EGR uitschrijven?

Logixa

Lid
Hallo allemaal!

Ik hoop dat ik mijzelf niet voor *** zet door een vraag te stellen die al eerder gevraagd is en terug te vinden via het zoeken.. :facepalm:

Ik heb onlangs een ex lease auto gekocht namelijk een 2014 1.6 tdi octavia business line. Een vaker voorkomend punt wat ik op verschillende plekken lees is de egr klep die problemen kan geven en/of roetfilter.

Eerste eigenaar van mijn auto had in 4 jaar tijd 141xxx kilometers weten te maken, dus aardig wat langere afstanden en voornamelijk snelweg. Ik gok dat hij ook aardig vaak in de file zat omdat de druklager nu al versleten is (ik hoor opkomend gepiep en neem morgen contact op met verkoper)

Ik moet dagelijks 35 km heen en 35 km terug rijden voor mijn werk en dat is allemaal snelweg kilometers. Ik rij vaak op de cc en vindt lekker optrekken in zijn 2 en 3 tot 3000-4000 niet ongewoon. Ik heb volgende week een afspraak staan bij Jd tuning voor een chip tuning en kan daarbij gelijk de egr laten uitschrijven. Het werd mij door hem afgeraden omdat ik dan problemen krijg met mijn roetfilter. Oplossing hiervoor is het roetfilter helemaal weghalen, zoals ik heb gelezen op fora.

Mijn vragen zijn nu dan ook

- wie heeft dit nog meer gedaan en hoe lang rijden ze al zo?
- heb je geen apk problemen gekregen hierdoor?
- hebben jullie het überhaupt wel gedaan of wordt het afgeraden?

Hoor graag van jullie!



Stukje voorstelling van mijzelf:
Vader van 9 maanden dochter, net geen 30 jaar, houdt ook van horloges en films en o ja auto's :)
 
Hallo Logixa,

ik zit aan dezelfde actie te denken en hoor graag van je hoe het allemaal bevat en wat je besloten hebt.
 

MaxN

Donateur
Binnenkort moeten zowel roetfilter als egr functioneren om door de apk te komen. Roetfilter is al een controlepunt, weet niet zeker of dit al afkeur is. Deze wordt nu visueel gekeurd op aanwezigheid.
Beste is denk egr deels wegschrijven om effect te verminderen. Zonder problemen te krijgen bij toekomstige keuring.

P.S. Stel je ook nog even (kort) voor in de meet en Greet, dat wordt hier altijd zeer gewaardeerd.
 

MaxN

Donateur
Durf ik niet te zeggen. Daar ben ik geen expert in. Daar kunnen de heren van JD je waarschijnlijk alles over vertellen.
 

Logixa

Lid
Ik heb nu contact gehad met vvt, jd en vagtechniek. Alle 3 zeggen raden ze aan niet wegschrijven zolang je nog geen problemen ondervindt. Vvt gaf zelfs aan het niet weg te schrijven bij mensen die er geen last van hebben. Wel zal ik bij iemand met een vagcom langs gaan om uit te lezen hoe vol de egr al staat om te kijken of een reiniging handig kan zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: MaxN

Zelle

Donateur
@Logixa, ik sta voor dezelfde beslissing maar dan bij TVS. Mijn O3 heeft 80k gelopen toen ik hem kocht. Hij wordt in maart getuned bij TVS en de koppeling van de DSG vervangen.
Kan iemand met VAgcom de vervuiling van de EGR uitlezen ? Lees graag hier hoe eea verloopt bij jou.
Het deels wegschrijven van de EGR begrijp ik niet helemaal. Heeft iemand een uitleg hiervan ?
 

Logixa

Lid
@Zelle het deels uitschrijven houdt in dat het 80-95% dicht gezet wordt, maar hij moet bij regeneren natuurlijk wel weer open gaan. Volgens Rainesh kan hij in principe ook uitlezen hoe vol de egr zit met een vagcom. Dit weekend heb ik alles achter de rug en kan ik een terugkoppeling geven. Ik houdt jullie op de hoogte!
 

Logixa

Lid
OK, toch besloten om EGR niet uit te schrijven. Aan verschillende partijen hun mening gevraagd:

Skoda dealer: uw auto heeft de update gehad van sjoemelsoftware
JD: standaard wordt bij hun tijdens de chiptuning de egr voor 97% dicht gezet. Maar zolang je geen meldingen van egr hebt, lekker door rijden! Tevens zijn er verschillende sjoemelsoftware updates geweest door volkswagen omdat ze het zelf ook niet konden veroorloven om zover egr kleppen te vervangen en ze in backorder te hebben staan.
Vagtechniek: wordt sterk afgeraden om de egr uit te schrijven omdat je dan problemen met je roetfilter gaat hebben.
Vvt: zij gaven aan dat ze de 1600 (1.6 tdi) amper hebben gehoord over egr problemen voor, of na, chiptuning. Zij doen de egr ook helemaal niet zolang de klant geen meldingen heeft.
Dynamic tuning: egr volledig uitschrijven en allemaal geen probleem voor de roetfilter, apk, etc etc. Gaven mij geef comfortabel gevoel en advies voelde niet geweldig aan.. Zegt alsnog niks over hun natuurlijk!

Conclusie: geen egr meldingen? Lekker doorrijden.
 

Huibdos

Senior Member
Het gebruik van de EGR geeft meer roet.
Roet zorgt ervoor dat de EGR niet goed meer goed werkt en voor een roetfilter dat vol komt en daardoor geregenereerd moet worden.
EGR dichtschrijven zorgt voor minder roet, ergo geen problemen met de werking van die EGR en een schoner roetfilter.
Volgens de websites van meerdere tuners, zou de motor tijdens de roettest gewoon uit de test komen.
Kan iemand mij nu verklaren, waarom op een forum waar tot voor kort alleen maar over dichtschrijven werd gesproken, nu ineens het sentiment gewijzigd is in vooral niet dichtschrijven?
 

Logixa

Lid
Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Ik heb verschillende topics hier gevonden waarin gezegd werd het dicht te zetten en hoopte door middel van dit topic een indruk te krijgen hoe het nu loopt met iedereen die het dicht heeft gezet maar er is weinig reactie.

Waarom zegt Vvt het helemaal niet te doen zolang men geen egr melding heeft, raadt vagtechniek het af en doet Jd het standaard bij de tuning?! Dit zijn 3 goed aangeschreven bedrijven door de mensen hier op skodaforum maar ik hoor niemand hier op in gaan.
 

brepus13

Forumguru
Van de VAG techniek site:

Nadelen
Het dichtzetten van de EGR klep kan ook nadelen hebben:

  • De EGR klep is een mileumaatregel welke onderdeel is van de typegoedkeuring van de auto. Wanneer deze buiten werking wordt gesteld, voldoet de auto niet meer aan deze typegoedkeuring. Hier wordt met de huidige APK-regels niet op gecontroleerd, maar er is sprake van dat deze regel in de toekomst wellicht wordt aangepast. Wanneer dit is, is vooralsnog niet bekend.
  • Bij Commonrail motoren (bouwjaar vanaf 2009), zorgt de EGR-klep mede voor het goed kunnen regenereren van het DPF (roetfilter). Wanneer de EGR-klep buiten werking wordt gesteld, kan het zijn dat het DPF vaker en langer gaat regenereren.
Inhoudelijk over het hoe en waarom zie je weinig reacties idd, ik denk dat weinig mensen deze kennis hebben?
 

Logixa

Lid
Als de egr voor 95% dicht wordt gezet en alleen open gaat voor regeneren, dan moet de filter toch ook geen problemen ondervinden? Klinkt in theorie logisch xd
 

Logixa

Lid
@Peter-036 eens! Als men echt op gaat controleren dan zullen ze erachter komen. Het is dus niet OF ze erachter komen maar WANNEER het gaat gebeuren.

Zijn er signalen dat dit spoedig in zal gaan? Want wetten zijn nou eenmaal traag hier haha

En voorkomen van een 1000+ euro reparatie is geen slecht idee.
 
Laatst bewerkt:

Logixa

Lid
Daarentegen kan je je oude software op cd meekrijgen en bij een lokale vagcom terug laten zetten toch?
 

MaxN

Donateur
Volgens mij gelezen dat het vanaf 2020 onderdeel wordt van de keuring. Als iedereen het dan kan controleren tenminste, aangezien dat verder gaat dan alleen naar foutcodes zoeken.
 

Kempes

Forumguru
Daarentegen kan je je oude software op cd meekrijgen en bij een lokale vagcom terug laten zetten toch?

Nee, dat zal niet gaan met Vagcom..je zult dan met je cd terug moeten naar de tuner om de oude software terug te laten zetten..
 

Logixa

Lid
OK ik heb gisteren alle andere skoda octavia modellen bij carnext bekeken qua onderhoudhistorie (fijne van ex lease is dat je dit allemaal precies kan zien) geen 1 van de octavia modellen van 2013 en nieuwer met ongeveer 150k km op de teller heeft ooit last gehad van de egr of roetfilter. Dus het lijkt erop dat het niet zo ernstig is als bij het begin van de sjoemelsoftware update waar problemen bijna direct kwamen
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Max5
Bovenaan Onderaan