Eerste 14% diesel in middenklasse

Ik baal momenteel heel erg dat ik de Fabia heb gekozen.... Maar goed, ik heb hem maar 2 jaar, dus nog 1 jaar en 10 maanden :)

Peter_Octavia

Forumguru
Mooie auto zeker in Estate uitvoering is mijn bescheiden mening.

Hij is vooral een concurrent voor de Octavia lijkt mijn.

De prijs is namelijk toch fors meer als een Fabia. Het is ook veel meer auto en eigenlijk een compleet andere klasse. Die van de Octavia.

Canon-Eye

Donateur
Mooi model, maar al die lifestyle-rondingen gaan wel ten koste van de binnenruimte.
De O2 is m.i. toch behoorlijk veel ruimer (zeker qua hoofdruimte achter, én bagageruimte).

Falcon

Donateur
Ik zal niet ontkennen dat deze auto bovenaan op mijn shortlist is komen te staan. :smirk: Het verschil onderaan de lijn is gewoon groot.

Noord26

Forumguru
Hmm... Die station kost bijna 24K zonder BPM tov een Fabia Combi van net over 16K. Dat is toch wel 50% prijsverschil. Qua binnenruimte zal het niet veel uitmaken dunkt mij. Qua motorisering zeker wel, maar het prijsverschil is dat ook. Alsmede staat Renault niet bepaald goed bekend als waardevast, hetgeen ook mee genomen moet worden.

Darkside

Forumguru
Megane is gewoon een C-segment auto. Dus concurrent van de O2.
Met 530l (meen ik) bagage ruimte is hij redelijk ruim. Astra bv is "slechts": 500 en Focus nog minder (475).
De bagage ruimte is wel breder. Maar biedt ook minder ruimte op de achterbank.

Kwa design vind ik hem erg mooi. Maar het bedienen van de radio, de TomTom en het selecteren van MP3s vond ik onhandig/niet prettig.
Maar met 14% bijtelling is hij zeker het overwegen waard

deusjevo

Forumguru
Mooi model, maar al die lifestyle-rondingen gaan wel ten koste van de binnenruimte.
De O2 is m.i. toch behoorlijk veel ruimer (zeker qua hoofdruimte achter, én bagageruimte).

Absoluut waar, heb ook over die Megane getwijfeld maar de ruimte van de O2 won het toch.

van_der_P

Senior Member
. Qua binnenruimte zal het niet veel uitmaken dunkt mij.
Dit is toch appels met peren vergelijken. De Megane is op alle fronten groter
Wielbasis Fabia Combi 2.45 m Megane Estate 2.70 m. Is 25 cm meer binnenruimte, het deel waar je zit.
Lengte Fabia Combi 4.25 m Megane Estate 4.56
Breedte Fabia Combi 1.64 m Megane Estate 1.80 m
Bagageruimte Fabia 505 l Renault 524 l

De Fabia kun je beter met de Clio vergelijken

sitechris

Donateur
wil je 14% bijtellen, dan kon je tot voor kort bijna niet om de Fabia en Ibiza heen. Nu kun je voor 8k extra ook in een Megane rijden. Maandelijks is dat niet een heel erg groot extra bedrag, dus ik denk dat het ook voor een aantal Fabia/Ibiza prospects interessant kan zijn om te kijken of er meer budget beschikbaar is. Megane is imo wel klasse beter om te rijden.

E

Ex-lid 2926

Ik denk ook dat dit een hele goede zet is van Renault. En volgens mij zit het met de kwaliteit van de huidige Megane wel goed. Alleen schijnen er wel eens wat problemen te zijn met de 1.4 TCE benzine. Probleempjes met de downsize turbo motoren zijn bij VAG trouwens ook niet onbekend.
Voor de ruimte op de achterbank kan je de Megane beter niet nemen. De Octavia is achterin veel ruimer. En ook het zicht schuin naar achteren is bedroevend.
Ik vind die Megane trouwens wel een mooi ontwerp. En die Coupé RS is natuurlijk helemaal een fantastisch apparaat. Op het circuit de snelste hot-hatch die er momenteel is.
Las trouwens vandaag dat Renault in Engeland een groot aantal modellen uit het leveringsprogramma schrapt. In Engeland wordt een streep gezet door o.a. de Laguna (alle types), Modus, Grand Modus, Wind, Kangoo Family en Espace. Allemaal modellen die in Engeland geen winst meer voor Renault opleveren.
Blijven van de personenauto's alleen nog de Twingo, Clio, Megane en Scenic over.

Noord26

Forumguru
Dit is toch appels met peren vergelijken. De Megane is op alle fronten groter
Wielbasis Fabia Combi 2.45 m Megane Estate 2.70 m. Is 25 cm meer binnenruimte, het deel waar je zit.
Lengte Fabia Combi 4.25 m Megane Estate 4.56
Breedte Fabia Combi 1.64 m Megane Estate 1.80 m
Bagageruimte Fabia 505 l Renault 524 l

De Fabia kun je beter met de Clio vergelijken

Buitenmaten zeggen lang niet alles over de binnenmaat. Een Fabia Combi is net zo groot als een Seat ST. En de Seat is qua binnenruimte een stuk kleiner. Auto's worden in gedeeld in buitenmaten qua klassen. Maar als ik de binnenruimte van mijn vader zijn Mercedes E coupe afzet tegen de bruikbare ruimte van binnen tov mijn Fabia, heeft de Fabia zelfs meer ruimte. Terwijl die coupe een stuk groter is.

Kijk ik puur even naar een afgeleide van binnenmaten, dan scheelt de kofferruimte nog geen 20 liter (iets meer als 3,5%). Benieuwd naar de werkelijk ruimte van bestuurder en passagiers. Prijsverschil van rondom 50% (16 of 24K) is behoorlijk, zelfs de betere motor rechtvaardigd dat, in mijn optiek niet. Kan er ook mee te maken hebben dat ik in het verleden een Franse auto heb gehad met legio problemen natuurlijk..

Dat klopt, maar er zijn veel mensen zoals ik, die enkel voor de 14% bijtelling en ruimte voor de Fabia kozen. De Fabia zit ver onder mijn budget en dus ben ik 2 jaar gaan leasen ipv 4 en dan nog houd ik 180 euro per maand over...

De fabia combi was de grootste auto in de 14% catechorie, nu is dat de megane eerste. Dus in dat opzicht had ik liever de megane gehad. Tevens is de nieuwprijs van de eerste gt line echt niet duur. De bose zat daar voorheen ver boven!

Qua prijs hen ik de fabia helemaal vol gehangen en zit ik op 20k. Als je de gt line neemt, zit je op nog geen 27k. Kijk eens bij alle opties van de gt line en neem de 110 pk daarin mee. Ik had het wel geweten...

De fabia is ook niet echt probleemloos zullen we maar zeggen... Kraakjes lampjes die branden en dat na 2 maanden... Dat heb ik nog in geen enkele Franse auto meegemaakt. Zelfs niet in de befaamde Laguna uit 2001...

Bovenaan Onderaan