Dure leaseauto of toch niet ?

Na een lekkere proefrit in een superb combi was ik er wel uit voor mezelf. Ik wilde graag een S2C ambition bus in een mooie kleur.
Vanwege dat de kleur mocca brown eruit gaat en we deze misschien wel wilde hebben snel een offerte gevraagd van deze auto. Daarnaast ook een offerte gevraagd voor de Octavia Combi elegance bus (immers kofferbak is "even groot").
Nou gisteren kreeg ik de offertes binnen. Tuurlijk ging ik over mijn leasebedrag heen, maar goed als je ruimte wilt... Maar even de kosten op een rijtje te hebben gezet zit ik met een heel groot dilemma.
De kosten van de superb komen rond de 100,- per maand duurder uit dan de octavia. ( +/- 380 om 280). Nu is 100,- natuurlijk te doen, maar dat 48 maanden lang is toch 4800,- en daarvan kan ik hele leuke andere dingen doen.

Dus ik wilde zo brutaal zijn om jullie te vragen eens te reageren wat jullie privekosten zijn voor jullie leaseauto (bijtelling + evt eigen bijdrage) en wat voor type dit is.
Ik ben bang dat we hierdoor trouwens toch voor de octavie gaan. De meerwaarde van de superb is denk ik geen 100,- meer waard.
 

Sand3r

Senior Member
Hoeveel centen hou je over om elke maand op je spaar rekening te zetten?
Wat doe je ermee?
Of kom je elke maand krap uit?
Deze antwoorden moet je aan jezelf geven, je hoeft ze hier niet perse neer te zetten. ;)

Is je interesse voor de Superb puur de extra ruimte in het interieur? Of een mooier/groter zonnedak, beter rijgedrag, hoger trekgewicht, etc etc?
 
@jbknoops: hoe bereken je die 380?? Is dat fiscale bijtelling + eigen bijdrage??

Mijn situatie is als volgt: bij huidige werkgever geen eigen bijdrage, dus alleen een fiscale bijtelling. Ik rij nu een Skoda Octavia 1.2TSI ABL 7-DSG 20% bijtelling. Cat waarde = € 25000,- x 20% = € 5.000,- bijtelling x 42% IB heffing is om en nabij de € 2100 per jaar = € 175 netto per maand

Bij mijn vorige werkgever was de situatie aanmerkelijk anders. Daar had je standaard een eigen bijdrag van € 90 per maand en een bijdrage als je over je leasebudget heen gaat. De berekening wordt dan compleet anders, het is wel zo dat je de eigen bijdrage mag verrekenen met de bijtelling.
 

MarcoO2

Forumguru
Wat de privé-kosten zijn is dermate persoonlijk dat het jou niet verder zal helpen bij het maken van je keuze, lijkt mij. Het antwoord op jouw vraag krijg je door jezelf een paar dingen af te vragen:
- heb ik het geld ervoor over?
- heb ik die ruimte nodig?
- of vindt je het gewoon een mooiere auto?

Kleine kanttekening: de kofferbak van een S2C is toch wel een paar litertjes groter volgens mij... toch?
 

MarcoO2

Forumguru
Bij mijn vorige werkgever was de situatie aanmerkelijk anders. Daar had je standaard een eigen bijdrag van € 90 per maand en een bijdrage als je over je leasebudget heen gaat. De berekening wordt dan compleet anders, het is wel zo dat je de eigen bijdrage mag verrekenen met de bijtelling.
Let op: dit is niet altijd het geval. Zie dit topic.
 

van_der_P

Senior Member
Ga je als je kiest voor de Octavia ook braaf iedere maand die € 100 apart zetten ? Ik denk het niet.
Als je dat wil en je kunt het betalen moet je dat gewoon doen. Geld kun je maar een keer uitgegeven, en je leeft nu.
Wat is er over 4 jaar ?
 
@van_der_P lease contract is 4 jaar.
@Marco02 mmm denk dat ik het dan toch verkeerd bereken. Ik ging uit van de tekst op de belastingdienst site. Verschil 580 om 603 liter. Verschil zit hem vooral als je alles neerklapt.
@Sand3r Nou nu aanwezig 3 honden en 1 kindje, verwachting in komende 4 jaar, 4 honden en 2 kinds. Dus vandaar rekening houden met de groei in ons gezin (zijn wel kleine hondjes hoor, Cairn Terriers)
@PaulB1978 Nou op de verkeerde manier berekend. Heb meegerekend dat ik over de boven-norm-bedrag ook alleen 52% betaal.
 
@jpknoops: ik heb niet gesuggereerd dat je iets op de verkeerde manier berekend. Ik heb alleen uitgelegd hoe het bij mijn huidige en vorige werkgever werkt.

@Marco02 dat topic had ik ook eens gelezen. Is duidelijk verhaal alleen denk ik dat ze bij de belastingdienst nog niet weten wat de Hoge Raad besloten heeft... :-) Tot nu toe wordt het bij al mijn ex-collega's gewoon toegepast. Dus zowel de standaard eigen bijdrage van € 90 en het bedrag wat je boven je lease bedrag uitkomt. Mss dat ze het administratief anders omschrijven maar het komt op hetzelfde neer...

Bij huidige werkgever helemaal geen eigen bijdrage :-) Alleen een iets beperktere keuze (alleen auto's van Martin Schilder VAG concern) Audi, Volkswagen, Seat en Skoda ;)
 
@Paulb1978 Nee dat klopt maar door het stukje van Marco02 kwam ik erachter dat ik het verkeerd berekende. Ik trok het bedrag wat ik bovenop mijn leasebedrag betaal af van mijn bijtelling. dan zou ik dus maar 52% hiervan betalen. Dus in mijn geval komt er dan nog zo'n 75,- bij (in geval van de superb) en 20,- in geval van de octavia. kortom verschil wordt dan +150 ipv 100.
En natuurlijk ga je dit niet extra sparen. Geld moet rollen :) Maar wil wel goede afweging maken of we dit 150,- per maand EXTRA waard is. 450,- om 300,-. Is dus 50% duurder. pffff wat een geld toch.
 

MarcoO2

Forumguru
@ jpknoops: of je berekening klopt, hangt af van de manier waarop jouw werkgever rekent. De theorie zoals die in de uitspraak van de Hoge Raad staat, is denk ik de regel die de werkgevers het meest massaal overtreden... en als jouw werkgever zich hier niet aan houdt, klopt jouw berekening dus weer wel. Even contact opnemen met de salarisadministratie (om bijvoorbeeld een pro-forma-berekening van beide auto's te laten maken).
 

PeterdK

Nieuw lid
Ik zat even op de rekenpagina van Justlease te kijken en ik kwam niet verder dan €80 verschil tussen de twee. De pagina rekent zelf je privé bijtelling uit (rechts onder de lease prijs) als je een paar gegevens invoert over eigen bijdrage en belasting.

Dit is wat ik berekend had:
> Octavia
> Superb

Beide zijn 1.8 Ambition zonder verdere opties.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb gekozen om een auto prive aan te schaffen ipv lease en om het bedrag beschikbaar voor de lease-auto maandelijks netto op mijn rekening te laten storten. Daar bovenop komt dan natuurlijk nog de km-vergoeding. Waarvan 0,19 ct belastingvrij is (netto) en de rest tot 0,28 ct wel belast wordt.

Vrijwel altijd wordt er alleen gekeken naar wat een lease auto rijden je per maand kost in de bijtelling. Maar prive heb je geen bijtelling en de kosten (mits de baas ermee akkoord gaat) ook over.

Voor mij persoonlijk, gezien het zeer weinige prive kilometers prive per jaar (5 a 10Dkm), afgezet tegen de bijtelling, veel rendabeler.
 

Huyzen

Lid
volgens mij is de bak van de S2C 633 liter ipv 603. Scheelt weer iets, maar daar zou je beslissing niet van moeten afhangen denk ik. Mijn ervaring is dat een S2 toch een behoorlijk verschil is tov een O2, qua ruimte, comfort (oa. geluidsisolatie) en uitstraling.
 
Ik rijd nu een Volvo C30 à 28.500 en 25% bijtelling.
Bijtelling kost 250 euro netto per maand. Dit kost 700 euro leasebudget, geen eigen bijdrage.

Heb zojuist de offerte voor een Fabia combi greenline binnen en ga hem maandag bestellen.
Bijtelling kost dam 96 euro netto per maand en ik ga voor 2 jaar leasen in plaats van 4 jaar.
Leasebedrag per maand is 520 euro.

Ik ga er straks dus 154 euro op vooruit qua bijtelling, daarnaast 180 euro bruto (restant leasebedrag). Ik gok op 250 euro meer salaris per maand! Ik doe dan wel een flinke stap terug, maar ik heb het ervoor over!
 
@Huyzen idd, had deze waarde van autoweek overgenomen (vergelijker), maar het is idd 633.

@allen na een juiste berekening van de bijtelling over het bovennormbedrag werd het verschil 158,- tussen de superb combi amb bus en de octavie combi ele bus. En dit verschil vind ik te groot. Ik vind het de auto wel waard, maar ben niet bereid dat er (nu) voor te betalen.
Kortom we gaan voor de o2c :)
 

Skodadude

Actief lid
Beste JP,

Afhankelijk van je salaris en belastingschaal, kan je je bruto en netto maandbedrag heel mooi zien op de website van Leaseplan onder het kopje belastingen, wij zitten zelf bij Athlon, maar deze blinkt niet echt uit in het tonen van deze gegevens. Prijs van je auto via de site van RDW bekijken, Leaseplan is hierin ook niet volledig.
Ook de verschillen met eigen bijdrage kan je zo mooi zien, wel even checken met je wagenparkbeheerder en de salarisadministratie hoe de eigen bijdrage vermeldt staat in je zaakwagen contract.
Bij mij staat duidelijk vermeld dat ik mijn eigen bijdrage voor een keuze uit een hogere klasse mag verrekenen.

By the way, het zijn allebei beautys.
 
Bovenaan Onderaan