Eerste Skoda - 2019 Octavia Combi 1.5 TSI DSG Style Business

PeetB_

Nieuw lid
Hi!

Vanwege een gezinsuitbreiding ben ik op zoek gegaan naar een auto die hierbij zou passen. Ik had een paar eisen: Voldoende ruimte, automaat, comfortabel, relatief zuinig, modern en veilig. Al vrij snel viel de keuze op een Octavia Combi. Toevallig had de voor mij bekende dealer een mooie Octavia Combi 1.5TSI DSG uit 2019 ingeruild, en ben ik meteen een proefrit gaan maken. Een uur en een aantal handtekeningen verder maakte mij trotse eigenaar van deze mooie auto :giggle:

Na iets minder dan een jaar in een Dacia Sandero Stepway uit 2015 te hebben gereden, ben ik heel blij om weer in een VAG product te kunnen rijden. Mijn eerste "echte" auto was een knalblauwe Polo 9N3 uit 2007, die vanwege mijn relatief hoge aantal kilometers per jaar met 250.000 op de teller kleine mankementen begon te vertonen, en niet echt geschikt was voor lange ritten op de snelweg.

Mijn nieuwe Skoda is uit februari 2019, en heeft inmiddels net iets meer dan 172.000 kilometer op de teller staan. Hij heeft het Canton geluidssysteem, dat een verademing is na jaren zelf klooien met versterkers en subwoofers. De verwarmde voorruit, stoelverwarming en automatisch dimmende buitenspiegels gaan mij in de winter veel plezier brengen. "helaas" heeft de auto geen radar en voorruit camera, en dus geen adaptive cruise control of AEB. Ook geen lane-assist etc. Anders dan dat ACC een wellicht welkome upgrade zou zijn geweest, vind ik het niet hebben van die hulpsystemen helemaal niet erg :giggle:. Enige optie die ik mistte was de achteruitrijcamera, maar €70 bij ome Ali, een paar uur interieur slopen en voila, ook ik heb nu een achteruitrijcamera.

Al met al ben ik heel erg gelukkig met mijn Octavia. De Maxi-Cosi met ISOFix past in deze auto achter de bestuurdersstoel, waar je nog steeds ruim in kunt zitten, terwijl hij achter de passagiersstoel van de Dacia nét paste als je die stoel helemaal naar voren zette, waardoor je er niet meer in kon zitten...

Binnenkort heb ik een afspraak om de staat van de koppelingen van de DQ200 uit te laten lezen. Ik ga er vanuit dat de auto de eerste 170.000 kilometer van zijn leven veel snelwegkilometers waren, maar ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen. Ik heb binnen VAG producten alleen ervaring met de DQ500 in mijn vaders Transporter, een compleet andere ervaring door o.a. de natte koppeling. Als ik die 2 vergelijk merk ik dat de DQ200 vele malen langzamer schakelt, en veel meer met de koppeling slipt. Waar de DQ500 de versnellingen er letterlijk ingooit, heeft die DQ200 dat niet, en rijdt bijna als een traditionele automaat.

Dat gezegd hebbende, ik hoop veel op dit forum te leren, en natuurlijk ook veel kennis te delen! IMG_3168 Large.jpeg IMG_3169 Large.jpeg IMG_3170 Large.jpeg
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Welkom en van harte met de nieuwe aanwinst!

Als jouw DQ200 schakelt als een ouderwetse automaat, lijkt me dat de koppeling al behoorlijk op z’n retour is; ik hoop voor je dat ik het bij het verkeerde eind heb…
 

PeetB_

Nieuw lid
Vrijdag heb ik een afspraak gemaakt bij een DSG specialist in de buurt. Ik heb nog een aantal maanden BOVAG garantie, dus mochten de koppelingen echt aan hun eind zijn voorzie ik niet bijster veel problemen :)
 

PeetB_

Nieuw lid
Update:
Ik ben bij de DSG-specialist geweest en die heeft inderdaad slip van de koppeling geconstateerd. Ook was de temperatuur van K2 aanzienlijk hoger dan die van K1 i.c.m. bonken in even versnellingen. Hij vertelde mij dat het overgrote deel van de koppelingen niet vervangen werd doordat ze niet meer dik genoeg zijn, maar juist door te heet worden waardoor ze verbranden en 'glazig' worden?

Inmiddels ben ik langs de garage geweest waar ik de auto gekocht heb (o.a. voor een paar andere kleine dingen), en na een kleine proefrit zijn ze op onderzoek uit gegaan. Ze hebben de adaptiewaarden gereset in de hoop dat het probleem minder blijft. Monteur zei dat dit een van de betere DQ200's is waar hij in gereden heeft. Tot nu toe rijdt de auto inderdaad een stuk beter, en ga ik het in de gaten houden. Mocht het probleem blijven (waar ik wel vanuit ga), dan zal ik de bevindingen van de DSG-specialist doorspelen naar de dealer in de hoop dat er iets aan gedaan kan worden.
 

Kanerr

Forumguru
Is het een onafhankelijke garage of merk dealer? Bij beide zou ik niet akkoord gaan met alleen een reset. Dat is een beetje hetzelfde als: Ik wis wel even je foutcodes joh, hopelijk blijft het weg.
 

PeetB_

Nieuw lid
Merkdealer, maar weliswaar geen VAG dealer. Ik ga binnenkort terug met de bevindingen van de DSG-specialist en zal dan wel horen wat ze zeggen m.b.t. garantie :giggle:
 

hemi24

Forumguru
Tja, wat mag je verwachten bij een kilometerstand van bijna 180.000 km…
Koppelingsplaten vallen vast niet onder de garantie.
 
Bovenaan Onderaan