Egr wel of niet uitschrijven bij tuning.

Joman

Actief lid
Binnenkort gaat onze octavia combi 1.6tdi naar Vagtechniek voor een kracht kuurtje en daarbij leek het mij slim om de egr klep ook uit te laten schakelen om storingen te voorkomen.

De monteur van Vagtechniek gaf tijdens het advies aan dat zij meestal de egr klep gewoon in werking laten en storingen aan de egr veelal niet voorkomen bij de 1.6tdi. Verder gaf de monteur aan dat er bij de apk een roetmeting plaats zal moeten vinden als de egr plek is uitgezet.

Wat is jullie menig egr wel of niet uit laten schrijven en hoe is jullie ervaring met de apk en een uitgeschreven egr?

Als laatste las ik dat de eisen bij de apk mogelijk gaan veranderen en indien de egr is uitgeschakeld of het roetfilter leeg is geklopt de auto niet meer aan de type goed keuring voldoet. Weten jullie of hier al meer over bekend is?
 

oco1979

Forumguru
roetfilter controle zou wel eens goed kunnen. toekomst.
Egr zal met een diagnosetoestel via parameters moeten gecontroleerd worden.
Want roetmeting in belgie is volgas voor ne paar seconden(dan ga de egrklep altijd volledig dicht)
Als ze echt willen kan je dat perfect via één of ander diagnosetoestel zien of je egrklep werkt en je roetfilter nog inwendig aanwezig is.
 

Octaaf

Forumguru
Heb bij drie hier regelmatig genoemde/geroemde tuners steeds hetzelfde gehoord: "doen we niet (meer)" en "als je nu (nog) geen problemen hebt, zouden wij het (voorlopig) zo laten".

Dit was ook met 1.6TDI Greenline (in SSC2). En ging over de EGR en/of DPF.
 

oco1979

Forumguru
Even zitten denken.
Er zijn tuners die verschillende stage's of map's kunnen maken waar je zelf kan kiezen met welke dat je op dat moment wil rijden.
En niet deze dat je eerst moet via een bakje op je obd aan te sluiten en daar wisselen van programma.
Veel simpelder.
Via menu in je dashboard.
Kunnen tevens extra antidiefstal bij doen.
Is wel met een andere chip in de ecu(voor verschillende maps te kunnen doen)

Dus ipv normaal sport en extreem map's te zetten kan je bijvoorbeeld.

Map 1 standaard software met normale werking egr en roetfilter aanwezig
Map 2 Egr wijziging en/of extra power. met roetfilter aanwezig(deze kan je dan moeilijk van tussen laten of je zou al moeten inwendig in de filter met een klep zitten :pieker:.

Bij controle gewoon veranderen van map :cool:

Kga nu zeker de groene jongens op me dak krijgen:D

das via bakje http://www.apec-chiptuning.be/apec-switch/

Kweet dat DVX zou iets heeft,eens gezien op facebook.
Dacht dat APEC ook zo iets heeft.
De rest van tuners weet ik niet.
De vraag is dan ook wel of iedere merk ecu dat kan binnen de VAG groep.
 
Laatst bewerkt:

Havana

Forumguru
Een auto > 2005 hoeft alleen door de roetmeting indien er storingen uit te lezen zijn via OBD. Mocht dit het geval zijn, dan gaat een 1.6 TDI met afgedopte EGR nog altijd met vlag en wimpel door de roetmeting. Dat geldt OOK indien de DPF is doorgeprikt.

Bij mijn weten leidt het wegschrijven van de EGR niet tot foutmeldingen via OBD.

Echter, we hebben het over de huidige situatie. In de toekomst is het een ander verhaal. Er wordt gesproken over een deeltjesmeting die ingevoerd gaat worden in 2019. Dit is vooral bedoeld voor mensen die met een doorgeprikt DPF rijden.

De overheid lijkt EGR-kleppen voorlopig met rust te laten.

Dan je vraag over de typegoedkeuring. Formeel is dit inderdaad juist; je voldoet niet meer aan de typegoedkeuring. Nu voldoet eigenlijk geen enkele auto daaraan want de CO2-waarden worden nooit gehaald en bij VAG al helemaal niet ;) Ook het plaatsen van enorme grote of juist kleine velgen, verlaging en motortuning betekent dat je niet meer aan de typegoedkeuring voldoet. De RDW voert hier op dit moment geen actieve controle op. Waar ze bijvoorbeeld wel eens boetes voor uitdelen zijn auto's die gespoten zijn in een andere kleur dan op het kentekenbewijs staat.
 

Taan

Lid
Mijn mening zou eerst zijn om de EGR wel weg te laten schrijven. Toekomstige plannen met APK moeten we nog maar zien en zowel de softwarematige als hardwarematige aanpassingen zijn naderhand weer te herstellen.
Ook lijkt het me onvermijdelijk dat uitlaatgas dat weer naar de inlaat gaat o.a. je turbo vervuilt.
Mijn turbo ging in ieder geval kapot vanwege roetvervuiling.

Maar! Als 3 specialisten zeggen dat het niet nodig is, tja die hebben er toch wel meer verstand van dan ik.
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe je vervuiling van je inlaat dan kunt voorkomen.
 

oco1979

Forumguru
Mijn mening zou eerst zijn om de EGR wel weg te laten schrijven. Toekomstige plannen met APK moeten we nog maar zien en zowel de softwarematige als hardwarematige aanpassingen zijn naderhand weer te herstellen.
Ook lijkt het me onvermijdelijk dat uitlaatgas dat weer naar de inlaat gaat o.a. je turbo vervuilt.
Mijn turbo ging in ieder geval kapot vanwege roetvervuiling.

Maar! Als 3 specialisten zeggen dat het niet nodig is, tja die hebben er toch wel meer verstand van dan ik.
Maar dan ben ik wel benieuwd hoe je vervuiling van je inlaat dan kunt voorkomen.

Dat 3 tuners dat niet meer (willen)doen betekent niet dat he "geen" problemen bij zal hebben.

EGR blijft een probleem !!!

Dat is gewoon omdat ze geen klachten in de toekomst willn hebben met apk afgekeurde wagens door hun.
En eventuele wetswijziging.

Carterdampen en egruitlaatgassen kan vermijden in je inlaat zal deze zeker lang proper blijven.
Van de buitenlucht zal je inlaat niet vervuilen :D
 

Renkie

Forumguru
Volgens mij kun je niet zomaar de EGR uitschrijven omdat die deel uitmaakt van het roetfilter systeem. Zo lang je een werkend roetfilter hebt zit je dus ook vast aan de EGR.
 

Havana

Forumguru
Ken genoeg mensen die met een dichte EGR rijden, met DPF.

EGR is om NOx te verlagen, DPF om roetuitstoot te verlagen.
 

vaggie

Lid
Bij de 1.6 TDI (cayc) moet de EGR iig wel werken bij het regenereren, omdat er anders vroegtijdige problemen met het roetfilter ontstaan. Voor alle andere rijomstandigheden kan de klep dichtblijven. Op deze manier is mijn auto aangepast door VVT.
 

Kempes

Forumguru
Inderdaad bij mij ook alleen als het roetfilter er om vraagt gaat de EGR in werking. Voordelen: minder vervuiling van roet in motorblok en lagere kans op EGR storing (kans blijft wel aanwezig omdat hij nu en dan open gaat) en bij apk is er niets mis met de auto dus geen roetgasmetingen bij mij al 2x met apk

Wat Vagtechniek zegt verbaast mij en klopt echt niet. EGR problemen bij de Octavia 2 1.6tdi zoals de topicstarter heeft zijn schering en inslag bij een km stand van 150 000km.
 

Joman

Actief lid
Persoonlijk ga ik er ook voor kiezen om de egr uit te schakelen om zoveel mogelijk interne vervuiling te voorkomen. Dan zie ik de toekomst wel hoe het gaat met de apk. Ik kan de egr altijd weer aan laten zetten.

Bedankt voor jullie reacties!
 
Hoi allemaal,

Kan je trouwens merken dat je egr-klep vervuild is (aan het dichtslippen is)? Als ik bijv. in de vijfde versnelling rond de 70 a 80 km/h constant wil rijden (ong. 1200 toeren) dan merk ik dat de auto beetje stottert/hapert. Is dat een teken van een vervuilde egr-klep? Mijn superb 1.6 tdi staat nu op ongeveer 157.000 km, dus ik val in de "doelgroep" zoals hierboven wordt weergegeven (+/- 150.000 km). Hoor graag van jullie wijsheid. Zit er namelijk anders ook aan te denken de egr-klep weg te laten schrijven.
 

Taan

Lid
Ik heb een 2.0 TDI BKD, dus weet niet of het vergelijkbaar is, maar bij 280.000 was mijn EGR klep nog prima. mijn Turbo niet meer, die zat vol roet.
 

Kempes

Forumguru
Je moet het een beetje als Russische roulette zien denk ik..van de 8 is er misschien 1 aan de beurt. De verhalen van die 12% hoor je op fora als dit langskomen en bij degene waar het goed gaat hoor je begrijpelijk ook niets van.
 
Maar kan je het ergens aan merken dat je egr klep dicht begint te slippen, bijv dat beetje stotteren/haperen als je 70 a 80 km/h in z'n 5 rijdt?
 

DJSmiley

Actief lid
Mijn EGR heb ik een maandje geleden laten wegschrijven bij Vagtechniek.

Sinds een jaartje ofzo begon ie af en toe problemen te geven, motormanagement lampje en EGR insufficient flow in zn logboek.
Ik heb 'm daarna (enigszins) schoongemaakt met Wynn's EGR cleaner en zoveel mogelijk crap verwijderd (dat wil ik niet in mn blok als t loskomt) en daarna geen melding meer gezien. Maar desondanks toch maar laten wegschrijven.

Is overigens nog de originele EGR klep (gok ik, kon in de historie niet zien dat ie vervangen is voordat ik 'm kocht).

Dat haperen/inhouden onderin.. was dat niet ook 1 van de symptonen van een defecte turbo?

Wat betreft de russische roulette: Ik kom nog aardig goed weg.. 346dkm en mn turbo doet het nog (afkloppen). Vliegwiel al wel gehad :)

Overigens: Ik heb een 2005 1.9TDI, zonder roetfilter. Nadeel is dat ik een oranje umweltplakette heb en dus sommige duitse steden niet in mag (maar dat is met P+R/OV zoiezo sneller en goedkoper). Voordeel is dat ik ook geen DPF heb die vol roet kan zitten.
 

oco1979

Forumguru
Maar kan je het ergens aan merken dat je egr klep dicht begint te slippen, bijv dat beetje stotteren/haperen als je 70 a 80 km/h in z'n 5 rijdt?

Stotterende stationaire toerental,al kan het ook injector(en) zijn.

Best is via diagnosetoestel bekijken met de nodige parameters om werking te zien.

Bij plankgas moet de egrklep dicht gaan en moet de wagen in één lijn doortrekken.

Hierbij kan het ook andere problemen zijn moest deze niet doortrekken.

Beter via diagnosetoestel bekijken;
 

Erwink

Lid
Persoonlijk ga ik er ook voor kiezen om de egr uit te schakelen om zoveel mogelijk interne vervuiling te voorkomen. Dan zie ik de toekomst wel hoe het gaat met de apk. Ik kan de egr altijd weer aan laten zetten.

Bedankt voor jullie reacties!

Groot gelijk Joman!
De EGR heb ik een maand na de aankoop van mijn Octavia laten wegschrijven. Bij mijn vorige auto had ik er problemen mee. Toen heb ik heb ik er voor de verkoop nog een nieuwe in gezet (je wilt geen kapotte auto verkopen).

Echter bleek met mijn Octavia het niet gemakkelijk te kunnen. Uiteindelijk is de hele computer eruit gehaald, printplaat gewijzigd en opnieuw ingeleerd. Zodoende kwam de EGR niet meer automatisch terug (schijnt te kunnen las ik ergens).
Wellicht dat het ook kan komen omdat ik een 1.6 MPI heb.
 
Bovenaan Onderaan