Duur/lengte (sec.) branden voorgloeilampje Skoda Fabia GL sterk afgenomen ????

paulus474

Senior Member
Beste mensen,

Afgelopen week heeft onze GL alweer de 30.000 km-beurt gehad.
Wat meteen opviel was dat de duur dat het voorgloeilampje brandt van enkele seconden is teruggebracht naar nog geen seconde.
Oftewel, voor de onderhoudsbeurt brandde het voorgloeilampje ongeveer 3 seconden, ongeacht de buitentemperatuur, terwijl het lampje nu al binnen een seconde uitgaat???

In het handboek staat beschreven dat bij temperaturen boven de 5 graden celcius de motor vrijwel gelijk gestart kan worden. Dit doe ik overigens door de contactsleutel heel even om te draaien, en de motor pikt daarna zelf het juiste startmoment op lijkt het. Ondanks dat dit in het onderhoudsboek staat, wacht ik altijd totdat het voorgloeilampje uitgaat. Zoals ik al zei brandde het lampje (ook bij hogere temperaturen) altijd 3 seconden of zo, waarna ik pas de motor startte. Nu lijkt het erop of ik de motor gelijk kan starten (na 1 seconde al)?

Hebben meer mensen dit al meegemaakt, dat het voorgloeispiraaltje minder lang gaat branden bij het omdraaien van de contactsleutel, of ben ik hier een "speciaal" geval? Of brandt bij iedereen het lampje gedurende 3 seconden of zo, of juist altijd al korten dan 1 seconde...?

Dank voor jullie antwoorden!!!
 

Ligflits

Senior Member
Bij mij brandt die maar heel kort. (alleen toen ik een "slecht relais van het start-stop systeem" had bleef hij knipperen)
 

Peter_Octavia

Forumguru
Je kunt de Greenline direct starten. De electronica bepaalt zelf of er moeten worden voorgegloeid.

In de zomer zul je hier niks van merken. In de winter merk je wel een paar seconden vertraging tussen commando starten bij sleutel omdraaien en het werkelijk starten van de motor.

Voorgloeien hoef je dus zelf niet uit te voeren.
 

GL-rijder

Nieuw lid
In mijn auto brandt het voorgloeilampje bij deze buitentemperaturen slechts zeer kort.
Als het kouder is, brandt het langer.
 

duopenotti

Senior Member
Mijn voorgloeilampje brandt ook altijd een paar seconden. Toen ik laatst een nieuwe demo GL startte merkte ik inderdaad dat het lampje slechts zeer kort brandde. Een wezenlijk verschil met mijn auto waar, of hij nu warm of koud is, het voorgloeilampje altijd een paar seconden brandt. Is er wellicht een samenhang met de productiedatum?
 

Peter_Octavia

Forumguru
Nogmaals... je hoeft de Greenline niet zelf voor te gloeien. Je kunt gewoon direct de sleutel doordraaien. De elektronica regelt dat allemaal zelf.

Is mijn speciaal door de dealer medegedeeld bij aflevering. Meer heeft hij ook niet verteld. De rest wisten we al wel.
 

Ligflits

Senior Member
Ja, gewoon draaien en meestal start hij dan:grin:
(ik heb er pas 1 week in gereden, en op dag 3 wilde hij 1 keer niet meer starten...)
 

Constant

Erelid
In de zomer branden de gloeilampjes toch altijd korter dan in de winter? Bij zomerse temperaturen brandt het lampje alleen voor de sier, want dan worden de gloeispiralen niet gebruikt om te starten.
 

paulus474

Senior Member
Nogmaals... je hoeft de Greenline niet zelf voor te gloeien. Je kunt gewoon direct de sleutel doordraaien. De elektronica regelt dat allemaal zelf.

Vreemd dat dat eigenlijk niet in het handboek staat?
Betekent dit dus dat je in de winter, bij bijvoorbeeld minus 10 graden celcius, ook meteen de sleutel kan omdraaien, of zal het lampje dan wel langer voorgloeien (en moet je daar dan wel op wachten)?

Maar goed, blijkbaar zijn er toch verschillen in de duur dat het voorgloeilampje brandt, bedankt voor jullie antwoorden! Ben ik toch een beetje gerust geworden dat het "normaal" is dat de brandtijd van het lampje afgenomen is!
Ik denk nl. dat bij mijn 30.000 km-beurt ook de software is aangepast, en dat daarbij de tijd dat het voorgloeilampje brandt ook aangepast is.
 

Peter_Octavia

Forumguru
@paulus474,

Inderdaad ook in de winter gewoon de sleutel omdraaien. Je zult dan enige de vertraging merken voordat de motor werkelijk start.

Je hoeft dus zelf niet op het lampje te wachten met starten.
 

Foleor

Nieuw lid
ook ik heb het voorgloeilampje ook nog nooit zien branden, ik start de GL net zoals ik mijn vorige auto (benzine) starte.
 

Ligflits

Senior Member
Als je hem nog nooit hebt zien branden moet je toch eens langs de dealer. Dan is of het lampje stuk, of het voorgloeicircuit...
 

Ligflits

Senior Member
Als ik zo eens kijk heeft Foleor op 11 mei zijn auto opgehaald. volgens mij heeft het toen niet meer zo hard gevroren :winkie: dus het kan ook het systeem zijn.
hmm er is nog een andere optie. als ik zie dat de volgens hem de kleur van z'n auto storm bleu is :ahum:
 

The bone collector

Senior Member
"Als ik zo eens kijk heeft Foleor op 11 mei zijn auto opgehaald." Dat had ik niet gezien.

Indien het toch het voorgloeisysteem zou zijn, zou de auto bij het starten toch duidelijk moeten roken. Zelfs in de zomer zal het voorgloeisysteem even werken om rook bij het starten tegen te gaan.
 

Foleor

Nieuw lid
Toen ik mijn GL ophaalde werd mij verteld dat het gloeisysteem in de zomer nauwelijks waarneembaar is, en dat ik in de winter misschien (afhankelijk van de kou) even zou moeten voorgloeien.
Maar e... wat heeft mijn kleur er mee te maken dan??
 

Ligflits

Senior Member
Bleu: jong en onwetend
Blue: Engelse vertaling van blauw

Je gebruikt overal het eerste ipv het tweede...
 

Foleor

Nieuw lid
Misschien ben ik wel jong en onwetend.... voor jou een vraag..
Maar ik bedoel toch echt blue:blush::24:
 

joergarms

Senior Member
Tijdens de echt koude dagen, kan het zelfs zo zijn dat een gloeisysteem blijft meegloeien totdat de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Weet niet zeker of dat bij de GL daadwerkelijk zo is, maar er zijn motoren waarbij dit gebeurt.
 

laagvlieger

Forumguru
Bij mijn Fabia gloeit het lampje toch altijd en die is ook van mei 2011. Meestal 2 seconden, ook als het warm is buiten.
 
Bovenaan Onderaan