EGR klep en koeler problemen

hoi, heb een vraagje mbt EGR.

ik heb EGR klep laten wegschrjiven en afdoppen op mijn skoda...maar nu krijg ik een 2e herinnering van de terugroepactie om de update uit te voeren en lijkt net of ze je het nu willen dwingen.

als ik het doe...heeft het invloed op de egr software wegschrijving...moet ik het dan erna nogmaals laten wegschrijven of kan je het aangeven tijdens de update om de EGR niet terug te zetten en te laten wegschrijven na de update bij de skoda dealer?
 

Arjann

Forumguru
Als je de update laat uitvoeren dan werkt de egr daarna weer gewoon. Die zal je dus daarna weer weg moeten laten schrijven.
 

oco1979

Forumguru
hoi, heb een vraagje mbt EGR.

ik heb EGR klep laten wegschrjiven en afdoppen op mijn skoda...maar nu krijg ik een 2e herinnering van de terugroepactie om de update uit te voeren en lijkt net of ze je het nu willen dwingen.

als ik het doe...heeft het invloed op de egr software wegschrijving...moet ik het dan erna nogmaals laten wegschrijven of kan je het aangeven tijdens de update om de EGR niet terug te zetten en te laten wegschrijven na de update bij de skoda dealer?

hier ook 2 de gekregen, vuilbak gesmeten.

als ze update doen ga je software van wegschrijven weg zijn.

Pas op !! dat ze eerst niet vragen of die gechipt is, indien deze vastloopt in de garage (wat al gebeurd is bij sommige) zal je zelf voor de kosten moeten opdraaien van nieuwe ecu.

Zo lang het niet verplicht is van de regering of keuring zal ik het niet doen.
 
@oco1979

kreeg ook van de monteur te horen, zolang je auto goed loopt en niet verplicht is om het niet te doen, zeker omdat ik nu ook EGR weg heb laten schrijven

blijkt volgend de monteur dat het zelfs nadelig zou zijn om het te doen.hahahah

vind het wel raar dat er een update telkens komt mbt de sjoemelsoftware maar dat de updates nadelig voor verbruik en auto etc. zouden zijn.

kan iemand het ook bevestigen?
 

Canon-Eye

Forumguru
kan iemand het ook bevestigen?
Voor zover ik het tot nu toe kan overzien is er niemand die in dit verband wat dan ook kan bevestigen.
Er is zoveel tegenstrijdige informatie in omloop dat de vakmensen elkaar tegenspreken: iedereen interpreteert die info uiteraard op zijn eigen manier en aan echt harde meetgegevens en statistieken is blijkbaar nog weinig of niets voorhanden.

En als de vaklui er blijkbaar al niet uitkomen, wat moet de eenvoudige gebruiker dan? De boel laten zoals het is zolang alles goed en probleemloos werkt, of toch maar updaten om van het mogelijke apk-gez##k af te zijn en direct door naar de egrkleppenwegschrijfshop?
Hoewel absoluut géén voorstander van tuning, begin (zelfs! ;)) ik voorzichtig over die laatste optie na te denken, na precies 150.001 motorprobleemloze kilometers...
 
Hhahha ik heb nu ook 192.000 km op teller en motorprobleemloze kilometers. het enige nadeel is dat ik reeds EGR wegschrijving en afdopping heb uitgevoerd en dus niet kan updaten anders kost het me weer geld voor EGR wegschrijving.

ik heb het trouewns van de VAG com speciailist gevraagd en die zei geen update laten uitvoeren, zodat het nog niet verplicht is.

volgens hem gaan ze het ook niet verplichten en dus gelukkig geen probleem bij de APK.
 

oco1979

Forumguru
Hhahha ik heb nu ook 192.000 km op teller en motorprobleemloze kilometers. het enige nadeel is dat ik reeds EGR wegschrijving en afdopping heb uitgevoerd en dus niet kan updaten anders kost het me weer geld voor EGR wegschrijving.

ik heb het trouewns van de VAG com speciailist gevraagd en die zei geen update laten uitvoeren, zodat het nog niet verplicht is.

volgens hem gaan ze het ook niet verplichten en dus gelukkig geen probleem bij de APK.

Zal zo blijven als je inderdaad geen update doe. :thumbsup:
Kom geregeld klanten tegen die na update problemen hebben.
 

Wouter1

Forumguru
Ik heb ook de herinneringsbrief ontvangen.
Op zich vind ik de garantie regeling die aan het updaten gekoppeld is schappelijk.
(24 maanden op dure motor component reparaties)

Alleen vind ik de voorwaarde om voor garantie in aanmerking te komen te streng: aantoonbaar de auto volgens fabrieksvoorschrift te onderhouden.
Dit laatste doe ik niet helemaal (om de 15k km een beurt vind ik overdreven) mijn auto krijgt jaarlijks onderhoud om de 25k km.

En hiermee heb ik dus niks aan deze garantie regeling... Dus begin ik ook niet aan het vrijwillig laten updaten van de software.
Mocht het in de toekomst verplicht worden dan is het vroeg genoeg om uit te vechten of mijn auto toch in aanmerking komt voor de garantie regeling. En bij problemen de mogelijke schade verhalen... Of om na het updaten de egr alsnog te laten wegschrijven.
Maar voorlopig doe ik niks, de auto rijdt prima, en ik hoop dat ie dat nog even blijft doen.
 

oco1979

Forumguru
Garantie zal ook zijn als je naar Merkdealer op onderhoud ga.
Wat de meeste oudere wagens al niet meer doen.
 

GJS

Senior Member
Ik heb ook de herinneringsbrief ontvangen.
Op zich vind ik de garantie regeling die aan het updaten gekoppeld is schappelijk.
(24 maanden op dure motor component reparaties)

Welke garantieregeling?
Heb je die tekst op https://www.skoda.nl/terugroepactie ook echt goed gelezen, er staat in feite niets, ze hebben het over een extra regeling (dus niet over garantie), in het stukje wat zou moeten uitleggen wat de regeling inhoud staat helemaal niet wat die regeling inhoud:

Wat betekent de extra regeling van ŠKODA?
ŠKODA heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd. Deze extra regeling geldt voor een periode van 24 maanden na uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 km op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt).

Zoals ŠKODA altijd heeft laten weten, heeft het uitvoeren van de EA189-update geen nadelige gevolgen voor het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot, het motorvermogen, het koppel, het geluidsniveau of de levensduur van de motor en de motorcomponenten. Alle relevante gegevens met betrekking tot typegoedkeuring blijven onverminderd van kracht. De autoriteiten die hier op toezien, hebben uitdrukkelijk bevestigd dat aan de wettelijke eisen is voldaan.

Door middel van deze extra regeling geeft ŠKODA een duidelijk signaal af dat de EA189-update geen negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de auto. Deze regeling beoogt het vertrouwen van de klant in de EA189-update te versterken en klanten aan te moedigen om bij hun auto’s deze technische aanpassing uit te laten voeren.

Noot: bovenstaande is een vertaling van het Engelstalige origineel van de fabrikant. Bij verschillen in de tekst prevaleert het Engelstalige origineel.


Even verder staat wel welke componenten eronder vallen maar nog steeds niet wat de regeling nu precies inhoud:

Welke onderdelen vallen binnen deze extra regeling?
Deze regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.

Deze extra regeling laat het standpunt van ŠKODA onverlet dat de EA189-update geen nadelige effecten heeft op de levensduur van de motor en de onderdelen daarvan. De autoriteiten die hier op toezien, hebben bevestigd dat de EA189-update aan alle wettelijke eisen voldoet en geen nadelige gevolgen heeft voor het brandstofverbruik, CO2-emissies, het motorvermogen, het koppel en geluidsemissies.

Noot: bovenstaande is een vertaling van het Engelstalige origineel van de fabrikant. Bij verschillen in de tekst prevaleert het Engelstalige origineel.


Leuk dat die onderdelen in de regeling zitten, maar aangezien er niet bij staat wat de regeling inhoud heb je daar niets aan, ook zeggen ze dat de Engelstalige tekst prevaleert, waarom staat er dan geen link bij naar die tekst?
Heb hem wel gevonden: http://www.volkswagen.co.uk/owners/emissionsinfo en daar staat iets meer info, maar is ook niet echt duidelijk wat er nu precies onder de regeling of (zoals het daar noemen) Trust Building Measure valt, b.v. dit stukje onder paragraaf 5:

• applies to complaints only in materials used and work performed on the following components of the EGR, fuel injection system and emissions after treatment system: lambda probe, temperature sensor, EGR changeover valve, EGR valve, EGR pressure differential sensor, injector, high pressure pump, fuel rail, pressure control valve, pressure sensor, high pressure pipelines,

Volgens mij staat er dat het alleen geld voor reparatie(s) en arbeid die je hebt laten uitvoeren op die componenten, dus met andere woorden, de 1ste reparatie betaal je zelf en als het weer kapot gaat valt het pas onder die regeling.
Ik kan het ook mis hebben maar echt duidelijk zijn ze niet.
 

oco1979

Forumguru
Spontaan gaan ze niet vergoeden, eerder als je wat dreigende taal spreekt.
Tip aan de klanten zeg ik van, doe eens egrproblemen of sjoemelsoftwareproblemen via google en dan zal je genoeg info hebben om aan garage te kunnen laten zien.
Dat ga dan merkwaarde redelijk rap van we gaan alles herstellen en moet niets betalen.
 
Awel, sinds een paar weken is onze fabia 2012 1.2tdi ook gevallen voor de sjoemelsoftware update tijdens groot onderhoud. Garage hield vol dat er niks veranderen zou in rijgedrag en verbruik.
Mooi, doe dan, dacht ik.
Nu merk ik duidelijk vermogensverlies, brommen in lage toeren ( waar die dat vroeger niet deed), plankgas moeten geven op plaatsen waar ik dat nooot moest doen. En motor draait dieper, wolliger, anders... Niet blij dus!
En voordat mensen reageren met "het zit in je hoofd". Kheb 130.000 km, dagelijks 80 km zelfde traject met de fabia achter de kiezen... Dan ken je je auto wel!
Reactie garage? Dat zou toch niet mogen, wij merken er niks aan.
Resultaat; eens een bezoekje aan vagtechniek plannen! :D
 
Ik heb het gelukkig niet gedaan maar wel bij vagtechniek EGR KLEp wegschrijven + afdoppen en sindsdien rijdt ie heerlijk en metname weinig geluid op stationare :)

tot nu toe heel erg tevreden....heb het niet laten tunen, dat is voor mij geen vereiste en niet nodig, vind het meer een luxe...auto rijdt zo ook goed. voor dat geld ga ik liever op vakantie :)
 

oco1979

Forumguru
Awel, sinds een paar weken is onze fabia 2012 1.2tdi ook gevallen voor de sjoemelsoftware update tijdens groot onderhoud. Garage hield vol dat er niks veranderen zou in rijgedrag en verbruik.
Mooi, doe dan, dacht ik.
Nu merk ik duidelijk vermogensverlies, brommen in lage toeren ( waar die dat vroeger niet deed), plankgas moeten geven op plaatsen waar ik dat nooot moest doen. En motor draait dieper, wolliger, anders... Niet blij dus!
En voordat mensen reageren met "het zit in je hoofd". Kheb 130.000 km, dagelijks 80 km zelfde traject met de fabia achter de kiezen... Dan ken je je auto wel!
Reactie garage? Dat zou toch niet mogen, wij merken er niks aan.
Resultaat; eens een bezoekje aan vagtechniek plannen! :D

Het zit niet tussen de oren.
Bewijzen genoeg gezien en gemerkt dat bij "sommige" niet echt dat is ne ontsjoemelen.

Waarom dan toch het ontsjoemelen laten doen, omdat garage zeg dat het geen kwaad kan :maakmegek::deuk:.......

Elk zijn ding en bij sommige loopt het goed en andere hebben pech....
 
Het zit niet tussen de oren.
Bewijzen genoeg gezien en gemerkt dat bij "sommige" niet echt dat is ne ontsjoemelen.

Waarom dan toch het ontsjoemelen laten doen, omdat garage zeg dat het geen kwaad kan :maakmegek::deuk:.......

Elk zijn ding en bij sommige loopt het goed en andere hebben pech....
Is de update eigenlijk verplicht? En hoe kan je zien of de update in de auto is toegepast?

Ik neem aan dat alleen de Skoda dealer dergelijke updates kan draaien toch?
 
Ik heb de auto nog niet (vrijdag) maar er staat geen melding open bij de RDW. Wanneer zou iedereen de melding(en) voor het eerst gekregen moeten hebben?

Betreft overigens de 1.2 tdi greenline in de fabia ii uit 2010....
 

Kogamyata

Senior Member
Ik heb de auto nog niet (vrijdag) maar er staat geen melding open bij de RDW. Wanneer zou iedereen de melding(en) voor het eerst gekregen moeten hebben?

Betreft overigens de 1.2 tdi greenline in de fabia ii uit 2010....

Dezelfde uit 11-2010. In Juli 2017 ontsjoemeld. Ook ik bemerk duidelijk verschil a la Payer one. Heb dit gemeld bij Dealer vd Akker Helmond en bij Skoda nl. Met antwoord Skoda NL ben ik niet blij. Zien of er via mijn rechtsbijstand iets te regelen valt. Die heeft 't nu in handen.
 
Bovenaan Onderaan