2015 met de Fabia 2 Greenline onze toen aangeschafte caravan met koelkast en mover voortbewogen. Zeker het eerste jaar was het een trektocht door Frankrijk waarbij soms maar 1 nacht, soms meerdere nachten op dezelfde plek werd verbleven - dus vaak de mover gebruikt, die dan onderweg na het aankoppelen weer moest bijladen. En onderweg uiteraard altijd de koelkast op 12V.
Er heeft zich toen - en ook in alle volgende vakanties - geen enkele van de geschetste problemen voorgedaan.
Kan het zijn dat het niet aan de auto ligt, maar aan de installatie van de caravan?
 
Dank voor de snelle reactie.
Bij ons ging het dus ook een aantal jaren goed; dat is inderdaad het rare. Het enige dat vlak voor de vakantie aan de caravan veranderd is is dat ik twee parallel geschakelde AGM standaccu's van samen 27 Ah vervangen heb door één startaccu van 18Ah. Standaccu's zijn niet bedoeld voor hoge stroomafgiftes (zoals de 100 A die de mover maximaal trekt) maar ze hebben het 7 jaar perfect gedaan en waren nog niet dood. Een startaccu kan (door veel meer platen) niet alleen die 100 A veel makkelijker afgeven maar waarschijnlijk ook met een aanzienlijk hogere laadstroom geladen worden (minder weerstand). De lader "voelt" dat en kan samen met de koelkaststroom misschien een stroom trekken die op de grens ligt. Overigens worden "officieel" in caravans mijns inziens altijd onnodig lomp-zware semi-tractie accu's ingebouwd. Nuttig wanneer je binnenverlichting nog op 15 Watt klassieke gloeilampjes werkt (en/of er de koelkast of wilt laten werken) maar ik heb alles naar LED omgebouwd en sluit na aankomst altijd op netstroom aan. Vandaar de inbouw van een veel lichtere accu in 2014 en een extra even kleine accu erbij toen ik er een mover onder bouwde.

Als er meer positieve reacties komen zoals die van jou dan zou me dat gerust stellen. De oorzaak van het huidige probleem kan echter even goed ergens in de achterklep of de bekabeling ernaar toe zitten. Dat blijft nog spannend. Gerard
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben geen elektronicakenner, maar als ik over de wijziging aan de caravanaccu's lees, dan bekruipt me toch het vermoeden dat die nu gevraagde hogere laadstroom de boosdoener is die de auto-elektrica of -bedrading op stang heeft gejaagd...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik was bij mijn melding over de onnodig grote, dure en letterlijk loodzware semi-tractieaccu’s, vergeten toe te voegen dat die accu’s ook een hoge laadstroom toe zullen staan dus net als “mijn” startaccu; maar dan simpelweg door hun grootte. Ik hoop dat e.e.a. tijdens de reparatie duidelijk zal worden.
 

Webloxx

Senior Member
Een startaccu kan (door veel meer platen) niet alleen die 100 A veel makkelijker afgeven maar waarschijnlijk ook met een aanzienlijk hogere laadstroom geladen worden (minder weerstand).

Opmerking hierover.

Vergeet niet dat een startaccu weliswaar een hogere stroom kan leveren dan een (semi-) tractie accu of deepcycle variant, maar dat dit voor het starten van een motor maar enkele seconden duurt.

Ik denk dat het ‘moven’ van de caravan wel wat langer duurt dan die enkele seconden? Waarbij de startaccu mogelijk meer wordt ontladen dan waar die op berekend is.
 
@Webloxx en anderen. Dank voor je reactie. Het klopt dat het "moven" van een caravan aanzienlijk langer duurt dan het starten van een auto (moven netto maximaal een minuut of vijf; starten motor -als ie aan wil slaan- enkele seconden) .Ik heb gemeten dat de mover maximaal 100 A kan trekken (ik heb de mover zo goed als geblokkeerd met de wielen op de handrem; erger kun je het een mover niet maken). Zo'n stroomsterkte zou mijn kleine startaccu inderdaad al vrij snel onder de kritische 9,5 volt kunnen trekken met schade aan de accu -en wellicht zelfs de mover- tot gevolg). Maar zo extreem wordt een mover bij het gebruik ook maar hooguit een tiental seconden belast (oprijden richeltje of zo). Bij licht bult op moven -dus een belasting die wat langer kan duren- kwam de ampèremeter op zo'n 20-30 Ampère uit. Dat kan zo'n accu al stukken langer volhouden zonder de spanning onder de kritische grens te laten duiken. De Voltmeter kwam met de startaccu bij bult op rijden niet onder de 11 Volt uit. Doordat een startaccu zo makkelijk zijn energie los kan laten kun je het volgende sommetje er op loslaten: (mijn) Accu is 12 V 16 Ah. 16 Ampère gedurende een uur en hij is leeg. Is 36 A gedurende 30 minuten; 72 A gedurende 15 minuten enz. De max startstroom die deze motoraccu kan leveren is 215 Ampère dus ver boven wat de mover kan trekken.
Ik vond overigens pas na wat langer zoeken op de Ali website een accutester die niet alleen autoaccu's kan testen maar ook kleine accu's kan testen (lood-gel-AGM-gel-EFB dus ook voor start-stop accu's) (kleine accu's vlgs GB norm). Hij was binnen twee weken binnen en na een aantal accu's ermee getest te hebben kan ik er niks negatiefs over zeggen!
Micro-200Pro 12V 24V Car Battery Tester Kostte me 28,41 €.
 

Cordoba

Forumguru
@Inibara Je gegevens van de accu kloppen niet of je hebt de serie verkeerd berekend: 16Ah is goed voor 32A en een 1/2 uur enz. niet 36A.
 
@Cordoba. Klopt helemaal. Het komt omdat ik eerst in mijn hoofd had zitten dat de accu 18Ah was. Na het checken bleek dit 16Ah maar heb ik de berekeningetjes erna niet gecorrigeerd. Gerard
 
Dag. We zijn een aantal weken verder..... De auto is gerepareerd. Wat de primaire oorzaak is geweest van het op tilt slaan van de auto-elektronica is eigenlijk nog steeds niet knetterhard duidelijk. Wel is het volgende geconstateerd: De aansluitingen in de zekeringkast voor de constante en geschakelde voedingsdraden naar de trekhaakstekker voor de caravan waren bij de montage van de trekhaakbekabeling (10 jaar geleden) de zekeringhouders verkeerd aangebracht waardoor die circuits ongezekerd waren. Door overbelasting (caravankoelkast (9A) + koelkast in de auto (9A) =>15 A) was daardoor de bedrading overbelast zonder dat een zekering ingreep. Twee zekeringen waren verkoold maar niet doorgebrand (op de foto zitten er nieuwe zekeringen in). Ook bleek er een kabelbreuk te zitten nabij de rubber doorvoer van dak naar achterklep (ruitenwisser, kentekenverlichting, sluitmechanisme, ruitverwarming). Waarschijnlijk door de kabelbreuk functioneerde de actuator van de achterklepsluiting soms niet meer of juist de hele tijd (dat veroorzaakte het zoemgeluid wanneer ik de achterklep open zette). Met een nieuw slot; nieuwe kabelboom; correcte montage van nieuwe zekeringhouders heeft de garage (Pouwels in Millingen aan de Rijn) nu alles weer in orde gekregen en is er geen verdere schade aan computers gebleken. Pfoe. Ondanks de kosten weer een blije rijder. Groet Gerard DSC00338.JPG Kijk ook eens naar het filmpje dat ik over het ombouwen naar LED verlichting in de caravan en inbouw van een accu gemaakt heb op YouTube
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan