Een eerste vergelijk tussen de Kodiaq en de VW Tiguan

ertromp

Forumguru
Het Dld magazine "Auto Motor und Sport" heeft een vergelijking gemaakt tussen de Kodiaq en concern genoot VW Tiguan

VW-Tiguan-SUV-Skoda-Kodiaq--fotoshowBig-82431074-975072.jpg

Op het motorengebied en bijvoorbeeld het volledig digitale dashboard na is de veel langere en toch prijsgunstiger Kodiaq echt een serieus alternatief

Bron:

http://www.auto-motor-und-sport.de/...chen-skoda-kodiaq-und-vw-tiguan-11539474.html

Al is de foto wel gesjopt :D door A M und S

De Kodiaq zou ca 21 centimeter langer zijn wat binnen goed merkbaar is
 

EdK

Forumguru
Als je die twee straks naast elkaar op een parkeerplein ziet staan vermoed ik zo dat je naar het logo moet kijken om te weten of het een VW is of een echte SKODA !!!

Ik vraag me nogmaals af waar het concern mee bezig is..
Tsja het is begonnen met de UP / MII en de CitiGo .......
Nu met de Kodiaq
en vermoed dat velen andere modellen gaan volgen...

MAW alles word een eenheidsworst binnen het VAG concern.....
 

Cordoba

Forumguru
Aan de voorkant zie je het direct: plaats van de mistlampen is anders en ook de vorm/lijn van de bumper is totaal anders. Aan de zijkant zie je behalve het lengteverschil ook direct de wielkasten: de uitsparing bij de VW is rond, die bij de Skoda is 'vierkant'. Aan de achterkant is het verschil het moeilijkst te zien, zit vooral in iets andere vorm van de achterlichten en de chroomstrip op de VW-bumper en ook waar het bumperdeel in lakkleur eindigt is bij beide verschillend.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik zou de kodiaq eerder vergelijken met een Cross Touran (en nee die wordt niet meer gemaakt) dan met de Tiguan..?
Zelfde wielbasis, ook allebei in 7 zits te krijgen en echt offroad rijden kun je met beide niet.. (met de tiguan evenmin overigens)
 
De meesten zijn gewoon voorwielaangedreven. Dan kun je door de grotere bodemvrijheid wel stijlere drempels pakken :pieker: de 4x4 versie lijkt me voor de wintersport wel heel fijn. Ik probeer met de auto weg te blijven uit mijn drassig weiland (alias; achtertuin):D
 

Tijg

Actief lid
De meesten zijn gewoon voorwielaangedreven. Dan kun je door de grotere bodemvrijheid wel stijlere drempels pakken.

Als een drempel alleen geschikt is voor SUVs, moet de lokale overheid misschien eens actie gaan ondernemen... Van petjes met "Gewindefahrwerk" kan je verwachten dat ze schuin over een drempel schuifelen omdat ze last hebben van hun stance, maar als mijn Roomster de Kerkstraat niet meer door komt zijn we te ver doorgeschoten.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik weet wel een voorbeeld bij mijn moeder is de straat, daar reed ik bekant de carter onder mijn (standaard) Ford Mondeo uit, en ik reed iets van 20km/h. De gemeente kun je daar wel op aanspreken, maar die hebben het véél te druk met andere zaken.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik ken in Den haag een paar drempels waar ik met mijn Superb Greenline (1,5 cm lager dan normaal dacht ik) stevast aan de grond kwam in het midden van de auto. Dus daar moest ik net als vroeger schuin overheen..
 
Als een drempel alleen geschikt is voor SUVs, moet de lokale overheid misschien eens actie gaan ondernemen..
dat een tweewiel aangedreven suv handig is voor steile drempels is natuurlijk ook met een knipoog. Voor het rijden op onverhard zijn ze weinig geschikter dan een Octavia of Superb. Maar gaat om de looks en de hoge instap (bij de Kodiaq gecombineerd met een berg ruimte).

Toch zou ik wel de voorkeur geven aan een 4x4. Kom de oprit (grint, heeel heftig:tegek:) nog wel af met fwd. Maar zoals gezegd, voor de wintersport natuurlijk fantastisch.
 

Tijg

Actief lid
Toch zou ik wel de voorkeur geven aan een 4x4. Kom de oprit (grint, heeel heftig:tegek:) nog wel af met fwd. Maar zoals gezegd, voor de wintersport natuurlijk fantastisch.

Klopt. Als ik zie hoe ver ik met voorwielaandrijving en winterbanden al kwam in Oostenrijk (hotel boven aan een besneeuwde steile helling) dan lach je met 4wd iedereen uit. Zeker als je nog een soort van differentieelsper of traction control hebt.
 
Bovenaan Onderaan