Dwarsdragers op dakrails

Sant

Lid
Heeft al iemand dwarsdragers op de dakrails?
Ik vind wel dat deze snel ge(de)monteerd moeten kunnen worden. Bv om even iets langs te kunnen vervoeren.
De originele Skoda dwarsdragers (ca. Euro 150) worden tussen de dakrails gemonteerd, zoals ik heb begrepen. Dit lijkt me niet snel te gaan en dus niet geschikt voor het doel waar ik ze voor wil gebruiken.
 

EdK

Forumguru
Kijk eens bij thule op de website
Die hebben ook een systeem
En als ik goed heb in alu en in metaal
 
Ik heb inderdaad de thule dakdragers. Ik gebruik deze voor onze kano. Binnen 5 minuten erop en eraf. Ik heb deze gewoon bij aanschaf van de yeti bij de skoda dealer gekocht.
Lekker stevig en indien er een andere auto komt is e.e.a. over te zetten. Dat kost overigens ook wel weer een €100
De basis van deze dragers (de dwarsliggers) heb ik ook al op de scenic gebruikt. Alleen de steunen zijn vervangen.
 

Erwin

Lid
Ik heb de originele dragers van Skoda. Montage razendsnel zonder gereedschap.
In de dakrail zitten 10 (Jawel !!) gaatjes waarin (vooraf) kleine boutjes worden gemonteerd.

De dakrail klikt hier tussen in, Zijn afsluitbaar en indezelfde kleur als de dakarail (zilver)
 

Sant

Lid
Bedankt voor jullie reactie.

@Jos en Ine
Hoe lang is de dwarsdrager? Op de site van Thule zie ik een drager van 125cm. Lang genoeg? En waarom kost het extra geld als deze dragers op een andere auto gebruik met ook dakrails? Een Scenic heeft n.l. geen voorgemonteerde dakrails.
Ik heb een drager gehad die prima over de rails paste/klemde, echter die te kort was (120cm). De klemmen konden niet ver genoeg naar buiten geschoven worden om over de dakrails te kunnen. M.a.w. weer keurig retour verkoper.

@Erwin
Hoe snel is razendsnel? En wat was de prijs van de originele dargers, Euro150? En die kleineboutjes blijven in de rals zitten nadat de dwarsdargers er weer af zijn?
 

EdK

Forumguru
Sant volgens mij staat er een configurator op de Tule site
Kun je precies zien wat je excact nodig hebt !
En kunnen ook nog sloten op !
 

Erwin

Lid
Boutjes blijven in dakrail zitten.

Razendsnel ? ach ....je zet de allesdrager tussen de rail en je haalt een snelsluiter om en klik klaar..

Heb mijn dwarsdragers kado gekregen bij aflevering, maar inderdaad adviesprijs = €149,-
 

clapton

Senior Member
Wel verstandig om originele of door andere fabrikant specifiek voor Yeti gefabriceerde dragers aan te schaffen. Ik dacht voordelig te zijn door via internet dragers aan te schaffen, zouden op elke auto passen met bepaalde dakbreedte. Helaas passen de klemmen niet om de fraai gevormde railing van de Yeti.:( Dus ik ben nu in feite 75 euries duurder uit. Maarja goede leer is waarschijnlijk ook geld waard:grin:
 

Sant

Lid
Duidelijk, bedankt.
Originele dwarsdragers zijn ongetwijfeld beter maar wel duurder. Maar goede (bv Thule) universele dragers kunnen volgens mij ook op andere auto's met dakrails worden gebruikt. M.a.w. eens gekocht altijd bruikbaar.
 

EdK

Forumguru
Of eens kijken wat die orginele dragers doen in prijs in België en of Duitsland
Misschien heeft het zin om bv te combineren met een kerstmarkt voor de vrouw en kinderen en jij naar een Skoda dealer om de hoek in duitsland !
Aangename met het onaangename verenigen zullen we maar zeggen
 
Beste Sant,

Net even de afmeting van mijn thule dakliggers gemeten. Het zijn stalen rechthoekige liggers van 1,2 mtr. (zwart) Deze passen precies tussen de steunen. Voor de zekerheid heb ik de afsluitdoppen aan de kopsekanten met kit vastgezet zodat ik deze onderweg niet kwijt kan raken omdat e.e.a. net past.
Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat er speciale steunen voor mijn kano van 5.2 mtr. bij horen en dat ik met de thule steunen de volledige lengte van de railing kan benutten en de steunen dus zover mogelijk uit elkaar geplaatst kunnen worden. Dit is met de originele steunen niet mogelijk. (zit je vast aan de schroefgaten) Verder is de kano niet al te zwaar (30 kg) zodat er geen probleem is t.a.v. de bevestigingspunten.
Indien de auto standaard dakrailing heeft is deze configuratie overal op te gebruiken en ook toegestaan op de Yeti.
Omdat ik inderdaad een scenic had zonder railing heb ik de steunen nieuw moeten aanschaffen. Liggers en kanosteunen kon ik gewoon weer gebruiken. De steunen hebben me €100 gekost incl. sloten. Had ik de originele liggers gekocht dan was ik minimaal €300 kwijt geweest incl. nieuwe kanosteunen en hadden de steunen zeker 30 cm. korter bij elkaar gestaan waardoor ik de kano extra zou moeten borgen om 'wippen' te voorkomen. Bij een volgende auto met dakrailing heb ik geen extra kosten meer.
Wat ik ook een voordeel vind is dat de daklast met het thulesysteem wat hoger zit zodat het risico op beschadigingen aan het dak en/of antennesteun kleiner is. verschil is ongeveer 5 cm. ten opzichte van de originele steunen.
 

Sant

Lid
Jos en Ine,
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting.
Dus de Thule dwarsdrager van 120cm lengte past precies met de railklemmen op de uiteinden. En dat deze dragers ook geschikt zijn op een andere auto, vind ik ook een voordeel. En dat de spullen iets hoger boven het dak zitten is ook zeker nog een extra voordeeltje.
 
Bovenaan Onderaan