Eerste Skoda binnen 2 weken.

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een kleine 2 weken nieuw op dit forum. Per toeval langsgekomen tijdens het zoeken achter aftermarket parkeersensoren.
Binnen 2 weken, als alles volgens plan verloopt, ontvang ik mijn eerste Skoda.

Na jarenlang rijden met mijn Ford Fiesta (75pk) van '98, werd het tijd voor iets nieuws.
Vermits Skoda deel uitmaakt van de VW-group, en ik de Polo en Golf iets te duur vond, heb ik gekozen voor de Skoda Fabia 5J Combi.
Tijdens de kortingsdagen van het autosalon in België heb ik een Fabia Combi GoPlus Htp 70pk besteld.
Wel moet ik toegeven lang te hebben getwijfeld, omdat een het gaat over een 3-cilinder...

Per telefoon heb ik een leuke prijs kunnen bespreken met de Skoda dealer in Mol, onderdeel van VW Beerens group.
Gezien de afstand (regio Antwerpen) heb ik een testrit gemaakt bij de concurrentie :-) met een Fabia Hatchback 60pk.
De testrit beviel me qua interieur, maar minder qua prestatie... en vermits de combi toch iets zwaarder is dan de hatchback heb ik uiteindelijk gekozen voor 70pk versie. (hopelijk is deze wat vinniger) Een Diesel-versie was voor mijn geringe km's/jaar geen optie.

Als stelregel wenste ik een auto onder de 10.000€ (alle kortingen af, btw in), dus de turbo versies vielen reeds uit de selectie.
Op mijn oude wagen had ik geen airco, nooit gemist, en ik wilde ik dus absoluut niet voor mijn nieuwe. De verkoper heeft echt alles gedaan om mij te overtuigen, helaas ik ben koppig :-)
Wat ik wel heb genomen:
- combi versie
- goplus pakket (belangrijkste eigenschappen: dakrails, cv, radie voorbereiding, elektr. ramen voorraan )
- 12v/70pk ipv 6v/60pk
- metaalkleur (cappuccino beige)
- afstandsbediening cv
- radio cd
- matten set
- rubberen koffer mat

Na besteld via de webshop van de invoerder, en dus zelf te installeren bij ontvangst van de auto:
- bescherming deurdrempels - KDA700001
- bescherming koffer/bumper - KDA 720 001
- Acoustic parking system met 4 sensoren (niet via canbus) - MSE857EASYPARK

Nog te bestellen deze zomer:
- alu velgen voor de zomerbanden (nog geen keuze gemaakt)
- winter banden, gemonteerd op standaad stalen velgen

Wanneer ik de auto mag afhalen zal ik volgende correcties laten uitvoeren:
- auto-lock vanaf 15km/h
- comfortsluiting (ramen via afstandsbediening)
- knipperen pinkers bij vergrendelen wagen (indien niet standaard)
- singaal gordels (indien niet standaard)

Zo, dit zou een beeld moeten scheppen over de toekomstige eigenaar en zijn nieuwe wagen :-)

PS: Weet iemand of de buitenspiegels kunnen worden ingeklapt? (manueel)

Mvg,
Stefan

mmarechal

Actief lid
Hallo Stefan, Welkom op dit leuke en gezellige forum. De prijzen in België liggen toch behoorlijk wat lager dan in Nederland zie ik maar weer. Gefeliciteerd met de keuze voor de Fabia!

Hoi mmarechal

ik weet niet wat de prijzen in Nederland zijn, wel heb ik zwaar onderhandeld :-)
daarom heb ik de uiteindelijke prijs niet genoteerd in bovenstaande post...
momenteel is er een echte prijzenoorlog tussen de merken, vermoedelijk gaat de verkoop huidig echt niet goed!
standaard kan men een hatchback krijgen voor +/- 8000€ en een combi voor +/- 9000€, uiteraard zonder enige opties...
wat zijn de startprijzen in Nederland?

grt

mmarechal

Actief lid
Als ik even snel op de www.skoda.nl kijk zie ik dat de hatchback verkrijgbaar is vanaf 10490 euro en de combi vanaf 11490. Het verschil tussen de prijzen in Belgie en Nederland is natuurlijk met name de BPM (Belastingen)....

:) de prijzen op Skoda.be zijn +/- dezelfde, maar dat is uiteindelijk nooit de prijs die je betaald.
bijvoorbeeld: de htp was in extra promo, waarschijnlijk omdat het einde reeks is...

weet u of de spiegels inklapbaar zijn? want hieromtrent kan ik nergens op het forum iets vinden...

plus de prijzen die ik opgaf waren inclusief inruilpremie voor een oude wagen, een premie die tijdens het autosalon meestal wordt vergroot...
(staat dan op alle affiches "incl. inruilpremie")

Ik hoop gewoon dat ik ze kan inklappen, best wel handig, en onmogelijk op mijn (huidige) oude fiesta :-)

Mijn mening: hoe minder automatisch/electronisch, hoe minder snel dingen stuk gaan..., mijn huidige wagen heeft nooit in de garage gestaan, onderhoud heb ik de laatste jaren zelf gedaan. Het enige dat ooit stuk ging was de verwarmingsthermostaat (enkele winters zonder verwarming gereden :-) )
Nu laatst heeft mijn elektrisch raam het begegeven, dan mag ik na 14 jaar toch niet klagen over mijn Fordje :super:

sitechris

Donateur
Ik snap de verkoper wel, mocht je om wat voor reden ook je auto binnen een paar jaar inruilen (bv 5 jaar) dan verdien je die airco meteen weer terug in de hogere inruilprijs. Een auto zonder airco gebruikt wegzetten gaat lastig worden. Of je moet hem afrijden, dan haalt het natuurlijk niet meer uit. Veel plezier verder met je nieuwe auto!

Bedankt!
Ik had eigenlijk meer schrik de airco onvoldoende te gebruiken, en dan zoals anderen op het forum, last te krijgen van vieze geurtjes...
Alsook, de slijtage aan airco is aanzienlijk in vergelijk met andere onderdelen, toch?

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat handmatig ook even verduidelijkt moet worden:
- je hebt handmatig inklappen, waarbij je met de hand de spiegel naar binnen drukt
- bij sommige modellen kun je met behulp van een knop de spiegels van binnenuit elektrisch inklappen, dit wordt door sommigen ook manueel inklappen genoemd (automatisch inklappen wordt dan gezien, als dat de spiegels inklappen als je de auto afsluit).

Mark

Banned
Bedankt!
Ik had eigenlijk meer schrik de airco onvoldoende te gebruiken, en dan zoals anderen op het forum, last te krijgen van vieze geurtjes...
Alsook, de slijtage aan airco is aanzienlijk in vergelijk met andere onderdelen, toch?
Slijtage aan de airco valt best mee, al kan er natuurlijk altijd een onderdeel stuk gaan, en moet maar om de paar jaar ééns nagekeken worden.
Buiten het koelen in de zomer is airco ook best handig bij vochtig weer of als er een lange rit moet worden gereden en je het zo aangenaam kunt houden in de wagen.

Update:

Skoda staat op transport naar België, verwacht eind deze week ;)
heb nog spatlappen bijbesteld, alsook verlanglijstje met aanpassingen VAGCOM doorgemailed :-)

Auto-Lock (vergrendelen deuren vanaf 15km/h)
Auto-UnLock (ontgrendelen deuren zodra sleutel uit contact wordt verwijderd)
Knipperen richtingaanwijzers bij vergrendelen en ontgrendelen via afstandbediening
Comfortsluiting elektr. ramen voorraan via afstandsbediening (openen en sluiten)
Waarschuwingssignaal gordel bestuurder & passagier
Waarschuwingssignaal ijzel
Re-locking
(de deuren gaan automatisch op slot als je niet binnen 30 seconden na het indrukken van de open-toets op de afstandsbediening een deur hebt geopend)
Achter-ruitenwisser bij achteruit-versnelling
(als de ruitenwisser voor aanstaat en de versnellingsbak wordt in z'n achteruit gezet, dan wist de achter-ruitenwisser 1x. )
Highway Light Function (vanaf 100km/h)
Teardrop Wiping
(ruitenwisser achterruit/voorruit gaat 5 seconden na het sproeien nog 1x vegen)
Interieurverlichting autom. aan bij verwijderen contactsleutel
Needlesweep (staging) bij activeren contact => geen echte functionaliteit, gewoon cool :-)
Parkeerlichtfunctie
knipperlichten aan bij hard remmen ( Emergency Brake Flash Light)

ik hoop dat ik nix vergeten ben :yeah:

Rallye

Forumguru
Grappig. Deze meeste zaken die je noemt (behalve de needle sweeep) zijn in Nederland, voor zover ik weet, standaard aan.

;) da's best mogelijk dat het in België ook standaard is, maar ik neem het zekere voor het onzekere, anders kan ik achteraf gaan bedelen voor aanpassingen :-)
pfff, ik had eigenlijk gehoopt de wagen deze week te hebben, maar de dealer heeft nog nix laten weten, ik kijk er echt naar uit !!!

turboturbo

Forumguru
Ik heb van andere reviewers gelezen dat het verschil tussen de 60 en 70 pk versies duidelijk merkbaar, al gaat het maar om 10 pk. Waar de 60 ok bij 120km/u een beetje sloom is, gaat de 70 pk nog lekker.

Ik rijd zelf ook in een 12V (64pk) 3 cilinder, maar ondanks de 9 jaar oud heeft ie nog voldoende pit. Het is een lekker koppelrijke motor (relatief gezien) vanwege de 3 cilinders. En kan met gemak zeer zuinig bereden worden. Na inrij km's kun je rekening houden met 1:17 gemiddeld.

Bovenaan Onderaan