Einde van Connect Lite

Op de Skoda-site wordt het einde van de Connect Lite app per 1-7-25 aangekondigd. Nieuwe gebruikers kunnen nu al niet meer worden toegevoegd. Best bijzonder want nog geen 2 jaar geleden moesten we allemaal naar de dealer om een dataplug te halen voor deze handige, nieuwe app.
Jammer ook, want wat er nu overblijft is de MySkoda-app en die komt voor mijn Octavia 3 Business Edition uit 2020 (model 2019-2020) niet verder dan een plaatje en de mededeling “Er valt niets te zien”. Geen actieradius, ritinformatie, kilometerstanden of wat dan ook. Het enige wat de app biedt is een instructievideo van 20 seconder over…. de ijskrabber in het tankklepje! Wat amateuristisch dat er telkens nieuwe apps worden gelanceerd en binnen 2 jaar weer worden uitgefaseerd en wat jammer van al die onbenutte mogelijkheden.

Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb. Is er iemand met een vergelijkbare auto die wel zinvolle informatie uit de MySkoda-app heeft kunnen halen zonder dat daar een abonnement voor nodig is?
 
Ik ben hier ook weer eens ingedoken. Ik had toen ik de O3 kreeg een connectie met de auto via Internet. Dat is omgezet naar Light. Tijdje gehad maar geen meerwaarde voor mij. Gebruikte de volwaardige functie eigenlijk alleen om te zien waar de auto was. Na Light afgekoppeld en links laten liggen tot vandaag. Werkt overigens nog steeds maar ik wil eigelijk die eerste functies weer terug hebben. Is er iemand die er al een eigen data kaartje in heeft gezet en wat heeft kunnen gebruiken van die oude functies? De hardware zit er per slot van rekening nog in.....

MiC
 

Rallye

Forumguru
Worden de functies van de bluetooth dongle voor de Connect Lite niet overgenomen door de Skoda Connect app? Ik lees daar overigens niets over in https://www.skoda.nl/service/connectiviteit/skoda-connect/connect-lite

@MiC2005 Ik vind het woord “omgezet” in dit verband wat vreemd, omdat het om twee geheel verschillende zaken met eenzelfde functie gaat. Als ik het goed begrijp uit de beide andere topics waarin je je MIB-systeem bespreekt ben je gestopt met Skoda Connect en ben je toen de Connect Lite-dongle gaan gebruiken?
 
Ja klopt. Ondertussen wel wat meer gelezen hierover. Volgens mij zitten er 2 communicatie systemen in mijn auto. 1 van PON (ritten en autostatus) en een van Skoda zelf (multimedia en autostatus). Die van PON is volgens mij geheel gestopt. Correct me if I am wrong.
 

Adje1953

Nieuw lid
Per juli 2025 stopt Skoda met connect Lite. Wie weet of er een andere app bestaat ter vervanging. Ik gebruik de Skoda connect lite app voor mijn ritten te registreren.
 

PrimePro

Nieuw lid
Ook ik heb zojuist deze melding gekregen. Waardeloos, ik gebruik de app dagelijks. Care Connect zal voor mij vermoedelijk het alternatief zijn, al moet deze €60,- per jaar kosten. Belachelijk dat dit zomaar stopt. Een tijd terug kregen we allemaal de OBD-dongel bij de dealer en nu kunnen we er niks meer mee… Benieuwd of er nog iets van een aanbieding komt vanuit Skoda, maar ik gok van niet.
 
Het is maar zeer de vraag wat je voor dat geld terugkrijgt. Volgens deze pagina is de Connect app alleen bestemd voor bepaalde modellen vanaf juli 2020 maar hier staat bij veel functies aangegeven dat ze ook beschikbaar zijn voor oudere modellen. Als ik via het VIN-nummer de functionaliteit check, zou voor mijn Octavia III uit 2020 alleen de optie Parkeerplaatsen beschikbaar zijn en dat is nou niet bepaald een toevoeging.
 

PrimePro

Nieuw lid
Inderdaad. Ook de rittenregistratie, zoals ik deze nu gebruik in de Connect Lite-app, ontbreekt in de MySkoda-app. Ontzettend jammer…
 

Mistraller

Senior Member
Ik was al een tijdje aan het stoeien met het idee....dus connect lite eens uit het doosje gehaald en hij deed het nog, dus ik zoek online en zie ik dit! Ze kappen ook alweer met dit apparaat....zucht.

Nu ja mijn idee dus:

Men neme een oud Android toestel met een simkaart met een goedkoop abbo of prepaid.
Sluit aan op de vaste stroom aansluiting (desnoods alleen op contact als de accu nog goed functioneert, of neem een powerbankje)
Steek een ODB2 plug erin en verbind met bluetooth,

Dan kan je dus met alle sensoren van het toestel zelf (temperatuur, beweging, GPS (locatie/snelheid), tesamen met alle data uit de auto de hele bende in eigen beheer nemen.
Je kan zelfs denken aan het ontsluiten van video (in-car als je de telefooncamera knap weet weg te werken) of van de dashcam. (Al zal dat nogal ten koste gaan van de data)

Zelf zou ik vervolgens alle data naar mijn home assistant doorsluizen zodat het netjes bewaard blijft en je kunt er zelfs je huisalarm mee af laten gaan, als je auto rare zaken detecteert.

Oude telefoons heeft iedereen nog wel rondslingeren en een simonly kost amper iets.
Op die manier is er geen PON of volkswagen die mij nog verhindert om mijn autodata op te hengelen en kan ik het op mijn eigen wijze verwerken.

En ik ben natuurlijk absoluut niet de enige met dit idee;
Er was al een integratie met skoda connect

Maar ik zit nu meer te denken aan de Traccar integratie. Dan heb je in elk geval de locatiedata al binnen.

En hier is iemand die met Torque en tasker de data naar homeassistant doorstuurt....

Dus zodra ik weer eens tijd heb, heb ik weer een nieuw project. Tenzij iemand natuurlijk al een briljant idee heeft uitgewerkt, want dan wil ik dat wel proberen.
 

rinusdev

Nieuw lid
Ik ben (helaas) niet degene met het briljante idee, maar ben je zelf al verder gekomen? Ik heb gisteren wel via https://github.com/skodaconnect/homeassistant-myskoda de mogelijkheden van de myskoda app aan het dashboard toegevoegd.
Leuk, maar niet meer dan aardig (de functionaliteiten van de app, de backwards engineered integratie ziet er goed uit (wel op hoop van zegen dat de API behouden blijft)). Maar je zou anno 2025 verwachten dat er meer mogelijkheden in de app/mmi zouden zitten.
Zijn er nog andere opties dan @Mistraller heeft beschreven om rittenadministratie te krijgen?

De auto heeft een enorme hoeveelheid data. Ontzettend storend dat niet zelf te kiezen is wat je daarvan wil zien. Ben benieuwd of er ooit opensource software in een auto gaat komen. Of op z'n minst een meer 'open' karakter van het software matige gedeelte van de auto.
 
Bovenaan Onderaan