Eerste kleine beurt Citigo

lovely305

Forumguru
Goedenavond ;)

Kilometerstand vandaag is 14.222.
Ik heb een afspraak voor 27 december voor de eerste kleine beurt.
Nog 6 werkdagen tot die dag waarop ik 100 km per dag heen en weer cross.
Dan nog de prive ritjes met kerst....ik hoop dat ik onder die 15.000 km zit als ik bij mijn dealer aan kom.

Onderhoudsbeurt kost 99 euro,maar ik heb wel eens ergens gelezen dat ze extra factureren voor de vloeistoffen die ze bijvullen en eventueel het vervangen van filters.

Ik heb de auto net een half jaar en vraag me af of het normaal zou zijn als ze nu al mijn filters gaan vervangen. En wat als ik alle vloeistoffen zelf vul voordat ik er heen ga?

Wat kan ik verwachten?

Graag jullie ervaringen!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je kunt zeker al de ruitensproeiervloeistof aanvullen. Dat scheelt al weer :D.
Er zal zeker een oliefilter vervangen gaan worden. Vind ik ook wel aan te raden.
Wellicht als je zoon een gezellige beat gaat draaien in de werkplaats kan dat schelen op de rekening :thumbsup:
 

Noord26

Forumguru
Filters vervangen om 15Dkm lijkt mij een aardige must? Wil je anders olie laten verversen zonder het filter te vervangen?

Vloeistoffen zitten bij onze beurten altijd bij de prijs bij, dus geen extra voor sproeivloeistof oid- wat ik vaker hoor wat ze standaard op rekening zetten; zelfs als die vol zat voor de beurt. En waarom olie bijvullen als hij er toch uit moet?

En wat boven de 15Dkm uit komen voor een beurt is prima. Het komt niet op een kilometer en het is slechts pure indicatie. Nu moet je niet pas bij 20Dkm aan komen kloppen, daarmee kan het wel eens moeilijk worden als je garantie nodig gaat hebben natuurlijk.
 

lovely305

Forumguru
Ja, het punt is dus, dat ik geen idee heb wat ze bij een kleine beurt precies doen.
Dus olie bijvullen heeft inderdaad geen zin en filters worden zowiezo vervangen.Dus ik kan uitgaan van minstens het dubbele van de standaard kale prijs ongeveer?
 

Joske

Forumguru
normaal gesproken houdt een kleine beurt oliewissel en oliefilter in, plus eventuele andere vloeistoffen zoals ruitenvloeistof of koelvloeistof (maar dat zou een slecht teken zijn, dat laatste ;) ). Andere filters worden op deze kilometerstand niet vervangen hoor.

edit: ik heb even de servicetabel voor jouw wagen in bijlage gestopt, dan weet je welke filters wanneer vervangen moeten worden. Dit vind je nota bene ook terug in jouw onderhoudsboekje btw ;)
 

Bijlagen

  • servicetabel citigo.pdf
    21,1 KB · Weergaven: 103

lovely305

Forumguru
Dan zal het best meevallen met de prijs!
Bedankt heren, voor jullie reactie's. Weet nu iets beter waar ik aan toe ben;)
 

Cordoba

Forumguru
Interieurfilter is één keer per jaar aan te raden, dus zou bij auto van een half jaar niet nodig zijn, maar ik durf niet te garanderen dat ze het niet doen.

Het beste is gewoon op papier zetten/mailen wat ze wel/niet moeten doen. Zaken als ruitensproeiervloeistof, daar wordt bij verschillende garages verschillend mee omgegaan. Sommigen zetten het apart op de rekening, zelfs als ze het niet bijvullen omdat het reservoir tot aan de nok was gevuld. Mijn garage kijkt of het erin kan, maar legt meestal een nieuwe verpakking met winter-ruitensproeiervloeistof in de auto. (zit bij de prijs van de beurt inbegrepen bij mijn garage). Op zich geen probleem als je net boven de 15k zit, als je in de tussentijd maar niet de mobiliteitsgarantie nodig hebt.
 

Joske

Forumguru
Daarvoor is het forum er é ;)

En als je als klant al eens informeert of het oliefilter toch zeker vervangen wordt en dat het toch te vroeg is voor het luchtfilter komt het alvast over alsof je er héél veel over kent. :D Dan denken ze misschien wel 2 keer na voordat ze je in het zak proberen zetten. (indien van toepassing natuurlijk, weet niets over dealers over de grens ;) )
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ken een dealer die bij het inleveren van de auto eerst netjes vraagt of de ruitenwisservloeistof wel of niet moet worden bijgevuld en dit luid en duidelijk op de werkbon noteert.
Zó hoort het, en niet anders... :jaja:
 

Inge

Lid
Vraagje - het leegmaken van de ruitenwisservloeistof reservoir hoe wordt dat gedaan. Dit daar ik er graag minder agressieve vloeistof voor de wax/ sealant in zou gaan doen.

Weet dat het off -topic is maar zag de vloeistof voorbij komen vandaar de vraag.
 

Joske

Forumguru
gemakkelijkst is leegsproeien..
andere mogelijkheden is leegpompen (met vacuumfles) of aan reservoir pompje losmaken dan loopt ie ook leeg (maar bij mijn Faab moet het wiel er af voor zoiets uit te voeren, dus ook niet echt bijzonder handig é ;) )
 
Onze eerste beurt kostte 101,50 euro (ongeveer) dus ze factureerden niet heel veel extra. Was wel in combinatie met "gratis" wintercheck... Geloof dat ze wat ruitenwisservloeistof o.i.d. gevuld hebben.

Ik vond het wel een nette prijs, was na ongeveer 1 jaar rijden. Dat waren dus de enige onderhoudskosten van dat jaar.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zie net dat een kleine beurt over de grens in duitsland bij een bosch service dienst slecht 59,95 kost
Kan me zo voorstellen dat dit heel aantrekkelijk kan zijn, als je dicht bij die grens woont. Maar vanuit Utrecht...?
Hoe dan ook, kwestie van het prijsverschil afwegen tegen de totale variabele kosten voor de uit- en thuisreis én je tijdsinvestering.
 
Bovenaan Onderaan