Eerste ervaringen met mijn nieuwe O2

Nu, zo'n twee weken en 2000km verder, wordt het tijd om mijn eerste ervaringen met mijn nieuwe O2 Combi met jullie te delen. Als vertrekpunt neem ik mijn vorige O1 Combi uit 2006 en beschrijf de vooruitgang die Skoda gemaakt heeft met de O2 FL. Een vooruitgang die ik elke dag weer ervaar.

Mijn leasebudget bood ruimte voor de O2 Combi Ambition Businessline 1.4TSI (6-bak) met de volgende opties:
- Metallic lack, kleur Black Magic
- Sunset ramen achter
- Electrische ramen & speakers achter
- 16" Crateris
- zilveren instaplijsten
- Uitlaatsierstuk
- Kledinghanger
- Vaste trekhaak

Exterieur:

Een grote vooruitgang t.o.v. het O1 model wat qua ontwerp nog uit de jaren 90 stamt.
Dynamischer vormgegeven. Indrukwekkende grote neus met mooie lichtpartij. Mooie achterkant. De 16" Crateris velgen staan hem prima. 15" vind ik persoonlijk iets te klein voor een auto van dit formaat, die heeft minimaal 16" nodig. Velgen zijn goed schoon te houden. De buitenspiegels zijn een stuk groter geworden, goed voor de verkeersveiligheid. Ook prettig dat er via de spiegels ook goed zicht is op stoepranden tijdens het parkeren. Wel lijken de spiegels wat te vergroten/dichter bij te halen. Optisch lijk ik soms ergens bijna tegenaan te zitten terwijl de sensoren nog geen signaal afgeven. Kwestie van wennen.

Interieur:

Ook hier een flinke vooruitgang t.o.v. de O1. Duidelijk meer beenruimte achterin. De auto is ook wat breder wat ongeveer 5 centimeter echter ruimte geeft op de achterbank. Dat kan net het verschil maken tussen wel/niet ingeklemt zitten. Skiluik voor de wintersport of armsteun voor de passagiers achterin. Uitstroomopening in de middenconsole en onder de voorstoelen voor koele/warme lucht geeft ook meer comfort voor de achterpassagiers en geeft een gelijkmatiger klimaat in de auto. Gescheiden regeling voorin kan soms ook handig zijn als de persoonlijke voorkeuren qua temperatuur wat uit elkaar liggen. Dashboard is erg mooi qua materiaal en kleuren. Straalt een zekere luxe uit. Zeker met de witte verlichting van de klokken. Bediening van alles werkt lekker intuitief. Overstap vanuit de O1 vergde weining gewenning. Kofferbak is iets in ruimte toegenomen. Erg handig zijn de haken voor tassen en de standaard aanwezig bagagenetten. De afdekklep met automatisch oprolmeganisme is luxe te noemen voor een auto in deze klasse.
De standaard radio/cd-speler voldoet prima. Goed geluid en snel/eenvoudig te bedienen.
Wat rijgeluid betreft is er ook een grote stap gemaakt. Zelfs bij hoge snelheiden blijft het aangenaam stil. De motor is nauwelijks hoorbaar, dan blijft er wat windgeruis en gezoem van banden over. De stoelen zijn heerlijk. Stevig, maar niet hard. Prima te verstellen.

Motor:

Tjsa, wat kan ik nog toevoegen aan alle lof die de TSI motoren van klein tot groot al in ontvangst hebben mogen nemen. In vergelijking met mijn oude trouwe 1.6 MPI is de 1.4 TSI een grote stap vooruit. Zeer soepel en alert en altijd stil. 2600 toeren bij 120km en volop trekken vanaf 1500 toeren. Het is een diesel die op benzine rijdt. Heerlijke 6-bak met soepele korte slagen. In mijn O1 was ik een rustige rijder, maar deze 1.4TSI heeft het beest in me los gemaakt en de fabrieksopgave wat verbruik betreft is zeker nog niet gehaald. Wel de maximale snelheid tijdens een klein test waarvoor ik even de grens over gestoken ben. 205 op de teller, zal denk ik uitkomen rond de 195 volgens de GPS. Tot de 190 ging het vlot, daarna was de puf er goed uit. Voor in NL verder niet relevant.

Rijgedrag:

Wordt in positieve zin flink bepaald door de motor. Verder valt een iets groter comfort op t.o.v. de O1 door de iets toegenomen wielbasis. Ik merk niet echt een grote vooruitgang op in bochtengedrag. Hij gaat er prima doorheen, maar een bochtenridder kun je hem niet noemen. Ach, de tijd van lekker gummen in de bochten ligt ook achter me, dus ik vind het wel prima zo. Heerlijke rijkswegauto vanwege comfort en de stilte tijdens het rijden. Echt een auto om veel kilometers mee maken.

Reacties van anderen:

Ik ben echt overdonderd door de vele positieve reacties van anderen. Ik ben door veel collega's aangesproken die spontaan aangaven het een erg mooie auto te vinden. De fraaie grote neus, de omvang van de auto en de inhoud van de kofferbak worden het meest geroemd. Ook de binnenkant wordt fraai en stijlvol gevonden met de zilveren lijsten en witte verlichting. Ben een trotse bezitter.

Achteraf bekeken:

Zou ik achteraf bekeken iets anders hebben gedaan? Gezien de beperkingen van mijn budget heb ik een meer dan prima keuze gedaan. Voor mij persoonlijk is een snellere motor niet nodig, ook de Elegance uitvoering zou voor mij te weinig meerwaarde bieden. Wel zou ik kiezen voor DSG als mijn budget wat ruimer zou zijn. Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen, dan zou ik voor de 1.2TSI gaan met DGS met de 20% bijtelling. Helaas was die combinatie nog niet geintroduceerd toen ik in oktober mocht bestellen. Maar goed, ik treur niet ... maar geniet!

Tegen de lezers die nog twijfelen over de aanschaf van een Skoda Octavia2 wil ik zeggen ... niet twijfelen, maar doen! Regel een proefrit bij een dealer en je bent verkocht!

Wat mooie bling bling foto's heb ik nog niet kunnen schieten vanwege weersomstandigheden, pekel e.d. Die volgen nog.
 

Wasmachineman

Forumguru
Hoi William, een mooi en uitgebreid verhaal. En die DSG wil iedereen wel hebben, bij de O3 dan maar ! Veel fijne en veilige kilometers met deze topwagen !:xyxthumbs:
 

r_d_k

Actief lid
Een goed verhaal. Ik ben aan het wachten op mijn O2-combi. Dit positieve verhaal maakt het wachten er niet makkelijker op!
 
Oei, kan het nu even niet nakijken. Mijn vrouw is met de auto weg. Ik dacht dat het grote gemiddelde zo rond de 8.3l/100km zat. Nog niet heel zuining, maar dat is de verklaren door rijstijl, best wat korte (koude) ritjes en het nog niet volledig ingereden zijn van de motor. Op een wat langere afstand en een normale rijstijl heb ik ook al 7.0/100km gereden. 6.5/100km lijkt me ook zeker haalbaar.

Wat zijn jouw ervaringen mbt het verbruik, want jij hebt een identieke motor en een ongeveer even jonge auto.

[moderatorbreak]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @Maarten_SFC. Bedankt voor jullie begrip.[/moderatorbreak]
 

sitechris

Donateur
ik zat vorige week rond de 1 op 14, maar ik rijd de auto alleen zakelijk en dus 99% snelwegkilometers. Wel heb ik redelijk het gas erop. Met het ijskoude weer nu zakt het verbruik even terug naar 1 op 13.
 
Bovenaan Onderaan