Dubbelop in het afleverpakket!?

Captain Hook

Forumguru
Het is al diverse malen ter sprake gekomen. De afleverkosten op een nieuwe Skoda. Eigenlijk een absurd bedrag, want waarom zijn de prijzen gewoon niet all-in. Maar nu even iets anders.

De meeste Skoda dealers rekenen zelfs nog iets meer dan wat in de officiele prijslijst op skoda.nl gepubliceerd wordt.
Ja, is de redenatie, u krijgt een volle tank en matjes en noodhamers, vestje, etc.

Leuk en aardig, maar wat nu als de standaard uitvoering van jouw bestelde auto (zoals bij mijn Roomster Scout) al matten af fabriek heeft? Krijg je er dan een extra setje matten bij, of steekt de dealer dat gewoon in z'n zak? De afleveringskosten zijn namelijk gelijk of je nou een Roomster simpel model of het meest uitgebreide model neemt.

Ga er zeker vragen over stellen als binnenkort mijn auto wordt afgeleverd. Maar hoe zijn jullie ervaringen/meningen hierover?

Het gaat me niet zozeer om die paar tientjes voor de mattenset (in dit geval), maar meer om het principe. Iedere pietluttigheid moet je voor dokken, maar o wee, als je zelf iets gedaan wilt hebben... :ahum:

corsaar

Senior Member
Je heb helemaal gelijk er zijn al 20 pagina's over geschreven,
maar niemand is met een goed antwoord gekomen.
Ik ben benieuwd wat je hier straks voor een oplossing kan neerzetten.

NielsW

Lid
Die van ons was 300 euro. Krijg je lifehammers, vestjes, lampenset, mattenset en een volle tank diesel voor. Buiten dat de helft al standaard in de auto zit kom ik nog steeds niet aan die 300 euro.
Ik heb het dan ook als extra "onderhandelingsruimte" gezien :)

EdK

Forumguru
Misschien eens leuk voor TROS RADAR om dit uit te zoeken ???

Want zal ongetwijfeld niet alleen voorkomen bij Skoda, maar ook bij andere dealers
Lijkt wel of het de vervanger is geworden van het bekende bijvullen van de ruitenwisservloeistof !?

FredV

Banned
Want zal ongetwijfeld niet alleen voorkomen bij Skoda, maar ook bij andere dealers
Klopt, ik heb t altijd met alle merken meegemaakt dat de dealers andere prijzner hanteren dan in de folder staat vermeld, Fiat, Opel, Mitsubishi, Volvo, Volkswagen, Renault, Citroen, ze doen het allemaal.

Klopt maar denk dat RADAR er niet veel mee kan.
Als ik naar mijn eigen dealer kijk was het namelijk een optie en was ik het niet verplicht te nemen.
Dus als je het niet wilt krijg je het niet, dan brandt wel meteen het tanklampje enz.

Captain Hook

Forumguru
Wellicht wat specifieker:
In de standaard prijslijst van Skoda wordt bij de Roomster 570 euro aan 'algemene kosten' genoemd. Daarbovenop komen dan legeskosten kenteken + afdracht tenaamstelling + verwijderingsbijdrage.
Volgens de Skoda prijslijst verstaat men onder die 'algemene kosten'
Transportkosten, reinigen, poetsen, technisch rijklaar maken, 2 life hammers en kosten kentekenplaten exclusief legeskosten en brandstof (hetgeen ook weer apart berekend wordt)

Vervolgens zet de dealer 818 euro op de factuur als totale afleveringskosten. Toen ik vroeg waar dit verschil in zat, kreeg ik als antwoord "daar zitten ook de matten in, verbandtrommel, gevarendriehoek + volle tank brandstof".

Later kwam ik er achter dat (in mijn geval) de Scout uitvoering al af-fabriek met een speciale mattenset geleverd wordt. Dus wat er gebeurt er met die mattenset die in de afleveringskosten verwerkt zit? :ahum:

LenK

Forumguru
Als je daar niks van zegt dan betaal je ze en dan krijg je ze niet.
Gewoon 4 tientjes van de rekening af zou ik zeggen.

Ik heb 2 weken geleden een Fabia Scout besteld en daarbij stond bij mij ook standaard het afleverpakket standaard op de offerte voor de som van 160 euro.
Aangezien ik de matten al heb in de Scout en de andere zaken als gevarendriehoek, lampenset e.d zelf al heb liggen of meeneem vanuit mijn huidige auto, bleef enkel de volle tank over!
Het pakket ging dus van de rekening en de verkoper was zo sympathiek om toch af te leveren met een volle tank zonder betaling.
Gewoon duidelijk zijn bij de aankoop dat je niet op het pakket zit te wachten omdat je alleen maar spul krijgt wat je meestal al hebt of wat je voor een paar euro elders kan kopen.

peperskoda

Forumguru
Bij alle nieuwe auto's die ik heb gekocht werd er een extra afleverpakket op de offerte aangevoerd. Ik heb dat altijd geweigerd, de tegenprestatie die dealers voor dat geld leveren vind ik namelijk nogal mager. Enkele dealers stonden erop de auto alleen op die manier af te leveren, die zijn dus een order misgelopen. Meestal pak ik de prijslijst erbij waarin staat omschreven wat ik voor mijn afleveringskosten kan verwachten dan zie je dat er veel dingen dubbel beschreven worden(zoals matten, poetsen etc.) Ik wijs de verkoper daarop en vertel dat ik bij een bakker niet toch ook niet twee keer hoef te betalen voor hetzelfde brood. Meestal snappen ze de hint en laten het extra afleverpakket achterwege, daarna ga ik nog strepen in de originele afleverkosten(poetsen kan ik veel beter zelf en tanken lukt me ook nog wel) Uiteindelijk kom je dan op een prijs uit en maken we een deal. Over het poetsen heb ik nog een aardige anekdote: ik wilde voor mijn vrouw een kleine japanse auto aanschaffen en de verkoper wilde het extra afleverpakket in de offerte opnemen. Voordat dat gebeurde hebben we samen de inhoud van het afleverpakket naast de inhoud van de originele afleverkosten gehouden. Uiteraard stond het poetsen er twee keer op. Op mijn vraag waarom ik twee keer moest betalen voor het poetsen antwoordde de verkoper dat die prijs berekend werd omdat ze een vaste wax gebruikten i.p.v. een vloeibare wax. Met mijn kennis van poetsmiddelen en waxen heb ik hem gevraagd mij te vertellen welk merk ze dan gebruikten omdat het prijsverschil duidde op een waxsoort van minstens 5.000 euro per 250 gram. De verkoper wist me het antwoord niet te geven en ik ben maar weg gegaan, want ik weiger twee keer te betalen voor hetzelfde.

Captain Hook

Forumguru
@vincefra: In nederland worden allerlei truuks uitgehaald om de 'gewone' prijs van de auto zo ver mogelijk omlaag te krijgen. Daarover betaal je bij ons BPM (het tarief varieert, maar gauw zo'n 25% van de totaalprijs)
http://www.belastingdienst.nl/variabel/bpm/bpm-20.html
Je betaalt EN BTW (19%) EN BPM over een nieuwe auto in NL.

Zo is b.v. de netto prijs van een Roomster Scout TDI 'slechts' 15.900 euro. Maar met BTW en BPM betaal je uiteindelijk ruim 25.000 (!) euro.:biggthumpdown:

Als je importeur nu bepaalde kosten kan/mag onttrekken aan die BPM grondslag, dan hoeft de klant alleen 'maar' BTW te betalen over die afleverkosten en geen BPM.

Alleen worden de prijslijsten er niet duidelijker op. :ahum:

vincefra

Actief lid
van de roomster scout weet ik het niet, maar in Belgie is het als volgt voor onderstaande wagen (zie footer - catalogusprijzen dan):
- de wagen - 28.115
- opties - 7.258
- BIV (in verkeerstelling = BPM) - 867 (dit is afhankelijk van aantal PK, type wagen, ... )
- 21% BTW op alles van hierbovenstaande

rest is er geen kost aan verbonden ...

Even gaan kijken naar die BPM, en dat is een veel duurder grapje dan in Belgie.
BPM is ook geen eenvoudige berekening:
- CO2
- af fabriek / importeur opties (vandaar de zo velen met mobridg carkit ...)
- kortingen

Ik voel mee met de graaicultuur bij mijn n oorderburen. Nederland heeft misschien sneller een regering, maar dat wilt niet zeggen dat dat goed voor het volk is ...

Bij Ab Mulder noemen ze het "Road Pakket" is 150euro ik kwam ik op de uiteindelijke bon tegen dus ik zeg dat hoef ik niet. Af tanken en matjs kan ik zelf ook wel regelen maar was verplicht om het te nemen!!

corsaar

Senior Member
@ Kremlin maar was verplicht om het te nemen!!

Hoe gaat dat als je geen afleverpakket neemt(150) gaat de verkoop niet door.

Bovenaan Onderaan