Electrische verstelbare bestuurderszetel - defect ?

Allen,

Tot voor kort beweegde de zetel ook naar voor en achter (de hele zetel) wanneer er een bepaalde memory stand werd gekozen.

Nu doet zet de zetel zich goed, behalve dus voor / achter instelling.

Ook raar is dat als je de zetel manueel bediend dat die enkele cm opschuift en dan stilvast, als je nog eens een manueel commando geeft gebeurd weer net hetzelfde.

Met vcds zie ik alvast geen fouten.

Heeft er iemand een idee?
Ik ga alvast al een afspraak maken met de dealer.
 

SweetRevenge

Actief lid
Heb je dit enkel met de bestuurders zetel, of ook met de bijrijder.
Zomaar een idee, maar als het enkel de bestuurders zetel is, heb je dan al gekeken of er iets onder de zetel ligt dat de voor/achter beweging van de zetel blokkeert? Lijkt mij dat er op zo'n motor een beveiliging moet zitten die de motor doet stoppen op het moment dat deze een weerstand voelt die hoger is dan normaal.
 

yvanhoe

Nieuw lid
Ik heb woensdag mijn Superb Combi gaan ophalen. Ik heb sinds gisteren ook hetzelfde probleem. Alle instellingen worden juist gezet behalve de lengterichting van de stoel; spiegels worden aangepast evenals de hoogte van de zetel maar niet de lengterichting.
Raar ...
 
@yvanhoe

Ik zie met vcds enkele fouten Function Limitation due to Over-Voltage
En ook under-voltage.

Ik heb een afspraak bij de dealer begin aug.
Ik hou je op de hoogte wat het probleem is
 

yvanhoe

Nieuw lid
@netdata

Ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer volgende week donderdag.
Ik zal alvast de mogelijke fout meedelen.
Bedankt voor de snelle reactie.
 

daedalus

Nieuw lid
klein vraagje
nieuwe auto besteld maar heb hem nog niet
ikzelf heb ook een elektrische bestuurderszetel.
hoe gaat dit in zijn werk bij het instappen?
mijn vriendin is veel kleiner als ik en als ik dan wil gaan zitten geraak ik toch amper achter het stuur?
of moet er geen contact gemaakt worden met de sleutel om die in te stellen?
 

yvanhoe

Nieuw lid
@daedalus

er zijn drie memory-standen voorzien; bedoeling is dat met jouw sleutel de stoel de positie inneemt zoals jij die ingestelmd hebt; idem voor je vriendin.
Als je de wagen met jouw sleutel ontgrendelt en je opent het portier moet de stoel automatisch jouw instellingen innemen; idem voor je vriendin: als zij de wagen ontgrendelt met haar sleutel zal na het openen van het portier de stoel haar instellingen innemen.
Zeer praktisch maar het moet werken natuurlijk; bij mij verschuift de zetel niet in de lengterichting - wel in hoogte en rugleuning en spiegels nemen positie zoals gewenst maar de lengterichting werkt niet.
 

daedalus

Nieuw lid
ah dus ieder heeft zijn eigen sleutel? is dit dan de reservesleutel die mijn vriendin heeft?
of krijg je effectief 3 sleutels?
 
Mijn stoel is terug gemaakt.

Garage heeft gewoon de basic settings uitgevoerd.

Dit had ik reeds ook al geprobeerd met VCDS.
Heeft iemand een idee hoe dat dan precies in zijn werk gaat vermoedelijk had ik het verkeerd gedaan.

Ik dacht basic settings aanzetten en vervolgens alle richtingen van de zetel ten einde laten lopen.

Maar moet er volgorde gevolgd worden.
 

michelover

Forumguru
@daedalus , er zitten tevens drie memory knopen op de stoel. Door voor iedere gebruiker er een in te stellen hoeft deze alleen maar zijn nummer even in te drukken na het instappen en alles staat goed.
 

yvanhoe

Nieuw lid
Electrische stoel is maandag ll hersteld. Er moest een nieuw 'stuk' besteld worden - weet echter niet exact wat. Vandaag - 3 dagen later dus - heb ik opnieuw hetzelfde probleem :eek:oo:
Zonder aanleiding verschuift de stoel terug niet meer in de lengterichting. De wagen wordt zowel door mijn vrouw als door mijzelf gebruikt; mijn vrouw is wel wat kleiner en de stoel moet wel tamelijk ver naar achter schuiven om mijn positie in te nemen... Maar dit kan/mag toch geen defect veroorzaken na 3 dagen !

Morgen dus terug bellen naar dealer ....
 

Mr_McPhisto

Actief lid
Hey hallo allen met dit probleem. Ik heb het ook!
Had het met mijn vorige hatchback elegance niet. Waren beide voorstoelen electrisch verstelbaar. Nu heb ik een ambition combi en met electrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen en inderdaad ook hetzelfde probleem! Ik dacht eerst dat ik het me inbeelde, maar nee hoor!
Ik ga het ook bij de dealer voorleggen!
 
Mijn SuperB staat morgen vroeg terug bij de dealer.

Zoals eerder vermeld had de dealer de basic settings gedaan, maar een week later terug hetzelfde probleem.

Nu gaat men morgen de motor van de lengteverstelling vervangen.
Ik twijfel er eerlijk gezegd aan of dit de oplossing gaat zijn.

Mij lijkt het eerder een ander probleem.

Moet je weten dat mijn dealer in het begin zei dat ik er teveel met 'speelde'.
Sorry maar dat is niet ! en laat dat nu toch even het geval zijn, dan nog mag dat niet stoppen met werken na een week...
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik een paar weken terug soortgelijke problemen gelezen over een Leon. Probeer eens uit te zoeken, waar de 'thermische zekeringen' voor je stoel zitten. Als de motor teveel stroom trekt, worden deze zekeringen warm waardoor de weerstand sterk van de zekering sterk toeneemt. Gevolg is dat de motor veel minder spanning krijgt en effectief wordt beschermd tegen verbranden. Als de 'zekering' is afgekoeld, is de waarde terug normaal, en zal de motor dus weer de normale spanning krijgen.

Als de thermische zekering warm wordt, is het duidelijk dat in het circuit achter de zekering te veel stroom getrokken wordt. Oorzaak kan zijn dat de verstelling te zwaar gaat, maar bijvoorbeeld ook een probleem in bedrading of connectoren.
 
@cordoba,

Ik vind het een goede suggestie !
Ik ga dat eens uitvogelen.

Echter is het wel zo eens het 'kapot' is werkt het gewoon niet meer, ook niet even. de geheugenplaats wordt niet versteld in de lengte richten en het manueel bedienen verloopt niet meer in 1 beweging, maar wel in stukjes.

Toen men in de garage de VAS diagnose aankoppelde kon je zien dat er een meetwaarde is voor de positie van de stoel tussen 0 en 65000 dacht ik.
Bij mij bleef die steenvast op 3000 hangen...
 

Cordoba

Forumguru
Juist omdat het manueel bedienen in stukjes verloopt, dacht ik aan het ingrijpen van de thermische zekering (en het weer afkoelen daarvan).

Volgende is, om te kijken wat er gebeurt als je de stekker onder de ene stoel (bijvoorbeeld de passagiersstoel) los trekt, en de andere stoel probeert te verstellen. Als het dan wel goed werkt, heb je een probleem in de stoel met de losse stekker. Vervolgens kun je de stekker terugstoppen, en de stekker onder de andere stoel losmaken, en kijken of de de aangesloten stoel dan wel goed kunt verstellen. Wel even wachten met proberen tot de thermische zekering is afgekoeld. Het is geen kant-en-klare oplossing, maar misschien wel een aanzet om het probleem te localiseren.
 
Bovenaan Onderaan