Duitse rechter verbiedt bediening touchscreen tijdens het rijden

CharlesTucker

Forumguru
Bij steeds meer nieuwe auto's zie je dat fysieke knoppen vervangen gaan worden door touchscreen bediening. Hier op het forum zie je daarover ook regelmatig discussie ontstaan, zoals bv onlangs bij de Seat Leon Sportstourer, maar ook bij de nieuwe Golf, sommige Franse autos en natuurlijk Tesla.

In dat licht is het interessant om te lezen dat een Duitse rechter nu heeft geoordeeld dat touchscreens, ook de in de auto ingebouwde, gezien worden als een elektronisch apparaat, wat tijdens de rit niet door de bestuurder bedient mag worden, ongeacht de reden. De uitspraak was naar aanleiding van een ongeval met een Tesla, waar de betrokken bestuurder op het moment van het ongeval via het touchscreen de intervalssnelheid van z'n ruitenwisser aan het aanpassen was.

Zie hier voor een uitgebreid artikel, in het Duits. Een verkort artikeltje hierover stond vanmorgen in het AD. https://www.auto-motor-und-sport.de...en-touchscreenbedienung-fuer-scheibenwischer/

Voor de gemiddelde gebruiker zal dit zo'n vaart niet lopen, maar voor de fabrikanten betekent dat denk ik toch dat functies waarvan te verwachten valt dat je die tijdens het rijden wilt gebruiken NIET alleen via het touchscreen toegankelijk mogen zijn. Ik ben benieuwd wat deze uitspraak voor gevolgen zal gaan hebben.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Hopelijk snel terug naar mooie verlichte knoppen, dat scherm is enkel goed om je navi in te stellen ( wat je toch stilstaand moet doen ). Al de rest kan met knoppen, of via stuurwielbediening, het is niet logisch dat je niet met de telefoon mag spelen achter het stuur maar wel alles bijna via een touchscreen moet regelen in de auto.

Geh raus!
 

Derooke

Forumguru
Er is daar geloof ik al reactie op gekomen van Tesla (weet alleen niet waar ik het heb gelezen, ik denk insideevs)
Dat alle belangrijke functies via voice command bereikbaar zouden zijn . En dus naleven dat er niet op het scherm moet getikt worden tijdens het rijden.
Dat dit niet zou mogen kunnen vind ik niet. Want de bijrijder mag dan wel weer het scherm bedienen.

Edit 2: de site waar ze het er over hebben.
https://insideevs.com/news/436912/driver-suspended-adjusting-wiper-speed-model-3/

Edit . Iemand die doof is moet ook kunnen bedienen (spreken kan zeker niet altijd begrijpbaar,bron ik ken iemand)
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Toonaangevend Europees crashtestinstituut vindt het welletjes: “Terug meer fysieke knoppen in auto’s!”


 

Canon-Eye

Forumguru
Zéér mee eens. Wat mij betreft hoeft het niet eens (alleen maar) van EuroNCAP te komen, maar wordt het simpelweg een goedkeuringseis om een lijstje met bepaalde relevante functies (ook) met fysieke knoppen te kunnen bedienen. En dat mag van mij ook best eerder dan 2026 worden ingevoerd, al zat dit laatste wellicht op wetgevingstechnische bezwaren stuiten.
 

EdK

Forumguru
:yeah::yeah::yeah::yeah::yeah::cheers::cheers:

Men word eindelijk wakker....... maar goed die Tesla's met alleen maar veegschermen hebben zeker een uitdaging....
Of krijgen we weer kale wagens omdat men al de knoppen niet meer kwijt kan ?
 

hemi24

Forumguru
Hoezo minder knoppen?!?

In de O2, die ik in 2007 kreeg was stuurwielbediening nog een optie; de Golf 7 die ik in 2015 kreeg had al een stuurwiel met 12 afzonderlijke knoppen.
Als je de posities waar je kunt drukken om iets te veranderen telt, kom je zelfs tot 18. En dan reken ik de claxon nog niet eens mee…

:sterretjes:
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat er allemaal nog wel kan met die 19 blind/op de tast te bedienen knoppen is niet het probleem.
Dát zit 'm nou juist in wat er op die manier tegenwoordig vaak NIET meer kan, maar onderweg wel nodig kan zijn... :pardon:
 
Bovenaan Onderaan