Electrische probleem verlichting

Een vraag
Mijn dimlicht wil niet meer aan. Het stadslicht brandt wel. Schakelaar probleem ?
Hoe kan ik die er uit krijgen, dashboard ligt al los.

Ander probleem mijn groot licht gaat af en toe seinen. Waarschijnlijk los contact in de schakelaar. Of??.

Wie weet raad.
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het topic in het Felicia-deel staat neem ik aan dat het om een Felicia gaat, maar bouwjaar en motorisering kan helpen om de juiste oorzaak te vinden. Ik weet niet of er bij de Felicia een relais tussen zit, waardoor het dimlicht niet aangaat. Grootlicht brandt ook niet?

Check eerst even of er meer zaken zijn die over het contact geschakeld staan, en het ook niet doen: in dat geval is het x-contact met bijbehorend relais de hoofdverdachte.
 
Het gaat over een skoda Felicia LX uit 1995. 40 kw.
Wbt de verlichting , groot licht brandt wel stadslicht ook.
Er zit zit ook een relais in. Ik zal eens kijken of die kapot is. Kan ik die door meten.

Groot licht werkt gewoon. Alleen tijdens het rijden gaat hij knipperen, het lijkt wel of hij sluiting maakt. Zet ik er een houtje tussen ( stuurkolom ) dan wordt het minder.
 
Net geven gekeken naar het schema van de relais maar verlichting staan daar onder maar andere dingen ook . dat is dus uit gesloten.

Ik denk dat het toch een schakelaar probleem is. Ik weet niet of ik het door kan koppelen buiten de schakelaar om.

PS weet iemand waar ik evt een schakelaar kan kopen.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het ooit bij een Golf IV gehad, daar was inderdaad de schakelaar defect (daar zit zo'n draaischakelaar in).
Zit die ook in de felicia?
 

Cordoba

Forumguru
In Gronau (net over de Duitse grens) zit een autosloperij die 3 Felicia's heeft staan, het lijkt me sterk dat zij je niet aan een andere lichtschakelaar kunnen helpen.
Als je klikt op het linkje, kun je één van de 3 auto's kiezen en aanklikken, dan krijg je de gegevens van de auto én de sloperij te zien. Misschien dat een automaterialenzaak je ook nog kan helpen met een nieuwe (imitatie?) schakelaar, maar ik ben bang dat de Felicia daarvoor ondertussen te zeldzaam is, maar @kansberg weet dat beter.
 

kansberg

Forumguru
Gaat het per ongeluk om deze schakelaar:

FS_1008900014_1.jpg

Daarbij heb ik de volgende informatie gevonden:

Zolang voorraad strekt, niet meer leverbaar door fabrikant; 4 aansluiting(en); Kleur: Grijs
Hoofdlicht. OE nummer: 6U0 941 503 Meyle nummer: 100 890 0014

Ik kan vanaf deze plek geen voorraden in Nederland en België zien, maandag wel weer. Heb zo ook de prijs niet voorhanden helaas.
 
Hoi,
Het is inderdaad de schakelaar die jullie benoemen. Dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken om die te krijgen
Alvast bedankt.
Kansberg als je meer weet dan hoor ik het graag.

Probleem 2 ,
Groot licht knippert soms onder het rijden.
Hier ook spraken van een kapote schakelaar ?, los contact.
De schakelaar werkt goed.
Heeft iemand hier ervaring mee.
 

Bakkertje

Forumguru
Is de schakelaar van de mistlamp niet dezelfde toevallig (op het plaatje erop na dan uiteraard)? Als dat zo is kun je de stekkers misschien omsteken en heb je in ieder geval weer normaal licht (en kun je rustig op zoek naar een andere schakelaar)
 

kansberg

Forumguru
Maandag zal ik even kijken of er nog een dergelijk exemplaar 'zwerft' in Nederland of België en de prijs doorgeven.
 
Hoi bedankt allemaal.
Ik ga eerst d lichtschakelaar vervangen. Misschien is dan het geknipper van het groot licht ook op gelost.
 

kansberg

Forumguru
Helaas is deze schakelaar niet (meer) via de retrofit kanalen verkrijgbaar. Dan wordt het origineel (dealer) of inderdaad Chinees....
 

Joske

Forumguru
Dan wordt het origineel (dealer)
zelfs dat gaat niet meer volgens mij... zie mijn screenshot vanuit ETKA. Denk dat sloop beste mogelijkheid is gezien het topic. (niet helemaal zeker of dit het probleem zou verhelpen, kostprijs zal ook lager zijn, etc.. )
 
Allemaal hartelijk bedankt voor de tips.
Inmiddels een nieuwe schakelaar gescoord en een 2de hands groot licht schakelaar. Bij en oude Skoda dealer hier in de buurt. Totale kosten 26 eurie. Dit weekend uit en inbouwen.
Als er iemand een tekening heeft van het stuur zonder airbag uit en inbouwen. Graag anders veel foto' maken maar volgens mij is het niet moeilijk.
 
Bovenaan Onderaan