DVD speler aansluiten via zekeringkast

Kiekerjan

Forumguru
ik ben van plan om mijn recent aangeschafte DVD hoofdsteunen in te bouwen met een voeding vanuit de zekeringkast.

Alleen vraag ik mij af hoe ik (niet elektrisch opgeleid) dit nou eens netjes kan doen.

Ik zit aan het volgende te denken:

1. Stroomdraad vanuit de stoel via de middenconsole naar de zekeringkast trekken. En dan aansluiten. Maar hoe?
2. Schakelaartje ertussen en wegwerken in het vakje onder de armsteun.


Andere optie zou zijn om de stroom af te takken van de 12v steker in de middenconsole. Maar kom ik dan niet in de problemen met de canbus?

Of zou er nog een andere mogelijkheid zijn?

Wie kan mij handige tips geven?
 

martijn v o

Forumguru
De 12 Volt in de middenconsole staat volgens mij altijd onder spanning. wat je eigenlijk zou moeten willen is dat hij geschakeld wordt via het contact. Je komt bij het aftakken van de 12 Volt niet in de problemen met je Can-Bus.

Ik zie dat je ook een trekhaak hebt? Als deze netje is aangesloten zoals het hoort zit daar ook een geschakelde plus in.
Misschien kun je hem daar vandaan nemen. Meestal loopt de kabelboom daarvoor links langs de onderdorpels.
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Bij de auto-speciaalzaak haal je een 'add-a-fuse':

41Xq1NBkVYL._SY300_.jpg


Of, als jouw DVD een 12v sigaretteadapter aansluiting heeft, eentje + sigarette-aansluiting:

New-12V-Power-Outlet-Supply-Cigarette-Lighter-Socket-with-Mini-Blade-Fuse-Tap-Holder-Add-A.jpg_350x350.jpg


De add-a-fuse prik je ergens in het zekeringskastje op de plek van een bestaande zekering die constant stroom heeft. De huidige zekering komt er bovenop, met een nieuwe zekering voor de DVD erbij.

Dat geeft je de 'plus', voor de 'min' verbind je de min van jouw DVD-set (of de ring van de zwarte draad van de sigaretteaansluiting) achter een dikke schroef op het metalen deel bij het zekeringskastje.

Alles netjes wegwerken, klaar.
 

Joske

Forumguru
Neem zekering achterruit ruitenwisser, staat onder geschakelde spanning, of wil je constante spanning?
 

Kiekerjan

Forumguru
Bedankt voor jullie tips!

Ben vandaag aan het stoeien geweest en heb het volgende gedaan.

Hoofdsteunen geplaatst;
Draad onder uit de stoel in de middenconsole gestoken (achter het vuilisbakje achterin is genoeg ruimte voor wat bedrading);
Door de middenconsole naar voren gehaald en een schakelaar tussengebouwd;
Plusdraad afgetakt van de 12v steker voorin;
Mindraad bevestigd aan chassis.

Enige "schade" aan de auto was het gaatje wat ik geboord heb om de schakelaar aan de zijkant van de middenconsole te bevestigen. Maar het systeem werkt prima!

(Hmm, achteraf gezien had ik hier wel een how-to van kunnen maken...)
 

Wim75

Lid
@Kiekerjan, mag ik vragen hoe je de draad door de stoel naar beneden hebt getrokken? Mij lukt het namelijk nog niet.
Ik heb een lange breinaald al door de stoel van boven naar beneden proberen te duwen om dan met de draad terug te trekken maar ik kom halverwege heel veel weerstand tegen. Ik ben een beetje bang om door te duwen en eventueel van alles te beschadigen. Hoe heb jij dat gedaan?
 

Kiekerjan

Forumguru
@Wim75 onderaan de rugleuning zit een naad. Die zie je normaal gesproken niet, maar als je de stoel helemaal achterover draait zie je een zwarte naad.
Hier zit, hoe moet ik dat zeggen, de bekleding in elkaar "gevouwen". Deze kun je lostrekken en vervolgens kun je je hand er in steken en de draad naar beneden halen.
Het terug in elkaar "vouwen" van de stof is wel een stevig klusje, maar zeker wel te doen.
Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel. Suc6!
 

Wim75

Lid
@Kiekerjan, dankjewel voor de snelle reactie!
Ik zal morgen eens kijken of ik het aan de onderkant voorzichtig open kan krijgen. Ik heb dat eerder niet gedurfd omdat ik niet wist of dat weer in elkaar gezet kon worden. Dus verder is de stoel van beneden naar boven verder 'open' begrijp ik?
 

Kiekerjan

Forumguru
De stoel is verder gewoon open.

Zorg wel dat je de bedrading links of rechts naast de stoel laat uitkomen, anders past de strip niet meer in elkaar. Maar daar kom je anders vanzelf wel achter...
 

Wim75

Lid
Nou, vandaag tijd gehad. De onderkant open maken viel inderdaad wel mee. Maar dan kom ik de stoelverwarming tegen die er zit.
Ga ik met mijn hand tussen de stoelverwarming en de bekleding door dan kan ik op een gegeven moment niet verder.
Aan de zijkant van de stoel kun je ook langs de stoelverwarming maat dat is maar heel smal. Probeer ik de lange breinaald daar doorheen te duwen dan loop ik ook vast. Van bovenaf door het gaatje van de hoofdsteun loopt ook dood.
@Kiekerjan had jij dit ook? Hoe ben je er mee om gegaan?
 

Wim75

Lid
@Kiekerjan Ik kon het toch niet uitstaan, dus toch nog maar even geprobeerd. Nu via de achterkant van de stoel. Overal tussendoor maar het is gelukt, ik heb de draadjes van boven naar beneden! Stoel netje dichtmaken valt inderdaad niet mee, maar ook dat is gelukt. Dank voor de tips
 

abelsj

Forumguru
Bij de auto-speciaalzaak haal je een 'add-a-fuse':

41Xq1NBkVYL._SY300_.jpg


Of, als jouw DVD een 12v sigaretteadapter aansluiting heeft, eentje + sigarette-aansluiting:

New-12V-Power-Outlet-Supply-Cigarette-Lighter-Socket-with-Mini-Blade-Fuse-Tap-Holder-Add-A.jpg_350x350.jpg


De add-a-fuse prik je ergens in het zekeringskastje op de plek van een bestaande zekering die constant stroom heeft. De huidige zekering komt er bovenop, met een nieuwe zekering voor de DVD erbij.

Dat geeft je de 'plus', voor de 'min' verbind je de min van jouw DVD-set (of de ring van de zwarte draad van de sigaretteaansluiting) achter een dikke schroef op het metalen deel bij het zekeringskastje.

Alles netjes wegwerken, klaar.
@Witte76 da bovenste heb ik en blokje gestoken op plaats zekering achterste wisser
 
Bovenaan Onderaan