e-tec / mild-hybrid weergave

True

Lid
Ik rij een 1.0 e-TEC, maar ik bedacht mij laatst ik zie nooit iets qua mild-hybrid e-TEC terug in mijn cockpit / dashboard. Doet Skoda helemaal niets om 'actief gebruik' van de mild-hybrid te bevorderen door de bestuurder bewust te sturen richting bepaald rijgedrag? In de mild-hybrids van bijv. Toyota zo je dat soort zaken bijvoorbeeld om de haverklap, maar ik vind dit ook nergens online terug.

MY00

Senior Member
Ja wel hoor, soms zie je dit gebeuren. Dan wordt de motor uitgeschakeld en brand er een ECO lampje op je dashboard.
Indien ik een 30 kilometer zone in rij, dan zet ik de ACC uit en dan schakelt de auto meestal naar deze situatie.
Op de snelweg gebeurt het ook wel eens. Ik heb begrepen als je berg afrijdt op een snelweg dit dan ook gebeurt, maar ja we hebben hier niet zo heel veel bergen welke je afrijdt.

Antera

Donateur
En je merkt het soms aan het feit dat bv de auto vrijloopt en dat geeft hij in sommige views ook aan (tenminste mijn mild hybride wel)

Maar let wel op mild hybrid is alleen voor het optrekken vanuit stilstand ( krijg je 9PK extra) . Verder doet de hoogvolt accu niks. Als je een Hybride hebt is het anders maar daar spreek je niet over @MY00 daar heb jij het over

• Leuk
Waarderingen: True

True

Lid
Ja wel hoor, soms zie je dit gebeuren. Dan wordt de motor uitgeschakeld en brand er een ECO lampje op je dashboard.
Indien ik een 30 kilometer zone in rij, dan zet ik de ACC uit en dan schakelt de auto meestal naar deze situatie.
Op de snelweg gebeurt het ook wel eens. Ik heb begrepen als je berg afrijdt op een snelweg dit dan ook gebeurt, maar ja we hebben hier niet zo heel veel bergen welke je afrijdt.
Ik denk eigenlijk niet dat je op de snelweg wilt dat de motor vrij loopt of uitgeschakeld wordt. Je wilt dan juist op de motor afremmen en de snelheid op die manier constant houden.
Het ECO lampje ben ik wel bekend mee. Maar als ik het goed heb, is dat (cilinder uitschakeling) niet van toepassing op de 1.0 3 cilinders.

Als ik in 'ECO'-modus of in standaard rijd wil de motor wel eens uitschakelen als ik het gas loslaat, maar gezien het vervelende 'duw' gevoel en rare rem-gevoel in die modus bij stadssnelheden rij ik zelden niet in sport.

True

Lid
Dat staat toch nergens in dit topic als behoefte beschreven?
Concreet kun je je afvragen: zijn er meer manieren anders dan op kenteken én het e-TEC logo op de achterkant dat je als consument kunt zien dat een e-TEC ook echt mild hybrid is.

Antera

Donateur
De dsg word los gekoppeld in sommige modussen behalve in S

Is het van belang om het verder te zien wat het is> Mijn Seat is een eTSI ( zelfde idee) maar staat niet op de achterklep of motorafdekking. Tevens ook nergens te zien mits je even onder de bijrijdersstoel kijkt dan zie je de kleine hoogvolt accu ;)

True

Lid
Dat schrijft hij toch? Aangezien je er niet bij hebt verteld dat je een DSG hebt, en niet iedereen al je berichten terug gaat scrollen, is het een logische opmerking.
Dat ik een DSG heb is voor mij impliciet gezien ik aangaf dat het een 1.0 e-TEC is. Maar de andere kant op kan dat inderdaad ook.
Stel je koopt een 1.0 met een handbak en een verkoper heeft er e-TEC labeltje achterop geplakt dan weet je dat dat niet kan kloppen omdat het geen DSG is.

True

Lid
De dsg word los gekoppeld in sommige modussen behalve in S

Is het van belang om het verder te zien wat het is> Mijn Seat is een eTSI ( zelfde idee) maar staat niet op de achterklep of motorafdekking. Tevens ook nergens te zien mits je even onder de bijrijdersstoel kijkt dan zie je de kleine hoogvolt accu ;)
Dat maakt ook direct duidelijk waarom de S zo veel fijner rijdt ;)

Maar onder de bijrijdersstoel kijken voor de accu is dus een manier om te 'controleren'. Dat Skoda er een minimalistisch design erop na houdt qua cockpit heb ik persoonlijk geen moeite mee. Vele malen beter dan het actief 'gestuurd' worden om het maximale uit je MHEV te halen.

Rallye

Forumguru
Dat staat toch nergens in dit topic als behoefte beschreven?
Ik had dat afgeleid uit “Doet Skoda helemaal niets om 'actief gebruik' van de mild-hybrid te bevorderen door de bestuurder bewust te sturen richting bepaald rijgedrag?” Maar jij bedoelt alleen stickers? Hoe zouden die ’actief gebruik’ bevorderen?

True

Lid
Het is een accu, die kan minder worden over tijd. Je kunt niet zien wat de kwaliteit hiervan is. Je kunt ook geen afgeleide maken vanuit bijv. snelheid van laden of elektrisch of elektrische ondersteuning in stadskilometers.
Ik neem even aan dat wat @Antera zegt correct is, MHEV van Skoda (e-TEC om specifiek te zijn) helpt dus enkel met het op gang brengen van de auto. Andere merken bijv. Toyota heeft met hun MHEV de mogelijkheid om EV-only te rijden als je niet harder rijdt dan 30 km/u. Je kunt de straat of de wijk uitrijden puur op elektrisch. Je ziet verbruik van de batterij, laadpercentage en kun hier (als ik het mij goed herinner) zelfs nog een beetje mee spelen qua instellingen. Of dit een noodzaak is voor Skoda-rijders even daar gelaten.
PS @Antera volgens kenteken is het een 9,4 kW accu wat op 12,6 PK komt alle kleine beetjes helpen ;)

Als je over een jaar of 7 à 8 e-TECs op de tweedehands markt koopt kun jij als consument niet zien wat de status is van zo'n accu. Sterker nog anders dan kijken onder de bijrijdersstoel weet je niet eens of die volledig verwijderd is. Ik neem aan dat er een foutcode gegeven wordt, maar die uitschakelen moet ook kunnen. In je dashboard / cockpit wordt nergens duidelijk dat er gebruik gemaakt wordt van de MHEV-accu. Je weet ook niet of je een accu hebt die uit een 250k km auto komt en die in een 40k km gezet is. Degradatie is op geen manier in te zien.

Dat Skoda (wellicht strategisch) kiest om de rijder niet te vermoeien met advies en feedback over hybride rijden is een keuze, dat de rijder niets kan zijn over de mate van werking van dit deel vind ik een tekortkoming. Behalve als ik dus iets over het hoofd zie :)

Skodaatje1980

Actief lid
Ik rij nu een paar weken in deze auto en ik geniet er volop van! Ik ga gewoon richting de 1000km op een tank van 45l! Dat vind ik erg netjes! Ik let dan ook zeker op mijn rijstijl. Tijdig gas los en laten uitrollen als je vlakbij een kruispunt bent. Ook in 30km zones kan ik hem lekker uit laten rollen. En inderdaad dat Eco icon zie ik geregeld op het Dashboard wat dan dus aangeeft dat je brandstof “bespaard”

Ik ben verder geen expert, post alleen mijn bevindingen ik ben er erg content mee !

Bovenaan Onderaan