Electrische ramen 6y5 combi

64rhfx

Senior Member
Hallo.

Van de Fabia van mijn dochter doen de elektrische ramen het ineens niet meer. Achter heeft ze nog zwengels. Alles geprobeerd, accu los, ramen inleren, zekeringen nagekeken. geen resultaat.

Wie oh wie heeft raad, of woont in Friesland die kan helpen het op te lossen? Op dit forum niets kunnen vinden.

Bedankt, Alex
 

Tees

Donateur
Doen de ramen aan beide kanten t niet meer? En met zowel de schakelaar links als rechts? Komt er geen enkel geluid van de motoren?
En heb je de zekeringen visueel geïnspecteerd of doorgemeten? Of nog beter, vervangen door een gegarandeerd goede zekering?

Als dat allemaal afgevinkt is, dan rest er mijns inziens alleen nog een kabelbreuk of een slechte of losse steker.
 

64rhfx

Senior Member
Zowel links als rechts met beide deurbedieningen niet. Zekeringen vervangen, dus daaraan licht het niet. Vreemd dat beide ramen het niet meer doen. Hartstikke dood in een keer.
 

Tees

Donateur
Dan kom ik uit op die kabelbreuk of slechte/losse verbinding ergens. Vervelende daarvan is dat die vaak lastig te vinden zijn, er zijn zoveel plekken waar t kan zitten. M'n gevoel is wel dat t vrij vroeg in t systeem zit, omdat ze allebei niet werken.

Heb je spanning gemeten bij de zekering? Dan weet je iig of t daarvoor of na zit. Hoe t daarna verder loopt weet ik niet uit m'n hoofd, dan zou je een stroomloopdiagram erop na moeten slaan.
 

Cordoba

Forumguru
Je zou de stekkers in de comfortmodule kunnen checken: die ligt onder het stuur achter de bekleding, en zit aan de bovenkant vol met 2 rijen stekkers. Comfortmodule is van Siemens, staat er ook op, er staat een VAG-part nr. op en een Siemens part. nr.

Edit: ik heb in een ander topic de nrs. gevonden van de module die ik ooit tijdelijk in mijn F1 combi (2003) heb gehad: 6Q1 937 049 C of Siemens nr. 5WK48212C. Mogelijk dat ik 'm nog in de schuur heb liggen.

Voorbeeld pic van de module (internetfoto):
0bd46ac9-5420-4a50-821f-3ea58d88e874.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Op zich klopt dat Mischa, maar omdat hier beide kanten niet werken met beide schakelaars, moeten we het denk ik centraler zoeken. (Rond) de comfortmodule is inderdaad een goed begin.
 

64rhfx

Senior Member
Zodra ik weer in Friesland ben kruip ik maar eens onder het stuur. Bedankt en ik hou jullie op de hoogte.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zodra ik weer in Friesland ben kruip ik maar eens onder het stuur.

Bij voorkeur bij stilstand en het is toch Kombie? Sorry voor deze flauwigheden. Ik woon weliswaar in Friesland en zou graag van dienst zijn, maar voldoe helaas niet aan de andere voorwaarde ;)
 

64rhfx

Senior Member
Idd kombie, maar bedankt voor de tip, ik was van plan het rijdend te doen ;). Dat krijg je als je veel in het Engels moet typen. Jammer dat je niet kan helpen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Ik denk dat de schakelaar in de bestuurdersdeur de 'masterschakelaar' is, en zou die eerst eens goed bekijken.
 

/-/oek

Nieuw lid
Ik denk dat de schakelaar in de bestuurdersdeur de 'masterschakelaar' is, en zou die eerst eens goed bekijken.

die masterschakelaar heb ik vandaag vervangen. een RIDEX. Bij mij was de schakelaar van linker raam bijna lam, moest hard indrukken om t raam nog te openen.

Maar nu de nieuwe er in zit, blijkt t geen dubbel actie schakelaar te zijn, maw als je m half indruk gaat t raam naar beneden tot je loslaat. Druk je m helemaal in gaat t ram volledig open. Dat laatste werkt dus niet, ook op de passagierskant doet die schakelaar dat nu niet.

Nu heb ik de leeftijd dat beginnende dementie kan gaan optreden, dus ik twijfel of die schakelaars dat eerder wel deden.

Het is zowiezo geen topkwali vervanging want de deurvergrendeling schakelaar werkt niet helemaal soepel.
Ik woon in Leeuwarden dus als je die oude schakelaar van mij wil proberen, die werkt nog wel maar bijna lam.

Fabia 1 Combi (6Y5)
 

Ronnie

Forumguru
Uit ervaring weet ik dat de kabel in de doorvoer Linker voorportier naar A-stijl vaker breekt, deze draad stuurt beide ramen aan vanuit de module in de raammotor L. Helaas weet ik de kleur niet meer, maar bij mijn gevallen was het in een oogopslag zichtbaar.
Vooral bij deze lage temperaturen en een relatief oude draad (17 jr) hoogst waarschijnlijk.
Zelfde al eens gehad bij de Polo van mijn dochter en de Ibiza van mijn zoon.....
 

PD1LOI

Lid
Ik moet de deur nog open maken, maar is dit makkelijk te doen of is deze handeling bijna niet te doen. Ik weet dat vermoedelijk wel een draad is die stuk is. De binnenbekleding is zo weg gehaald en de aansluiting aan de motor is niks aan te zien. Soms werkt het gewoon en doe je alles weer dicht, en heb je alles dan dicht dan werkt het weer niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronnie

Forumguru
Ik zou eerst de rubber doorvoertule aan de A stijl aan de stijlzijde lostrekken, daar zit de breuk waarschijnlijk. Dus niet de deurbekleding eerst loshalen......
 

PD1LOI

Lid
Het gekke in dit verhaal is dat de deur vergrendeling links en rechts wel gewoon werkt maar de raam bediening weer niet, terwijl dit toch op de zelfde bediening zit met 1 connector. Maar goed voorlopig laat ik het maar zo, de ramen zijn gesloten volgende maand moet de auto naar de keuring kunnen ze dit mooi meenemen.
 

Tees

Donateur
Ik weet niet exact hoe het bij de F1 zit, maar in de O2 zitten er meerdere stekkers in die tule in de deur. En sowieso zitten er in elke stekker natuurlijk meerdere draden, de meeste systemen hebben een eigen signaaldraad (met uitzondering van CANbus, dat is een gedeeld systeem).
 
Bovenaan Onderaan