Dual Dashcam -> kabels wegwerken

coolrunnings

Actief lid
Zijn er personen die hun Kodiaq voorzien hebben van een Dual dashcam (voor en achter)?
Zo ja, hoe hebben jullie de kabel van de camera achter weggewerkt (met name bij de achterklep)?
 

Kiko

Actief lid
Ik heb alleen een camera voor ingebouwd en heb ook een vraag. Waar heb je de stroom vandaan gepakt? Ik zelf heb em op de achterste sigaretten aansteken gezet maar daar staat constante stroom op en wil eigenlijk dat de stroom wordt onderbroken op het moment dat de auto uit wordt gezet.
 

coolrunnings

Actief lid
Ik heb alleen een camera voor ingebouwd en heb ook een vraag. Waar heb je de stroom vandaan gepakt? Ik zelf heb em op de achterste sigaretten aansteken gezet maar daar staat constante stroom op en wil eigenlijk dat de stroom wordt onderbroken op het moment dat de auto uit wordt gezet.

Ik heb afgelopen week een hardwire-kit door de dealer laten inbouwen, echter zit deze nog niet helemaal goed.
Kit moet met één kabel op continu spanning aangesloten worden voor de parkeermodus en één op geschakelde spanning zodat de camera weet wanneer hij in parkeermodus danwel cameramodus moet draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kiko

CBreedijk

Donateur
Zijn er personen die hun Kodiaq voorzien hebben van een Dual dashcam (voor en achter)?
Zo ja, hoe hebben jullie de kabel van de camera achter weggewerkt (met name bij de achterklep)?

Ik heb een voor- en achtercamera.
zelf geïnstalleerd. Niet zo netjes/top als dat een installateur het zou doen, maar ik ben tervreden.

Ik zal vanmiddag ff foto maken van kabel verloop bij de achtercamera.
Ik heb de kabel naar achteren zo veel mogelijk achter makkelijk te openen gedeelten geplaatst. Ik heb niet de hele hemel er uit gehaald.

Ik heb een blackvue power magic pro. Maar gebruik de parkeer optie eigenlijk niet. Mijn camera DOD wordt pas actief bij “meting”. En auto staat 99% van de tijd op eigen parkingplaatsen (werk of thuis)
 

CBreedijk

Donateur
Ik heb afgelopen week een hardwire-kit door de dealer laten inbouwen, echter zit deze nog niet helemaal goed.
Kit moet met één kabel op continu spanning aangesloten worden voor de parkeermodus en één op geschakelde spanning zodat de camera weet wanneer hij in parkeermodus danwel cameramodus moet draaien.

Ik heb t geweten maar moet t nu even nakijken.
Doe ik gelijk met t kabel verloop naar achteren.
 

coolrunnings

Actief lid
Auto is weer terug, monteur heeft e.e.a. doorgemeten en geeft aan dat de kabels goed aangesloten zijn.
Dan toch nog maar eens naar de settings van de camera kijken.

Kabel is i.i.g. nu netjes weggewerkt via de standaard doorvoerpijpjes voor reeds aanwezige kabels en slangetjes voor verlichting en ruitensproeier.
 

CBreedijk

Donateur
4493bfa640f0667720bebf60de895d7b.jpg
0771b621b865f984ec3c195face0f285.jpg
e18a529a4254081c0ca406a2b8952061.jpg
b04c48e6b8d8ec68f3ccbdbbbafca9d2.jpg
23a04046bb518e8972c558c6a8f3aaee.jpg
9fd9bfbe0183b8e315788d32befdf766.jpg
 

Tinus78

Forumguru
@CBreedijk , ik wil mijn dashcam voor verplaatsen naar zoals jij hem hebt geplaatst. Net onder de binnenspiegel. Nu zie ik een hoop “ventilatie roosters” rondom de unit bij de binnenspiegel. Weet niet waarvoor die zijn.....idd ventilatie? Voor alarm? Anders.....?

ik vraag mij ook af of voor onderhoud de kappen eraf moeten kunnen en de monteur er dus makkelijk bij moet kunnen komen. Oftewel...kan ik zonder problemen op die plek de dashcam verplaatsen?

ik weet dat bij de volvo xc90 een plek is aangewezen rondom de spiegel waar je wel en niet een dashcam mag plaatsen ivm verstoringen van signalen. (Zit nogal een hoop sensoren en camera vanuit de fabriek, ook bij de kodiaq).

ik heb in de handleiding niets hierover kunnen vinden. Of kijk ik er overheen?

oftewel.....doen? Niet doen? Tips?

vast bedankt.

Ik heb nu de dashcam meer rechts bovenin en vind dat hij hiermee de linker kant niet mooi opneemt.
 

WV62

Lid
Dashcam besteld bij BigBigRoad.
Past in plaats van spiegel afwerking.
Compleet met Engelse handleiding en bekabeling.
Opname via micro SD of telefoon. App te downloaden met QR code.
HD opname.
Model voor Kodiaq alle bouwjaren
Zodra de dashcam is ingebouwd meld ik mij weer
 

Bijlagen

  • IMG_20200310_153836_DRO.jpg
    IMG_20200310_153836_DRO.jpg
    688,1 KB · Weergaven: 346
  • IMG_20200310_153808_DRO.jpg
    IMG_20200310_153808_DRO.jpg
    802,2 KB · Weergaven: 352
  • IMG_20200310_153759_DRO.jpg
    IMG_20200310_153759_DRO.jpg
    562,2 KB · Weergaven: 347
  • IMG_20200310_153750_DRO.jpg
    IMG_20200310_153750_DRO.jpg
    831,9 KB · Weergaven: 333
  • IMG_20200310_153646_DRO.jpg
    IMG_20200310_153646_DRO.jpg
    770,1 KB · Weergaven: 283
Auto is weer terug, monteur heeft e.e.a. doorgemeten en geeft aan dat de kabels goed aangesloten zijn.
Dan toch nog maar eens naar de settings van de camera kijken.

Kabel is i.i.g. nu netjes weggewerkt via de standaard doorvoerpijpjes voor reeds aanwezige kabels en slangetjes voor verlichting en ruitensproeier.

Op welk zekeringnummer heb je de kabel aangesloten? Is dit constante stroom?
 

EdK

Forumguru
Staat volgens mij in de manual die is geschreven en hier op forum is te downloaden
 
Ik heb mijn dashcam (AZDome M10) incl. rearcam geïnstalleerd.

Kabel rearcam: Ik heb met een stevige trekveer een kabel getrokken van de raamstijl aan de achterzijde (passagierszijde) naar de raamstijl aan de voorzijde. Ik heb hiervoor de hemelbekleding aan de achterzijde een beetje omlaag getrokken en toen de veer naar voren gestoken. Om de veer te kunnen opvangen heb ik de hemelbekleding bij het voorportier omlaag getrokken en toe de veer verder geleid naar de raamstijl. Daar heb ik het plastic wat losgemaakt. De kabel aan de trekveer en trekken maar. Mocht je dit via een tussenstop willen doen doe dit dan door bij de achterportier het rubber wat weg te halen en onder de hemelbekleding te kijken of de trekveer/kabel al daar is. Daarna heb ik de kabels gewoon achter het rubber (achterzijde) en hemelbekleding (voorzijde weg kunnen werken.

Kabel dash cam: Deze heb ik zonder veel moeite achter de hemel en raamstijl (bestuurderszijde) weg kunnen werken. Ook bij het dashboard ging dit prima aan de deurzijde bij de scharnieren. Enige probleem.. de aansluiting.
Volgens de dealer zou ik zekering nr. 44 (continue) en 47 (contact) kunnen gebruiken. Deze zijn echter bezet. Bij 47 kan ik nog wel gebruik maken van een adapter om te splitten maar bij 44 is daar geen plaats voor. 43 en 45 zijn te hoog om er een standaard splitter (by-pass) tussen te zetten. Ik moet dus nog even verder zoeken voor een oplossing... Als je iets weet hou ik me aanbevolen. I'll keep you posted.

Het zier er ong. zo uit als op de foto's van CBreedijk.

PS: Waar kan ik hierboven besproken handleiding vinden?
 
Laatst bewerkt:

Tinus78

Forumguru
Hoe heb je ervoor gezorgd dat de trekveer de airbags niet beschadigd ? En dat de kabel er niet voor zit?
 
Ik ben inmiddels al verder en heb alles aangesloten. Ik heb gebruik gemaakt van een 2 "Steekzekering by-pass" en die heb ik aangesloten op de nummers 47 (stroom na contact) en 40 (constante stroom) (Bouwjaar 2020). Het door de dealer geadviseerde nummer 44 voor constante stroom kun je niet gebruiken omdat de zekeringen eromheen te hoog zijn. Ik had nog wat geknutseld voor het geval dat maar ik heb alles standaard kunnen houden.
 

Bijlagen

  • 20200430_172558.jpg
    20200430_172558.jpg
    958,4 KB · Weergaven: 147
  • Steekzekering by-pass.jpg
    Steekzekering by-pass.jpg
    13,9 KB · Weergaven: 142
  • 20200430_120357.jpg
    20200430_120357.jpg
    710,6 KB · Weergaven: 138
  • 20200430_121224.jpg
    20200430_121224.jpg
    774,7 KB · Weergaven: 135
  • 20200430_121210.jpg
    20200430_121210.jpg
    677,9 KB · Weergaven: 121
Dashcam besteld bij BigBigRoad.
Past in plaats van spiegel afwerking.
Compleet met Engelse handleiding en bekabeling.
Opname via micro SD of telefoon. App te downloaden met QR code.
HD opname.
Model voor Kodiaq alle bouwjaren
Zodra de dashcam is ingebouwd meld ik mij weer

@WV62:
Heb je al tijd gehad om de BigBigRoad in te bouwen?
Ben erg nieuwsgierig naar hoe je dit is afgegaan en hoe je dit aangesloten hebt op de zekeringen.
 
Ik ga me hier van het weekend ook eens aan wagen. Gisteren is de auto geleverd, dus dit weekend maar gelijk de dashcam inbouwen.
Mijn stoelen zijn niet elektrisch, dus ik kan zo te zien wel 44 gebruiken aangezien 45 er dus niet in zit.

Ik ben alleen nog op zoek naar een punt om de massa op aan te sluiten. Tijdens het doormeten welke geschakeld waren en welke niet heb ik de bout rechtsboven op de 1e foto van @Kodiaqrijder gebruikt. Is dat ook het beste plek of zit er nog een betere in de buurt die ik gemist heb?
 
Bovenaan Onderaan