Egr uitschakelen

Hello,
Vorige week de egr er uitgehaald en schoongemaakt. Beestje heeft ondertussen 345k op de teller staan. Het viel me nog mee hoe vies het vanbinnen allemaal was.

Anyway, de boel weer schoon in elkaar gezet en tegelijkertijd een metalen afdichtplaatje geplaatst op het buisje waar de uitlaatgassen vandaan komen. Het ging een week goed maar nu pikt het motor management systeem het niet meer en geeft een fout code.

Er zal ergens een sensor zitten die meet of er ook echt wel uitlaatgassen terug gevoerd worden denk ik.

Zou ik een klein gaatje in het afdekplaatje kunnen maken om het systeem om te leiden ?

En is er een methode om de Egr met VCDS helemaal uit te schakelen ? (Ik vond wel een tuto om hem het minst te laten openen ).

Het is een 1.9 TDi van 2007.

Thx voor het meedenken.
 
Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
Voor zover ik weet kan je vanaf een bepaald jaartal de EGR niet zomaar dicht zetten en zal die moeten worden weggeschreven in de motormanagement software. Dat gelijk gecombineerd worden met tuning. Niet met VCDS dus.
De vraag is echter of het mag, handig is, etc., dit ook gezien de (roet/deeltjes)meting vanaf dit jaar. EGR reduceert volgens mij NOx en heeft wellicht geen invloed op roet.

Op o.a. de site van Gerrit Speek staat idd hoe je met VCDS de klep zoveel mogelijk dicht kan zetten, wat ik bij mijn 2003 1.9TDI ook had gedaan.
Huidige auto bij 3 ton de EGR laten vervangen; de gekoelde EGR kostte € 250 maar montage in NL al gauw € 500 omdat die niet makkelijk eruit te krijgen is. Maar als jij zelf de (ongekoelde) EGR kan (de)monteren heb je die kosten niet.
Als de auto al 345 dkm gelopen heeft zonder dat er iets aan de EGR is gedaan en die nu weer schoon is, zou ik gewoon het plaatje er weer tussenuit halen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
In toevoeging op @Eltjo (waar ik t verder volledig mee eens ben!): De werking van de EGR is idd vanaf een bepaald jaartal (weet even niet precies wanneer) essentieel voor het regenereren van het roetfilter. Gezien die deeltjestellertest die per dit jaar in de APK zit, zou bij zo'n motor een (te) volle DPF veroorzaken en dus mogelijk problemen met die test.
 

Eltjo

Forumguru
Wel /niet DPF zal wel eens het bepalende geweest zijn m.b.t.wel/niet een plaatje kunnen plaatsen.
En met roetmeting doelde ik idd de deeltjesmeting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Thx voor de uitgebreide reacties. De foutcode was idd voor de Egr. Heb 'm gewist, zie vanzelf wel of die volgende week weer terug komt. Het regent hier pijpenstelen dus het plaatje blijft nog even zitten.

Mijn model heeft nog geen roetfilter. Maar dat neemt niet weg dat het idd mogelijk problemen gaat opleveren bij de volgende apk.
Mooie site van Gerrit, daar staat een ton aan info op. Heb de egr bijgesteld. Afwachten of de foutcode nu minder snel terug komt.
 

Tees

Donateur
De 1.9 TDI heeft wel een roetfilter, en is Euro 5 emissieklasse. Dus dat betekent een deeltjestellertest bij de komende APK (en dus mogelijk problemen vanwege de EGR?)
 

Jeraev

Nieuw lid
2007 en Euro 5 en roetfilter? Heb ik mijn twijfels bij.
Kans is groot dat het Euro 4 zonder roetfilter is...
 

Tees

Donateur
De makkelijkste manier om daar achter te komen is als @mvdlans z'n kenteken even invult op ovi.rdw.nl en dan kijkt onder Motor Milieu en dan Uitstoot. Daar staat netjes hoe de auto geregistreerd is (Euro-emissieklase én roetfilter of niet).

Edit: ik heb nog even wat verder zitten zoeken, maar lees online verschillende dingen. Sommige bronnen zeggen Euro 4 andere 5, sommige met, andere zonder DPF. Ik vraag me af of er verschillende versies geleverd zijn, of dat sommigen het gewoon verkeerd hebben.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Laatste toevoeging: ik ben eens wat gaan spitten in de RDW database, en aangezien er niet zoveel Roomsters uit 2007 zijn met een 1.9 TDI, is t makkelijk even wat checks te doen. Alle op de NLse wegen actieve Roomster hiervan zijn Euro 4. Dus dat Euro 5 klopt iig niet.
Maar: sommigen uit 2007 hebben een af-fabriek roetfilter, de meesten niet. Er zijn dus idd versies met en versies zonder. Leek niet gekoppeld aan MJ 2007 of 2008 (want zowel vroeg als laat in 2007 kwam ik ze tegen), maar waar wel aan...?
 

Jeraev

Nieuw lid
Er zijn dus idd versies met en versies zonder. Leek niet gekoppeld aan MJ 2007 of 2008 (want zowel vroeg als laat in 2007 kwam ik ze tegen), maar waar wel aan...?
Wat de eerste eigenaar toen op de optielijst aan had gekruist. :LOL:
Toen kon je extra betalen voor al een hogere Euronorm te hebben. Maar denk niet dat er toen al veel mensen daar in mee gingen.
Toen was er ook nog geen sprake van Lage Emissie Zones
Heb al zowel Opel als Mercedes uit 2003 gezien met roetfilter en Euro 4 op de papieren, terwijl het toen nog volop Euro 3 was.
Bij die Mercedes was de aankoop factuur nog aanwezig. Als ik het nog goed herinner stond er letterlijk op de optielijst
"Roetfilter - Uitstootnorm Euro 4...."
Dus wie toen slim was, betaalde wat extra voor een hogere Euronorm.
 
Het is een euro 4 de mijne, dus geen roetfilter oid. Heb ondertussen een 8mm gaatje in het afdekplaatje geboord. Geen foutmeldingen meer dus me happy.

Overigens een hoop gekloot voor de apk gehad. Moest de slientblocs van de wielophanging voor vervangen. Had nieuwe bouten bij de dealer gehaald. Die metalen draagarm zit in een alu poot /huis vast (subframe ?). Anyway, die m12 bout brak dus af. En ik kreeg 'm er in de bankschroef, heetstoken en uitboren bij een werkplaats niet uit. Heb uiteindelijk een 2ehands poot gevonden en nu zit alles weer zoals het hoort.

Dus als tip, als je je slientblocs gaat doen en je krijgt de bout niet los, haal eerst een vervanger op de sloop. Die stalen bouten vreten zich vast in het alu huis en kunnen te goed vast zitten. En het is geen standaard m12 draad maar fijn draad dus ook niet iedere bout past er in.

Jullie zijn gewaarschuwd. ;)
 
Bovenaan Onderaan