Eenheidsworst: (simply) clever of toch niet?

AdB

Senior Member
Het valt mij steeds meer op hoe de modellen van een bepaald automerk (voor een betrekkelijke leek) zo weinig van elkaar verschillen, behalve dan in omvang. Zie bijvoorbeeld het verschil tussen een Rapid en een Octavia en het verschil tussen een Octavia en een Superb. Het is dat er een typeplaatje op zit, maar anders zou ik het zelf niet eens zo snel zien. Ze hebben zowat allemaal exact dezelfde neus en zien er ook in andere opzichten er nagenoeg hetzelfde uit. Ik snap dat de autofabrikant zich hierdoor duidelijk(er) wil onderscheiden van andere autofabrikanten en misschien de familieband tussen de verschillende Skoda's wil benadrukken, maar is het niet zo dat de bezitters van een bepaald automerk (in dit geval Skoda) zich óók binnen die Skoda-familie willen onderscheiden van bezitters van andere auto's uit dezelfde stal? Ik vraag me daarom wel eens af of het getuigt van slimme marketing als je die verschillende Skoda's zó veel op elkaar laat lijken.
 
Laatst bewerkt:

Import Yeti

Forumguru
Je ziet dit tegenwoordig bij nagenoeg bijna alle fabrikanten. Tja en hoe wil je je als koper onderscheiden als je bv een Fabia koopt en je daarmee denkt te onderscheiden tov een Superb? Het is en blijft altijd een paar klasse lager. Je koopt nu eenmaal geen Fabia om te denken dat je een hogere klasse rijdt dan bv een Superb.
Ik vindt het persoonlijk wel wat hebben dat fabrikanten voor één en dezelfde look kiezen.
 

Altos

Banned
Kan ik me ook in vinden, wil ik een audi, weet ik hoe het er uit ziet en hoef ik alleen nog de gewenste maat te kiezen, en datzelfde geld voor alle merken...ook skoda . In mijn ogen niks mis mee. Het wordt minder prettig als de huisstijl je niet meer aanspreekt, dan ben je aangewezen op de rest van de merken. Beter dan 5 verschillende gezichten waardoor je sneller naar andere merken kijkt omdat de voor jou geschikte auto je niet aanstaat.
 

AdB

Senior Member
Mijn ervaring is dat mensen zichzelf altijd en beetje willen opblazen. Vraag een Polo-rijder in wat voor auto hij rijdt en hij zal zeggen: "Ik rijd in een Volkswagen". Vraag het een Passat-rijder en je krijgt hoogstwaarschijnlijk als antwoord: "ik rijd in een Passat". :) Bezitters van een sportieve bak willen dat graag laten zien door een bepaald typeplaatje. Een auto zonder typeplaatje is niet zelden een auto met bescheiden prestaties waarmee men niet te koop wilt lopen. :) In het verlengde daarvan: koop je een Superb, dan wil je je diep in je hart ook een beetje onderscheiden van al die Octavia's die je om je heen ziet, ook al doe je je voor als iemand die daar niet in geïnteresseerd is.. :)
 
Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
En daarom heeft men er goed aan gedaan om de nieuwe Passat qua uiterlijk niet te veel te laten lijken op de Golf. Aan de buitenkant dan. Want van binnen in het interieur zie je toch hele duidelijke Golf-kenmerken.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, vind het jammer. Het lijken allemaal dezelfde, alleen op een andere temperatuur gewassen. Alle mogelijke type-eigenzinnigheid wordt steeds meer uitgebannen
 

CDK

Forumguru
het zou leuker zijn als het niet zo was, maar fabia, rapid en octavia lijken zeker op elkaar, typisch van deze tijd en ook een vorm van kostenbesparing denk ik, makkelijker voor de tekenaar ;)
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wat voor model, merk of type je hebt, die zwarte ronde dingen die op de weg staan hebben ze allemaal :D
 

2015ABL

Forumguru
Ik denk dat de fabrikanten een bepaalde lijn in hun merk willen ontwikkelen. Dit straalt dan af op de goedkopere modellen. Mensen in een VW up zeggen trots, ik rijd in een VW. Tegelijkertijd een probleem voor de dure modellen. Een Skoda superb is toch "maar" een Skoda. Ik ken iemand die altijd het goedkoopste model van een bepaald duur merk of serie koopt.

Mbt het interieur ben ik juist blij dat binnen vag een overduidelijk simpel dashboard wordt gehanteerd. Veel beter dan al die "eigenzinnige" dashboards die geforceerd anders willen zijn ten koste van de functionaliteit.

Even van afstand kijkend: auto's zijn luxe producten, waarbij het ongelofelijk is hoe zeer de marketeers ons gek maken met telkens weer een nieuw model, met nieuwe toeters en bellen. Vaak om het eigen ego te strelen, op te scheppen, etc. Ik weet ook zeker dat nieuwe technieken geforceerd gebrekkig worden geïntroduceerd. Zo kunnen ze de "vooruitgang" lekker lang rekken.
 

MarcoO2

Forumguru
Kan ik me ook in vinden, wil ik een audi, weet ik hoe het er uit ziet en hoef ik alleen nog de gewenste maat te kiezen, en datzelfde geld voor alle merken...ook skoda . In mijn ogen niks mis mee. Het wordt minder prettig als de huisstijl je niet meer aanspreekt, dan ben je aangewezen op de rest van de merken. Beter dan 5 verschillende gezichten waardoor je sneller naar andere merken kijkt omdat de voor jou geschikte auto je niet aanstaat.
Dit bespaart me een hoop typen, maar is exact wat ik erover wilde zeggen ;)
 

peterrapid

Forumguru
Dezelfde stijlkenmerken binnen een merk geeft aan dat er een visie is. De nieren van BMW, de neus van iedere Mercedes (zeker de oude) gaan al decennia mee en daar zijn ze trots op (met recht en reden) ook bij de huidige Skoda en toekomstige Skoda vind ik dit terug dus voor mij een dikke :thumbsup:
 

Eemspoort

Forumguru
Nou, mijn Superb heeft ook verticale lamellen in de grille, maar onderscheid zich toch van de andere modellen.
De kans dat ik ooit over stap naar gefacelifte Superb is zeer klein, want ik vind de neus te anoniem.
Maar goed, de enige reden dat ik nu Skoda rijd heeft niets met Skoda zelf te maken. Ik vind de Superb gewoon een geweldig mooie auto. Had er een ander merk op gestaan, was het mij ook goed geweest.
Nou ja, met uitzondering van Italiaanse merken en Renooit...

Dit gevoel heb ik ook bij de Yeti. Deze stond ook op ons "verlanglijstje". Simpelweg omdat we het 1 van de mooiste SUV's vonden, met een eigen gezicht. Na de facelift is daar ook niks meer van over. Jammer.
 

Captain Hook

Forumguru
Wel opmerkelijk al die reacties over 'mooi', 'eigen gezicht', 'tierlantijntjes die onderscheid maken', etc.
Mij interesseert het werkelijk niet of het nou mooi is of niet, want imho heb ik nog nooit een mooie auto gezien. Auto's zouden ook niet mooi moeten zijn, maar gewoon technisch van een hoog niveau en kwalitatief goed! Veilig, efficiënt en betrouwbaar, uitermate geschikt waarvoor ze bedoeld zijn; autorijden! En het merk wat er op zit, interesseert me al helemaal niet...merken zijn een verzinsel van de S&M wereld. :tongue:

Al dat uiterlijk vertoon is vaak een verhulling van innerlijke tekortkomingen;) (en niet alleen bij auto's). Geef mij maar het saaie (wat velen zeggen) dashboard van bijvoorbeeld een Skoda. Vind het juist al jammer dat er vaak weer allerlei glimmende chroomrandjes opgeplakt worden...
Laat staan van die afleidende kekke kleurtjes of irriterende spiegelende/glanzende oppervlakken.

De kwaliteit zit 'm in de kunst van het weglaten, de eenvoud, niet in het toevoegen van allerlei frutsels. :koffie:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Captain Hook Ik ben het voor 95% met je eens maar een oud gezegde: het oog wil ook wat:cheer:
Mij gaat het om ruimte (rolstoel) en betrouwbaarheid en als het er dan nog aardig uitziet is dat mooi meegenomen.
En niet vergeten het totale kostenplaatje over .......jaar:)
 
Bovenaan Onderaan