turboturbo

Forumguru
Afgelopen winter heb ik 2 keer een paar dagen met een brandend motorstoringslampje gereden.

Mocht het van belang zijn te melden wanneer het probleem zich voor deed: beide keren begon deze 's morgens meteen bij een koude start te branden. Beide keren reed ik niet meteen weg, kan ik me nog herinneren, bijv. omdat ik toch nog een stukje ijs van mijn ruiten vergeten was bij het krabben, of ik moest een paar keer heen-en-weer steken om uit een nauw plekje uit te parkeren. Ik dacht dus zelf aan iets van de katalysator of iets in de die richting die teveel slechte uitlaatgassen meette, o.i.d.

Afgelopen week gebeurde het weer, en het lampje bleef een paar dagen branden. Toen ik de auto daarna 2 dagen niet gebruikt had, bleef het lampje weer uit.

Bij het uitlezen vanmiddag kwam het volgende naar boven:

Friday,22,February,2013,13:25:12:41836
VCDS Version: Release 11.11.5
Data version: 20121222

--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------




Chassis Type: 6Y - Skoda Fabia I
Scan: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76

VIN: TMBPY46Y633816113 Mileage: 121820km/75695miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: Redir Fail!
Part No: 03E 906 033 A
Component: 1.2l/4V SIMOS3 G00HS4672
Coding: 00071
Shop #: WSC 13765
VCID: 1E33117F9A14B9E8330
TMBPY46Y633816113 SKZ7Z0C1945124


3 Faults Found:
17811 - EGR System
P1403 - 35-10 - Regulation Deviation - Intermittent
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent
16555 - Fuel Trim; Bank 1
P0171 - 35-10 - System Too Lean - Intermittent

Readiness: 0000 0000


Oftewel: de EGR klep dus.

Op de site van Gerrit Speek is daar de volgende info over te vinden:

foutcode: 17811 P1403 (de overeenkomstige 'oude VAG code' is: 00560)

Deze foutcode is 'Manufacturer Specific' (voor elke autofabrikant een andere omschrijving en betekenis). De onderstaande omschrijving / verschijnselen / oorzaken / oplossingen zijn specifiek voor VAG-auto's.


nl Uitlaatgasterugvoersysteem (EGR) systeem afregelverschil
du Abgasrückführung Regeldifferenz
en EGR System Regulation Deviation Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Storingslampje (MIL) brandt
Emissielampje brandt
Beperkte EGR functionaliteit
Onrustige motorloop
Beperkt motorvermogen
Hogere emissiewaarden
Bij een diesel: zwarte rook uit de uitlaat


Mogelijke oorzaken:
Ventiel voor EGR werking (N18) klemt / lekt / defect
EGR werking defect
Slangen van de onderdruk zijn verwisseld / verstopt / lek
Terugslagventiel defect
Vacuümpomp defect
Tanden van het kunstoftandwiel in de EGR klep zijn afgebroken (geconstateerd in een BLR 2.0 FSI)


Mogelijke oplossingen:
Check / vervang Ventiel voor EGR werking (N18)
Check / vervang de EGR
Check EGR werking
doe een Output Test
basisinstelling uitvoeren
check / vervang slangen van de onderdruk
check / vervang terugslagventiel
check / vervang vacuümpomp

(bron: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17811.html)

Ik dacht er dus maar aan om te beginnen bij het schoon maken van de EGR klep en meteen ook maar het gasklephuis.

Heeft iemand een idee waar de EGR klep zit bij mijn motor (1.2 12V AZQ)?

Misschien kan iemand een foto terugplaatsen en een rode cirkel erop plaatsen voor me?

-edit: overbodige foto's verwijderd-

waarzitegr1.jpg
 

Ronnie

Forumguru
Op de onderste foto kijk je er recht tegenaan.... (ronde klep met lichtgrijze stekker) De RVS buis komt van het uitlaatspruitstuk en gaat via de klep naar het inlaatspruitstuk. Ik neem aan dat de klep soms iets open blijft staan,(mengsel te arm, valse lucht)
Waarschijnlijk een beetje vervuild.
In de bijlage vind je 'm onderaan bij nr. 11.
Testen kan alleen met de VAS/VAG kast, ik weet zo niet of het met VCDS kan.(nooit geprobeerd)
 

Bijlagen

  • Overzicht inbouwplaatsen.doc
    408 KB · Weergaven: 108

turboturbo

Forumguru
gevonden?

He bedankt, Ronnie voor het overzicht. Ik ben het even wezen bestuderen.
Bedoel je uit mijn foto, de gele cirkel?

Ik dacht zelf namelijk dat de EGR onder het gasklephuis zou zitten (de groene cirkel) Niet omdat ik het beter weet, maar iemand had me een YouTube filmpje getipt, waarin te zien is hoe men een EGR schoon maakt, weliswaar voor de 1.4 16V motor (link)
Daaruit maakte ik op, dat de EGR (althans bij die motor, dus) onder het gasklephuis zit:

waarisegr2.jpg waarisegr3.jpg waarisegr4.jpg

Ik hield er al wel rekening mee, dat de ene motor de andere niet is, maar het leek me wel een logische overeenkomst voor beide motoren :tongue:

Als dat document wat je hebt ge-upload goed bekijk, is dat bij de 1.2 (AZQ motor) niet hetzelfde, dus?

Ben niet helemaal zeker welke ik moet hebben; is het nr. 11: Magneetklep voor uitlaatgasterugvoer -N18- met potentiometer voor uitlaatgasterugvoer -G212-?

AZQ overzicht inbouwplaatsen.jpg


Heb je nog specifieke tips voor het schoonmaken? (ik zal het EGR draadje uit het Octavia forum ook nog eens uitspitten)

Mijn 'VCDS mannetje' kan daarna de EGR opnieuw inleren via VCDS. Dat heeft hij voor de zekerheid meteen na het uitlezen, ook al gedaan. Ik had het idee dat ineens iets meer vermogen had, maar dat zat wellicht vooral tussen de oren :rolleyes:
 

Ronnie

Forumguru
Bedoel je uit mijn foto, de gele cirkel?

Ben niet helemaal zeker welke ik moet hebben; is het nr. 11: Magneetklep voor uitlaatgasterugvoer -N18- met potentiometer voor uitlaatgasterugvoer -G212-?
Juist, dus. De geel omcirkelde is de EGR klep (no.11)
Bij mijn T4 camper heb ik de EGR afgedopt met een plaatje ertussen; Resultaat is dat de 1.9 TD harder trekt onderin de toeren en tevens is ie een stuk zuiniger geworden.
 

turboturbo

Forumguru
Ok, super! :xyxthumbs:

Dat bij diesels afgedopt wordt, heb ik inderdaad eea van gelezen. Bij benzine's wordt dit niet (veel) gedaan, dacht ik.

Moet de accu ontkoppeld worden tijdens het loshalen van de EGR?
 

Antera

Donateur
Altijd los halen daarna schoon maken en storingen wissen. Diesels afdoppen kan wel moet wel weg geschreven worden in het managment
 

turboturbo

Forumguru
@Antera: storing is al gewist en EGR ook even opnieuw ingeleerd (dat helpt natuurlijk niet om het probleem op te lossen, dat wisten we wel, maar omdat we toch met de laptop aangekoppeld zaten) waarna ik het idee heb dat de motor al een stukje rustiger loopt, en iets meer kracht heeft. Maar dat zal wel tussen m'n oren zitten.

Gerrit Speek zegt ook dat grofweg tot bj. 2004 de EGR zonder verdere softwarematige ingrepen, af te doppen is. Ik ga 'm eerst maar eens schoonmaken of de boel bekijken. Ik zou 'm het liefst ook af willen doppen (dacht eerst dat dat alleen voor diesels zinvol was) maar ik wil wel door de 4 gastest / APK komen natuurlijk.

Ik ga zodra het weer even droog is, ermee aan de slag. Ik zie wel waar ik tegenaan loop, en het verloop post ik hier weer.

Bedankt guys! :xyxthumbs:

EDIT:
Heb even op de ETKA online gesnuffeld. Nu snap ik hoe het zit (denk ik)

Nu heb ik nog een vraag: stel dat ik de EGR af wil doppen, bij welke pakking kan ik dan het best een plaatje zetten?
Bij pakking nr. 18, 20, of 23 (wat die daar doet, er lijkt al een plaatje op te zitten?)

Ik dacht zelf nr. 20?
explosietekening_egr.jpg
 

turboturbo

Forumguru
Halverwege de klus

Zo ik ben halverwege. Het gasklepregeleenheid (nr 5) heb ik los en schoongemaakt. Dat hoefde eigenlijk niet, want zo vervuild was die niet. Maar goed, hij moest er toch af, anders kon ik niet zo goed bij de schroeven van de verbindingspijp (nr 19) en dat ging op zich vrij simpel (4 schroeven)

Het viel me al snel op, dat ik met remmenreiniger of zeep niet ver kwam. Het is een soort droge aangekoekte laag, die zich er vrij gemakkelijk af laat schrapen met een hard iets. Ik had het idee dat het materiaal van vrij zacht metaal is, dus ik ben uiterst voorzichtig te werk gegaan.
Pas toen de droge koek eraf was, heb ik nog flink met een tandenborstel zitten raggen. Maar man, wat is die klep moeilijk / zwaar te bewegen, zeg!

Vraagje: klopt het dat als de klep dicht zit (in rust stand, zoals te zien op de foto's) hij de toegang niet 100% afsluit? Hij zit in ruststand een beetje gekanteld / niet helemaal horizontaal, waardoor er 2 kieren te zien zijn. Ik dacht eerst dat dat misschien kwam door de vuiligheid, maar nu die schoon is zie ik dat het daar niet door komt.

Gasklephuis (redelijk) vies:

bovenaanzicht

IMG_4294.jpg

onderaanzicht

IMG_4292.jpg


Schoon:

IMG_4298.jpg

IMG_4300.jpg


ECHTER. Nu de EGR zelf nog (nr 16)
Nadat ik een paar uur ruzie heb gehad met de zeer roestige bouten nr 21 (die kan ik nu dus maar beter vervangen?!) en de pakking nr 20 die zich niet van de schroeven af liet rollen (is nu ietsie krom), krijg ik nu de uitlaatgasterugvoerklep zelf dus niet verder of helemaal los. Hij is al wel 5mm los, ik kan hem een beetje heen en weer bewegen, maar krijg hem niet verder van z'n plek!

Wat nu? :smiley29:
 

Ronnie

Forumguru
Ik zou niet teveel aan de klep zelf bewegen, waarschijnlijk zit er een worm-tandwiel op en dan kun je 'm niet heen en weer bewegen.
Trouwens de zaak ziet er weer keurig uit!
Ik heb even in het schema gekeken; Er zit een 6 polige stekker op de klep, de rood/zwarte draad op pin 1 is de plus voor de motor, pin 5, de lila/witte draad is de min(gaat naar de ecu/simos. De andere drie draden zijn voor de stelpotmeter,Groen/wit, bruin/blauw en rood/groen. pin 3 is onbezet.
Afdoppen zan waarschijnlijk niet gaan omdat er ook een potmeter aan de klep zit welke de waarde/hoeveelheid "opening" doorgeeft aan de ecu.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, bedankt, Ronnie. Het afdoppen is dan geen goed idee.
Elders vind ik soortgelijke waarschuwingen:
als hij een 4 draads aansluiting heeft..zal het motor-storingslampje gaan branden.
De ECU signaleert ook de stand van de positie van de EGR stappenmotor.!!! ( 4e draad ) Aangezien de ecu d.m.v. andere sensoren verneemt dat de EGR niet meer werkt..gaat het lampje aan.
Bij een bv. Opel is het niet zo moeilijk, als ik dat forum zo lees. Je moet de landinstellingen op Turkije zetten :confused:, en dan kan je de EGR softwarematig uit zetten (zodat er geen storing komt) en daarnaast een dichte pakking monteren. Zou mooi zijn als het voor Skoda ook zo simpel was...

Hoe voorzichtig moet ik met de EGR omgaan (dus niet het gasklephuis van de foto) kan ik daar met hamer tegen tikken om 'm verder los te krijgen, of kan die daar niet tegen?
 

Ronnie

Forumguru
Op het oog lijkt de klep veel op die van een Opel Corsa 1.2, Deze heb ik deze week nog gereinigd en weer gangbaar gemaakt. Als de EGR klep zelf plm 1.5 cm in diameter is en er aan de onderkant (dus op de klep zelf) een torx passing zit voor een torx-bitje, ik dacht 25, dan kun je de klep draaien en zodoende weer opnieuw op de zitting inslijpen. Ook moet je de klep in kunnen drukken, je hoort dan het motortje draaien.
Heb je een foto van de klep? Dan kan ik het zo zien.
 

turboturbo

Forumguru
EGR testen / schoonmaken?

Het is me dan eindelijk gelukt, de EGR unit heb ik los, na veel wrikken en trekken (voorzichtig)

Maar wat nu? Hij zit niet verstopt o.i.d. Hoe kan ik de werking testen? Ik zie aan de 'voorkant' een hoger gelegen gat, waar ik een soort staafje / ventiel zie zitten (die gaat denk ik op en neer met een zuigertje o.i.d)?

Aan de 'achterkant' zie ik dan een lager gelegen gat, waar de lucht vanaf de andere kant, via het ventiel doorheen moet, vermoed ik? Hoe krijg ik die zuiger / dat ventiel in beweging om de doorgang schoon te maken? Kan ik 'm mechanisch bewegen?

Luchtlek?
Dan wat de werking betreft: aan de onderkant zit een soort ronde afdichting van koper. Wat ik in het uitlaat / lager gelegen gat (of 'achterste') spuit aan reiniger, lekt daar iets langs. Duidt dat op een luchtlek?
Volgens dit PDF nl. zijn de EGR units van de 1.2 12V motoren gevoelig voor hitte schade. Zou het kunnen dat die ronde koperen afdichting aan de onderkant al iets stuk aan het gaan is, hierdoor?

Verder kan ik door het tuitje blazen en hoor ik lucht ontsnappen. Is dat goed, of zou ik daar juist niet doorheen moeten kunnen blazen?

Kan een EGR stuk zijn gegaan, en zo ja, kan je dat zelf zien of testen?

Foto's ter verduidelijking:

Het 'voorste', bovenste gat (inlaat, vermoed ik?)

IMG_4314.jpg

de onderkant:

IMG_4315.jpg


IMG_4316.jpg


EDIT: Op Briskoda loopt hier ook een draadje over van iemand anders:
http://www.briskoda.net/forums/topi...12-12v-azq-egr-valve-in-the-end/#entry2785312
Hij (zij?) meldt ook een lichte lekkage aan de onderkant:
Interestingly, slight evidence of leakage from the coreplug in the bottom,
 

turboturbo

Forumguru
Job DONE!

Om maar met Ed China te spreken: Job done! :super:Ik weet niet wat ik nu precies schoongemaakt heb aan die EGR (ik kon het ventiel niet bewegen zelf, ik kon er dus ook niet bij) maar het verschil is enorm groot. Of het moet een schoon gasklephuis zijn, die dit effect geeft, maar dat leek me eigenlijk ook maar sterk: het inlaat traject er direct onder is immers ook een grote aangekoekte bende, waardoor er maar een paar cm 'schoon' kanaal is. Of zie ik dat verkeerd?De in- en uitlaat van de EGR heb ik maar zo goed en zo kwaad als het kon, schoongeborsteld met een tandenborstel, de doorgang tussen beide kamers heb ik dus ongemoeid gelaten.Uiteraard liep de motor in het begin helemaal niet lekker, toen ik alles weer in elkaar geschroefd had. Het toerental stationair schommelde tussen de 800 en 2250 toeren. Dankzij de hulp van 'mijn' VCDS man uit Haarlem (Yuxel) die vanavond met laptop klaar stond om het gasklephuis en EGR weer in te leren, draait de motor weer heerlijk rustig continue 800 toeren stationair :xyxthumbs:De trekkracht is ongelofelijk verbeterd, ik begreep niet wat me overkwam. Ik ben eens lekker gaan gummen op een klaverblad; van 40 km/u naar 100 optrekken invoegen gaat weer als een :yeah:.
 
Had ik ook gedaan.......wil er wel aan toevoegen voor dit type......vergeet niet de pasplaat van het gasklephuis waar de vacuumslang aan zit en de ergbuis te reinigen deze wordt vaak vergeten en kan dan problemen blijven geven met de egr zoals bij mij hahahaha
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb die buis niet gereinigd (kon er ook niet veel vuil aan ontdekken, voorzover ik kon zien) en rijd al weer maanden lang zonder problemen rond, geen storing meer gezien of gevoeld of waargenomen....

Ik vermoed dat in mijn geval voornamelijk het schoonmaken ervoor heeft gezorgd dat de EGR klep weer iets beter gangbaar gemaakt is....? De EGR zelf was ook niet erg vies, nl... Alleen het gasklephuis was flink aangekoekt...
 

turboturbo

Forumguru
Update / aanvulling: deze storing kwam terug tijdens de behandeling van de motorreiniging bij Celtemp gisteren. Dit heeft alles te maken met de rotzooi die tijdens het schoonmaken loskomt; bijna alle autos hadden foutmeldingen na de behandeling, want de motor krijgt gewoon veel vreemde waardes voor z'n kiezen. De storing is gewist na de behandeling, en daarna niet meer teruggekomen.

Verder vond ik onlangs een site van iemand die precies hetzelfde gedaan heeft als ik, met zeer goede foto's van elke stap erbij. Mbv google translate moet je qua tekst ook een eind kunnen komen. Het is deze site: http://users.atw.hu/mulder82/fabia/fabia12HTP_fojtoszelep.html
 

Hakar

Donateur
Dit oude maar zeer duidelijke topic eens uit de sloot getrokken.
De link in de laatste post van @turboturbo loopt volledig dood en is helaas niet meer te vinden.
Wat ik wel ergens op het buis kanaal tegenkwam is dat er iemand het gasklephuis reinigt en alvorens het boordnet spanningsloos maakt.
Op die manier zou de boordcomputer niet herkennen dat het gasklephuis of indien behandeld de EGR klep los is geweest, en zou inleren van één van de twee of beide niet nodig zijn.
Heeft iemand hier al eens ervaring mee opgedaan?
 
Bovenaan Onderaan