EGR wegschrijven Fabia

Niels83

Forumguru
Hoi
Ik heb een Fabia 2 greenline 1.2 facelift.
Donderdag heb ik een afspraak bij vag techniek voor stage 1 chip te laten doen.

Omdat ik nog nooit gemerkt heb dat mijn roetfilter werd geregenereerd heb ik hen ook gevraagd om te kijken of de EGR klep is weggeschreven.
Op de website geven ze aan dat het onverstandig is de EGR klep weg te schrijven ivm de roetfilter.

Volgens de man aan de telefoon is deze motor de uitzondering op die regel. Nu lees ik dat hier best wat voordelen bij zijn, voor het vermogen en het verbruik, dus als ze toch bezig zijn, zou dit interessant kunnen zijn.

Weet iemand wat nu hoe het staat met deze auto/motor? Ik lees goede verhalen over Vagtechniek, maar zijn zij hierin te vertrouwen?

EGR UITSCHAKELEN

Wij adviseren de EGR-klep niet uit te schakelen bij auto's bouwjaar 2010 en nieuwer. De EGR-klep wordt gebruikt om het roetfilter te regenereren, wanneer deze uitgeschakeld wordt, werkt het regenereren van het roetfilter minder goed en dit verkort de levensduur van het roetfilter aanzienlijk.
 

Duijzer

Donateur
Vagtechniek is een betrouwbaar bedrijf. Ze zullen echter niet snel op hun website zetten dat ze de EGR wegschrijven, want dan kan leiden tot een aangifte voor een millieudelict. over een turbo harder laten blazen doet een fabrikant moeilijk, maar als je een millieuvoorziening weghaalt gaat de overheid moeilijk doen. Tot zover de theorie
In de praktijk rijdt een groot deel van de 1.2 ecodiesels met een weggeschreven EGR rond. Vervangen is duur en wegschrijven simpel en goedkoop….
 

Cordoba

Forumguru
Reden dat Vagtechniek adviseert om EGR niet meer weg te schrijven, is dat de regelgeving voor APK al een paar jaar aan het verschuiven is, en dat op een gegeven moment de EGR gewoon gecheckt moet worden bij de APK. Als ik me niet vergis, gaven ze een jaar of 4-5 terug aan, dat het soms wel handig was om de EGR óf af te doppen met een blindplaatje, of weg te schrijven.

Vagtechniek is geen bedrijf dat je een advies geeft dat gebaseerd is op het snel vullen van hun eigen portemonnee. Als ze je een advies geven, dan zijn ze daar ook volledig van overtuigd, ze geven soms ook advies om een goedkopere keuze te maken dan dat je van ze vraagt. Of je het advies dan opvolgt, is aan jezelf.
 

JeSko

Forumguru
EGR en DPF delete en al die zaken zou ik niet meer aan beginnen, regelgeving daaromtrent is flink aangescherpt en er gaat streng op gecontroleerd worden op de keuringen.
 

Niels83

Forumguru
Ook aan de telefoon gaf hij aan dat ze adviseren dit niet te doen ivm de roetfilter, maar dat de 1.2 de uitzondering op de regel is. Als zij zeggen dat echt het geen probleem is en het is te betalen laat ik het ineens doen.

De auto is al ouder, zal de apk wijzigingen wel overleven of het is een mooi moment om de auto weg te doen.

De chiptuning is vooral om straks makkelijk in Frankrijk door de heuvels te komen met de caravan. Over niet al te lange tijd komt er een grotere caravan, en dus ook een grotere auto.
 

eriktv

Forumguru
Aan de andere kant kan softwarematig (deels) wegschrijven makkelijk ongedaan worden gemaakt. Ik rijd ondertussen van standje 90.000km-225.000km met deels weggeschreven EGR (door TVS), regeneratie DPF vindt regelmatig plaats en de conditie van het filter was bij de laatste check door de dealer prima in orde.
 
Bovenaan Onderaan