Eerste indruk Ocatavia ABL Combi 1.9TDI

Bas1975

Nieuw lid
Dag mede autoliefhebbers,

Sinds 15 december 2009 ben ik ook bereider van een Octavia Ambition Business Line Combi 1.9 TDI in Arctic Green.
Het betreft helaas een auto uit de pool, maar deze wel zelf kunnen kiezen. Als ik de auto vergelijk met mijn vorige; Astra Station Business 1.9CDTI dan valt het volgende me op.

Positief::laugh:
-Gevoel van kwaliteit, nette afwerking, mooiere materialen dashboard.
-Geluidskwaliteit Bolero + soundsystem is meer dan geweldig.
-Soepelheid TDI, trekt al vanaf echt heeeeel lage toeren goed.
-Bagageruimte is giga en mooi van vorm, alleen jammer van de hoge drempel en iets smaller dan van Astra.
-Kwaliteit en verstelbaarheid stoelen, kan makkelijk fijne zitpositie instellen.
-Zuinig.
-Maxidot, mogelijkheid zelf e.e.a. in te stellen; leuk.

Negatief::(
-Display Bolero als het koud is heel slecht leesbaar.
-Luchtkwaliteitssensor mist, ook heeft het recirculatieknopje maar 1 ledje...vreemd.
-Knopjes uit zicht verborgen achter stuur, lichtschakelaar e.d.
-Onrustiger weggedrag dan Astra, geeft golfjes / rimpels in wegdek veel sterker door.
-ESP niet standaard, onbegrijpelijk; ff getest op sneeuw, als de achterkant om gaat, is er geen houden meer aan.....op besneeuwt plein wel leuk maar niet op openbare weg. Astra met ESP was hiertoe niet te verleiden.
-Maakt bij accelereren duidelijk meer lawaai dan Astra met 1.9CDTI.
-5 Versnellingen i.p.v. 6, meer toeren op de snelweg. Zal wel wennen.

Er staat nu zo'n 33000 KM op de teller, op naar de 180000 KM!!
De trekhaak, winterbanden en hulpveren moeten er nog onder. Vooral die hulpveren zijn geen overbodige luxe..... staat nu bijna met bumper op de straat.
 

Porettuhcs

Senior Member
Negatief::(

-ESP niet standaard, onbegrijpelijk; ff getest op sneeuw, als de achterkant om gaat, is er geen houden meer aan.....op besneeuwt plein wel leuk maar niet op openbare weg. Astra met ESP was hiertoe niet te verleiden.

Meningen over verdeeld ..... waarom heb je ESP nodig?.... om te kijken of het werkt? :crazy:
 

___JC___

Forumguru
Mn oom heeft op een rotonde achterste voren gestaan omdat er olie lag. Dan mag je nog zo goed kunnen rijden, zonder ESP doe je daar niks aan.
 

cvegreen

Forumguru
Leuk fimpje , zo zie je eens hoe effectief die hulpmiddelen wel zijn en hoe het veel levens kan redden.
 

Bakkertje

Forumguru
:ot: ESP en andere hulpmiddelen zijn inderdaad levensredders. Volgens mij willen ze het gaan verplichten op nieuwe auto's (wanneer weet ik niet)

On topic: Ik heb zelf ook een Astra gereden en de punten die je noemt zijn erg herkenbaar. Wat mij echt mateloos irriteerde in de Astra is het feit dat het gaspedaal vertraagd reageert. Dus ineens het gas intrappen en de elektronica doet langzaamaan de gasklep open. Ander dingetje waarom ik geen Astra wil rijden is het meubilair, ik kon er mijn draai echt niet in vinden. Inmiddels aardig wat auto's gereden en de O2 staat wat mij betreft op een gedeelde 1e plaats met de Passat (98-er) die ik privé gereden heb. Op de 2e plek een audi 80 (91-er 1.8s, probleemloze, fijne auto). Op de 3e plaats Golf II's (ja GTI's...) Daarna komen in willekeurige volgorde de focus, Megane, Laguna en astra waren het gewoon allemaal niet (waren lease voorlopers).
 

hemi24

Forumguru
Dag mede autoliefhebbers,

Sinds 15 december 2009 ben ik ook bereider van een Octavia Ambition Business Line Combi 1.9 TDI in Arctic Green.
Het betreft helaas een auto uit de pool, maar deze wel zelf kunnen kiezen. Als ik de auto vergelijk met mijn vorige; Astra Station Business 1.9CDTI dan valt het volgende me op.

Positief::laugh:
-Gevoel van kwaliteit, nette afwerking, mooiere materialen dashboard.
-Geluidskwaliteit Bolero + soundsystem is meer dan geweldig.
-Soepelheid TDI, trekt al vanaf echt heeeeel lage toeren goed.
-Bagageruimte is giga en mooi van vorm, alleen jammer van de hoge drempel en iets smaller dan van Astra.
-Kwaliteit en verstelbaarheid stoelen, kan makkelijk fijne zitpositie instellen.
-Zuinig.
-Maxidot, mogelijkheid zelf e.e.a. in te stellen; leuk.

Negatief::(
-Display Bolero als het koud is heel slecht leesbaar.
-Luchtkwaliteitssensor mist, ook heeft het recirculatieknopje maar 1 ledje...vreemd.
-Knopjes uit zicht verborgen achter stuur, lichtschakelaar e.d.
-Onrustiger weggedrag dan Astra, geeft golfjes / rimpels in wegdek veel sterker door.
-ESP niet standaard, onbegrijpelijk; ff getest op sneeuw, als de achterkant om gaat, is er geen houden meer aan.....op besneeuwt plein wel leuk maar niet op openbare weg. Astra met ESP was hiertoe niet te verleiden.
-Maakt bij accelereren duidelijk meer lawaai dan Astra met 1.9CDTI.
-5 Versnellingen i.p.v. 6, meer toeren op de snelweg. Zal wel wennen.

Er staat nu zo'n 33000 KM op de teller, op naar de 180000 KM!!
De trekhaak, winterbanden en hulpveren moeten er nog onder. Vooral die hulpveren zijn geen overbodige luxe..... staat nu bijna met bumper op de straat.

Herkenbaar, ik heb tussen mijn vorige O2 1.9TDI en mijn huidige 1.6TDI een kleine 30k in een Astra station met 1.7 CDTI 'moeten' rijden... Ik kon niet wachten tot de Skoda zou komen!

Aangezien je (nog) een 1.9 hebt, en de automatische recirculatie/luchtkwaliteitssensor mist, denk ik dat jou exemplaar er nog een is van voor de modeljaarwisseling, halverwege 2009: mijn MJ2010 van productieweek 31 heeft dit al wel, maar of het nu veel uitmaakt..?!?
 

Bas1975

Nieuw lid
Over ESP; is geen speeltje om uit te proberen maar met 350KG aan onderdelen in de bagageruimte is dit misschien net wat je nodig hebt in een vervelende situatie. Bovendien is ESP ALTIJD scherp.
 
Wat ik zeer irritant vond aan een Astra voorloopauto die ik ooit gehad heb, is dat bij het afrijden op een rood verkeerslicht bijvoorbeeld, je laat je gas los, maar de Astra blijft lekker nog 1 seconde gas geven, héééél apart...

Bedankt voor het mooie filmpje over ESP trouwens!
Ik hoop dat mijn ESP net zo goed werkt als die van die Jaguar in het filmpje!
 
Wat ik zeer irritant vond aan een Astra voorloopauto die ik ooit gehad heb, is dat bij het afrijden op een rood verkeerslicht bijvoorbeeld, je laat je gas los, maar de Astra blijft lekker nog 1 seconde gas geven, héééél apart...

Bedankt voor het mooie filmpje over ESP trouwens!
Ik hoop dat mijn ESP net zo goed werkt als die van die Jaguar in het filmpje!

Elk ABS systeem, ESP systeem enz is door Bosch ontworpen als ik me niet vergis, dus in theorie zou elke ESP evengoed moeten werken op wat voor auto dan ook want het systeem is van dezelfde fabrikant. :)
 
Bovenaan Onderaan