ECall systeem uitzetten

Lodovik

Nieuw lid
Beste mede Kodiaq eigenaren,

In mijn Kodiaq is door de dealer een eCall systeem geinstalleerd met een sim kaart. Als ik per ongeluk de knop naast het zonnebril klepje indruk, word ik verbonden met 112. Het systeem is erg storings gevoelig en geeft regelmatig waarschuwingen over de speakers. "Er is een storing in het noodoproepsysteem. Neem contact op met de service".

Ik ben erg privacy gevoelig en wil dit systeem helemaal niet in mijn auto hebben. Zou iemand me kunnen vertellen:
- is er een manier om het eCall systeem te disablen? (volgens EN 16072:2015 paragraaf 7.8. mag dat)
- is het anders mogelijk de SIM kaart er uit te halen?
- waar is deze module geinstalleerd in de auto?

Alvast bedankt!
 

jongetje

Forumguru
Is die module niet wettelijk verplicht?
Misschien de dealer vragen om de verstoringen te verhelpen. Als je het simkaartje (als die er al inzit) eruit haalt krijg je alleen maar meer meldingen lijkt me.
 

Herre

Senior Member
Ik snap de opmerking over storingsgevoelig niet. Heb nog niet vaak storingen voorbij zien komen. zelf ook totaal geen last van. Punt van privacy snap ik niet. Auto belt 112 als je tegen een boom bent gereden en zelf niet meer kan bellen. Lijkt mij alleen maar veilig. Daarnaast belt het systeem alleen als het nodig is.

Neem aan dat je ook mobiel bij je hebt. Dan maakt dat qua privacy dus niet uit.

Ik gok overigens dat er geen sim kaart maar esim is (als er al een simkaart is, met een mobiel kan je ook zonder sim 112 bellen).
 

Lodovik

Nieuw lid
Is die module niet wettelijk verplicht?

De dealer is inderdaad verplicht om nieuwe auto's met dit eCall systeem uit te rusten, maar je bent als automobilist niet verplicht het te gebruiken. Volgens het EU document wat dit regelt moet het ook kunnen worden uitgezet.

Ik snap de opmerking over storingsgevoelig niet

De storingen treden op als het 's nachts heeft gevroren en de auto aan het opwarmen is. Tijdens het rijden valt de audio uit, ook als je aan het bellen bent, er wordt een waarschuwing op de display getoond en de storingsmelding wordt afgespeeld. Ik heb hier al drie jaar last van. De dealer heeft er al een paar keer naar gekeken maar die kan niets vinden. De vraag om het te disablen werd ook daar ontmoedigd met een preek over veiligheid en garantie.

Punt van privacy snap ik niet

Qua privacy wil ik niet rondrijden in een auto met microfoons, camera's, gps en een telefoon die ik niet zelf in beheer heb. Ik weet niet wat voor data er verstuurd wordt, wie er toegang hebben tot deze data in NL of daarbuiten, wat er allemaal kan worden uitgelezen, en vooral of het systeem beveiligd is tegen hackers.

Bestaat er documentatie over hoe deze module is geintegreerd in de Kodiaq, een installatiehandleiding oid?
 

Rallye

Forumguru
Waarom denk je dat de dealer dit systeem heeft geïnstalleerd? Is dat niet gewoon af-fabriek?

In beide gevallen moet het wel foutloos werken overigens.....
 

Herre

Senior Member
@Lodovik , ik trek jou storing niet in twijfel, maar om het storingsgevoelig te noemen zouden er toch meer mensen met klachten moeten zijn.

Als het uit te zetten moet zijn, kan de dealer dit niet gewoon doen?
 

MaxN

Donateur
Wordt het systeem niet door Pon ingebouwd?
En heb je ook Skoda Connect? Die verstuurd namelijk ook veel data door maar Skoda/Pon.
Als je privacy wil in je auto zou ik een auto kiezen zonder navigatie systeem en die analoog is. Elke moderne auto stuurt data door of slaat dit ergens op wat later bij een dealer weer uitgelezen wordt. Al is dit data die de merken gebruiken over rijgedrag en hoe een auto rijdt om dit te gebruiken voor nieuwe modellen.
 

Alpha

Donateur
"Er is een storing in het noodoproepsysteem. Neem contact op met de service".

Als ik dit lees heeft je KODIAQ zelf al meermaals antwoord gegeven op je vraag. Dit is abnormaal gedrag. Laat dit systeem dus nakijken door je dealer.

Ik heb zelf een KAMIQ en daar is een terugroepactie geweest voor eCALL. Dit i.v.m. t groene lampje wat niet brandde.

Ben wel benieuwd wat precies je privacy probleem is? Ben zelf ook erg gesteld op privacy. Maar kan zo 1-2-3 aan het 112-systeem niet verzinnen wat je issue zou zijn.

Dit is wat eCALL overigens doet:


Automatisch contact met 112 na ongeluk
Na een ongeluk stuurt eCall automatisch een melding naar de 112-centrale. eCall geeft hierbij door:

  • de precieze plek van het ongeluk;
  • de rijrichting;
  • het aantal inzittenden;
  • het type voertuig;
  • het type brandstof.
Privacy eigenaar auto
eCall houdt rekening met uw privacy. Het systeem ziet pas na het ongeluk of het indrukken van de noodknop uw plek en de rijrichting. Als er niks aan de hand is kan eCall uw auto niet volgen. Uw gegevens worden niet opgeslagen of ergens anders voor gebuikt.

bron:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/wat-is-het-systeem-ecall-in-mijn-auto
 

Antera

Donateur
Systeem moet in de auto zitten. Dat dit storingen geeft is natuurlijk niet Oke. Ik heb die verhalen ook vaker gehoord van mede Skoda rijders en wat de oorzaak is??? Ik zou ermee naar de dealer gaan die zouden het toch op moeten lossen hoe lastig het ook is.
 

Alpha

Donateur
@Antera klopt. Heb ik dus gehad. Auto heeft toen nieuwe firmware gekregen en toen was t opgelost. Terugroepactie stond zelfs op rdw en kreeg een waarschuwing via MySkoda app.
 
Bovenaan Onderaan