eco motoren ...

vincefra

Actief lid
Vorig weekend met eco motoren gereden ... de volvo v70 eDrive, de VW Passat Blue en BMW 5 BlueEfficiency ...

De Volvo had een 1.6 liter diesel terwijl de twee anderen nog een 2.x liter hadden, en dat merk je ...

De volvo had duidelijk last bij bvb. oprijden van snelweg in een licht hellende graad startend vanaf stilstand ... je had gewoon niet genoeg snelheid om veilig op de snelweg te komen. Verder was die 1.6 verassend soepel op vlak en gaat hij ook vlot in de 140 ...

Ik hoe mijn hart vast voor de 1.6 TDI op de superb ... gezien dat ook een wagen is van 1,5 ton (net als die volvo ... ) en vraag me af of op lange termijn deze lichte motoren niet gaan leiden (slijten) onder het zware werk dat ze dienen te doen ...
 

vincefra

Actief lid
@hemi24
Klopt ... maar heb een 2.0 versie onder mijn kont gehad (pasat break ... ) ...

@veejay
betwijfel of de DSG dit probleem oplost ... airco / automaat / ... halen allemaal enkele PK's af van effectieve overbreng naar de wielen ... versta me niet verkeerd op vlak trekt die wagen vlot op ... het is op een helling dat het aantal PK's mist ... en dat is het probleem ...
 
Ik heb de afgelopen 175.000 km gereden met een Fiat Doblo 7 persoons bus met een 1.3 Multijet diesel. Gedurende deze tijd heb ik het blokje zwaar laten werken. Kan ook niet anders met die 1,7 ton. Natuurlijk had ik mijn twijfels over slijtage, maar omdat het een leaseauto was maakte ik mij daar niet druk om.

Wat ik kan vertellen is dat de huidige autoblokken dermate goed zijn dat je je daar niet druk om hoeft te maken. Ja, de 1.3 is zwaar onderbemeten. Maar motorisch is hij nog picco bello. Weinig merkbaar vermogensverlies, nauwelijks snelheidsverlies, geen olieverbruik.

Dus als je een 1.6 TDI wilt bestellen, ik zie technisch gezien geen redenen om het niet te doen.
 
Bovenaan Onderaan