Eerste testnotities: Skoda Octavia III 2.0 TDI 150 pk (320 Nm)

Maarten

Forumguru
Eerder dan in eerste instantie aangekondigd brengt Skoda in Nederland al de nieuwe Octavia op de markt. Importeur Pon Mobiel had de lancering met de AutoRAI in april willen combineren, maar haalt die intro nu wegens het niet doorgaan van dat autofeest naar maart.


In en om Praag kon Autovisie nu al de eerste meters maken met de vierde telg, na A3, Golf en Leon, uit VW's MQB-box. Skoda zou Skoda niet zijn als niet alles op een enorme ruimtebeleving gegooid zou zijn. De Octavia heeft met 269 cm de langste wielbasis van alle MQB-ers tot nu toe en dat vertaalt zich in een binnenruimte die onovertroffen is in dit segment.

Bovendien is de afwerking van het interieur (bij onze testauto nog licht gecamoufleerd) ook veel beter en fraaier dan voorheen. Met veel zachtere materialen en modern infotainmentsysteem.

Rijden gaf een bekende ervaring, de 2.0 TDI diesel is beresterk en verbruikt in de Octavia handgeschakeld maar 4,1 liter en met DSG bak 4,5 liter per 100 km, dat is respectievelijk 106 en 119 g/ km CO2. De besturing voelt goed, maar het optionele Lane Assist helpt in de sterkste stand iets te enthousiast, waardoor rond de middenstand steeds een wat 'tegenwerkend' gevoel in die besturing bestaat. Uitschakelen dus!

Net als de Seat Leon wordt ook de Skoda Octavia tot en met 150 pk motorisering met torsie-achteras geleverd (Golf en A3 hebben dan al multilink), maar of je daar nou wakker van moet liggen? Nee dus, op de snelweg voelt de auto mooi comfortabel aan en op hobbelige binnendoor weggetjes bleken stabiliteit en rijcomfort ook prima. Louter zou van wat dribbelneiginkjes op hele korte drempeltjes etcetera kunnen worden gesproken. De totale indruk is echter dat Skoda met deze Octavia een echte blockbuster in het C-segment heeft gekregen, waarvoor mensen die veel ruimte (bagageruimte 590 liter en een ongeëvenaarde hoofd- en beenruimte) en een allround weggedrag zoeken, graag een Golfje zullen laten staan.

En bovendien: wie kan er zeggen dat hij de eerste bekeuring ooit, voor een nieuw model uitgeschreven (tikkie te hard gereden in Tsjechië), in ontvangst heeft mogen nemen...

De prijzen blijven op hetzelfde niveau als nu, belooft de importeur tot slot. De basisversie heeft een 86 pk benzinemotor, de 1.6 TDI Greenline is met 3,4 liter en 89 g/km CO2 de zuinigste, maar Skoda gaat daar nog een grammetje vanaf poetsen, zodat die versie in de 14 % bijtelling kan vallen. Die Greenline komt trouwens pas volgend jaar november.

Pluspunten
+ zeeën aan ruimte
+ strak design
+ prima rijgedrag
+goed geprijsd


Minpunten
- te enthousiaste Lane Assist
- rammeltje in dashboard(voorserie)
- nog geen 14% model

Foto's
foto2.JPG
foto5.JPG
foto4.JPG

bron: Telegraaf.nl
 

Noord26

Forumguru
Vreemd om te lezen dat als pluspunt 'goed geprijsd' wordt opgegeven, terwijl er nergens iets over een prijs wordt vermeld?
 

Cordoba

Forumguru
Kofferbakinhoud, lijkt puur op de cijfers nogal tegen te vallen. 590 liter dat is gewoon vergelijkbaar met de Cordoba die ik ooit reed (van de 1e generatie).

Edit: geheugenfoutje, de Cordoba had 455 liter aan kofferbak, dat is fors maar wel een echt verschil de 590 liter van de nieuwe Octavia.
 

peperskoda

Forumguru
Als de prijzen inderdaad op hetzelfde niveau blijven, zoals de importeur beloofd, dan hebben de Skoda dealers een gegegarandeerd succesmodel in de showroom staan. Wie wil er dan nog in een verouderde en duurdere Passat rijden, die feitelijk niets meer te bieden heeft. Tenzij je het embleem op de kop en kont erg belangrijk vindt.......
 

CharlesTucker

Forumguru
"De prijzen blijven op hetzelfde niveau als nu, belooft de importeur tot slot"

Dat is het beste nieuws uit het artikel, dat een mooie en kwalitief behoorlijk hoogstaande auto zou worden wisten we al. Na de prijzen van de Rapid, en de berichten over de OIII (groter) was ik een beetje bang dat ie dan toch net wat te duur zou worden. Maar als dit allemaal klopt dan wordt m'n volgende auto bij een ongewijzigde persoonlijke economische situatie absoluut een O3C over een dikke tweeenhalf jaar.
 
Bovenaan Onderaan