Electrische storing Fabia II Greenline 1.2 TDI 2011

myskoda2011

Nieuw lid
Beste mensen,

ik wil even een probleem aan jullie voorleggen waar mijn vakgarage niet uit komt. Zelf ben ik niet heel technisch dus ik leg het zo goed mogelijk uit.

Vorige week is de distributieriem van mijn Fabia 2 1.2 TDI Greenline 2011 vervangen.

Dag erna 1e rit 20 minuten probleemloos gereden. Parkeer circa 20 minuten. Wil auto starten en lampje gloeispiraal gaat branden en auto gaat in noodloop. Motor uitgezet en opnieuw gestart en storing weg. Tijdens de rit naar huis is lampje nog 2x gaan branden auto houd even in en lampje gaat weer uit. Dag erna auto naar garage gebracht en tjjdens de rit doorlopend storingen en uitvallen motor.
Garage leest computer uit en er staan 4 storingen. Controle gedaan op alle punten die bij vervangen distributieriem zijn los geweest. Auto daar gelaten, garagehouder heeft er nogmaals mee gereden en toen 10 storingen.
Hij heeft een extra massa kabel getrokken rechtstreeks naar de accu, heeft de kabelboom vanaf de computer gecontroleerd en kan niets vinden. Hij vermoed dat het de 5 volt voedingskabel is vanaf de computer naar een 4 tal stekkers of de computer zelf.
Wat vreemd is, is dat de binnenverlichting bij open portier zwak brand, volgens hem 2 volt en met schakelaar bij spiegel op normale sterkte brand.

Hij heeft veel ervaring met Skoda was voorheen chef werkplaats bij Skoda dealer en is al jaren zelfstandig. Hij heeft recent een kabelboom moeten repareren van een skoda Rappid, die was doorgesleten bij de startmotor en vergelijkbare storingen had. Vandaar de denkrichting oorzaak kabelboom. Vandaag heeft hij nogmaals sensor en hoek distributieriem gecontroleerd deze is goed.

Hij zegt om de distributieriem te vervangen moet je de motor iets laten zakken een stekker loshalen en de massa kabel. Het zakken van de motor kan de trigger zijn geweest voor de kabelboom.

Verder brand al 2 jaar het lampje van de EGR, bekend probleem maar dat zou hier niets mee te maken hebben en laat ik wel keer softwarematig uit zetten.

Lang verhaal maar heeft een van jullie dit eerder meegemaakt en tips die ik hem kan doorgeven.

Bij voorbaat dank.
 

Tees

Donateur
Tsja, volgens mij weet je garagist het eigenlijk prima...er zijn wat mij betreft 2 mogelijkheden: een ECU die helemaal in de war is, of een kabelbreuk ergens in de kabelboom. Massakabel is tenslotte al gecheckt, dat zou normaliter de eerste check zijn.

Wat betreft de ECU: heel soms wil die wel eens van slag raken als de accu langere tijd los is geweest. Ik heb t gehad met m'n F1, en dat resulteerde ook in allerlei willekeurige electrische fouten op onverwachte momenten (gelukkig niet zo extreem als bij jou). De garagist heeft m naar een Skoda dealer gebracht en die heeft de ECU opnieuw ingeschreven, dat loste t op. Is een relatief goedkope oplossing, maar ik weet niet of dat bij jou de crux gaat zijn.
 

hemi24

Forumguru
Massakabel is wel gecheckt, maar gerelateerd aan de 2 volt over je binnenverlichting, denk ik dat er geen echte massa meer is. Lijkt alsof de massa aan de +12V hangt... ergens heb je een serieuze kabelbreuk denk ik!
Geldt het zwak branden van de binnenverlichting voor alle portieren?
 

hemi24

Forumguru
Dat laatste had ik niet verwacht, maar goed, het blijft zoeken naar een kabel die ergens een breuk heeft, of klem zit, lijkt mij!

Hebben al die storingen ook een gemeenschappelijk component?
 

Cordoba

Forumguru
De eerste keer dat ik lees dat een motorblok (deels) losgehaald wordt om een distributie te vernieuwen, maar dit zal waarschijnlijk zijn, omdat ie er dan beter bij kan.
Persoonlijk verwacht ik dat er toch een probleem is met de kabelboom, mogelijk gekraakt bij het vernieuwen van de distributie.
 

myskoda2011

Nieuw lid
Storing zit op een 5 tal sensoren, ik heb een schema gezien en het ging om de nokkenas sensor, gasklep, EGR en nog 2 die ik niet meer weet. Volgens hem is het de B10 in het schema omdat die naar alle sensoren gaat. Vermoeden is nog steeds een breuk in de kabelboom. Het zou ook de transformator in de ECU kunnen zijn die van 12V, 5V maakt. Hij heeft contact gehad met chiptunning bedrijf en die zegt ook eerst meten en dan stekker voor stekker loshalen en dan een bypass maken. Accu is niet ontkoppeld bij vervangen van de riem. Hij heeft ook gebeld met oud collega Skoda en die heeft dit nog niet aan de hand gehad.
 

hemi24

Forumguru
Hoe oud is de accu?
Mijn eerste verdachte is een kabelbreuk, maar het zou zuur zijn als uiteindelijk blijkt dat je een accu hebt met een defecte cel!
 

myskoda2011

Nieuw lid
Geen idee hoeveel werk dat is, maar gebruikte kabelboom kost Euro 50,-. Als leek zou ik zeggen stekkers loshalen, kabelboom eruit en nieuwe erin. Alles om erbij te komen ligt toch al open. Dus vandaar mijn vraag. Het zoeken naar de oorzaak kost ook veel tijd.
 

Cordoba

Forumguru
Kabelboom wisselen is waarschijnlijk meer werk dan je denkt, en het is de vraag of het de kabelboom zelf is. Als een connector voor één van de stekkers van de kabelboom beschadigd is, krijg je een vergelijkbare storing, maar schiet je met een nieuwe kabelboom niets op.
 

myskoda2011

Nieuw lid
Het probleem is opgelost, oorzaak bleek te zijn de verschildruksensor. Garagehouder heeft al veel van deze stekkers vervangen maar nog nooit meegemaakt dat de stekker deze storing veroorzaakt. Hij heeft auto een week getest en storing is niet meer terug gekomen.

Dank voor het meedenken en jullie tips.

Op dit item kan een slotje op
 

Tees

Donateur
Fijn dat t opgelost is, en goed dat je de oplossing even terugmeldt! Slotjes hoeven niet hiervoor hoor, wie weet wie er later nog wat aan heeft in hier weer op in te haken.
 
Bovenaan Onderaan