Eerste versnelling DQ200 klappert af en toe. Koppelingsplaten. Vervangen. Negeren.

Pim Smit

Senior Member
Hoi,
De eerste versnelling van de DQ200 klapppert af en toe. Vooral als de auto een beetje beladen is.
Zijn dat de platen?
De olie van de bak is vers.
En het gebeurt eigenlijk af en toe.
Wie weet een betrouwbare servicedienst buiten de dealer om?
 

Pim Smit

Senior Member
Hoi Antera,

Dat is het vreemde. Vandaag weer niet. Maar gisteren met z’n vieren erin wel. De eerste versnelling, ja, klappert dan. Vanaf twee en verder niet.
Vandaag een ‘reset’ gedaan. Contact in werk stand met motor uit, 20 seconden volgas geven en daarna een stuk ca 50 km’s rijden.
Nu alles soepel.
Kan het de mechatronic zijn?
Is er een software update ofzo?
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb ook een DQ200, maar heb geen idee wat je met klapperen bedoelt.
Van de eerste naar tweede versnelling gaat bij mij ook niet altijd vlekkeloos. Na een reset wel weer iets soepeler

Hoeveel heeft jouw auto gereden?
 

Rallye

Forumguru
Misschien zou je (nu het je tweeënhalf keer gevraagd is) toch eens kunnen uitleggen wat je met ”klapperen” bedoelt? Wordt de versnelling niet goed ingelegd, slipt de koppeling?
 

Pim Smit

Senior Member
Ja, hoe zeg ik dat nu.
Het is geen slippen. Het lijkt alsof de bak niet de keuze kan maken om in de eerste versnelling te blijven. Het hapert dan. En geeft schokkende beweging in de aandrijving.
Net alsof je wielen doorslaan.
Nu heb ik wel een reset gedaan.
En nu gaat alles vrij soepel.
Misschien moet ik een software update hebben ofzo.
Maar, als jullie moeite hebben met de vraagstelling ga ik toch ergens anders m’n licht opsteken?
Geen punt.
 

1983jeroen

Forumguru
Je schrijft dat de bak geen keuze lijkt te kunnen maken. Gaat het dan om keuze tussen eerste en 2e versnelling? Dat moet je kunnen zien in je mfd.
Hoewel ik dit niet direct herken zou slijtage met deze kilometerstand niet gek zijn.
De DQ200 staat helaas wel bekend om hoge slijtage aan koppeling e.d.

Mijn bak heeft een stage 2 tuning die hopelijk snelle slijtage voorkomt.
 

1983jeroen

Forumguru
Heb naast de bak ook de motor laten doen.
Ging me voornamelijk om de aanpassing van de bak, maar chiptuning voor de motor kostte toen maar 200 euro extra.
Dat extra vermogen gebruik je natuurlijk maar zelden, maar wel lekker dat het er is :)
 

Pim Smit

Senior Member
@Pim Smit mensen vragen wat je bedoelt omdat ze je willen helpen en wat je beschrijft niet snappen. Dat heeft weinig te maken met 'moeite met de vraagstelling'.
En dat is fijn. Maar als ik probeer toe te lichten wat ik bedoel en dat komt niet over zal he wel aan mij liggen.
Maar, langs een goede dsg garage geweest en die zeiden “U bent al ver gekomen met uw platen. Maar die moeten nu toch écht vervangen worden. Met vliegwiel en al”
Á raison van €1600,-.
Auw.
 
Laatst bewerkt:

1983jeroen

Forumguru
1600 is wel heel duur. Meestal lees je 1200 of 1300

Zoek maar eens op DQ200 hier. Genoeg verhalen van koppelingsplaten die al ver voor de 100.000km vervangen moesten worden.
Ik houdt daar ook wel rekening mee nu mijne op 83.000 staat hoewel die nu nog goed schakelt
 

Arjan1985

Forumguru
@algemeen allen: komen er dan nu betere platen in? Sterkere of iets dergelijks? En in combinatie met een software update.
Of ben je gewoon over 100k km (als het tegen zit) weer aan de beurt?
 

Tees

Donateur
Met updaten bedoelen ze debk ik dat ze de software aanpassen (oftewel tunen)? Dat is idd een goede manier om te zorgen dat de platen langer mee gaan.

Mag ik vragen bij welke DSG specialist je terecht bent gekomen? Wellicht hebben anderen in jouw regio die dit lezen er ook nog wat aan.
 
Bovenaan Onderaan