DSG7 schakelgedrag met nieuwe koppeling

Flem_nl

Forumguru
Vorige week is de koppeling van mij DSG7 vervangen. De bak schakelt nu echter verschrikkelijk!!! Ultra eco modus. Als ik bij een stoplicht rustig weg rij, zit de bak aan de overkant vd kruising al in zn 4! Zijn er meer mensen die dergelijke ervaringen hebben?
 

Spierings

Forumguru
Zal niks met de koppeling te maken hebben, eerder met de basis afstelling. Deze is weer terug gezet waardoor de bak zich nog moet aanpassen...

Zou Zelf de software van de bak aan laten passen. Pas bij mijn vader ook laten doen..
Hij rijdt echt 100% beter en verbruik bij stadsverkeer is ook beter. Bak schakelde nu later op en nog belangrijker is dat deze nu wel terug schakelt zodra je het gas aanraakt (wat hij eerst pas bij half gas deed). Eerst kon hij wel eens naar 900 toeren terug schakelen bij rustig rijden.

Zelf zag mijn vader zo'n software aanpassing als niet als noodzakelijk ivm zijn rustige rijstijl maar na aandringen toch gedaan en hij is er super happy mee. De auto rijdt veel beter en Bokt niet meer in laag toeren.
 

CDK

Forumguru
Kennelijk hebben ze naast de koppeling ook de software aangepast...
Voor een op maat programma zal je naar een gerenommeerde tuner moeten gaan, zoals de software nu laat schakelen zal je niet lang van je nieuwe koppeling kunnen genieten vrees ik.
 

Flem_nl

Forumguru
De dealer heeft het momenteel over het "inrijden" van de DSG. Al kan ik me niet voorstellen dat deze zichzelf ineens aanleert om later te gaan schakelen. Een onderdeel vervangen omdat het kapot is vind ik logisch. Maar om ook ineens de software aan te passen zodat de auto ineens een ander rijgedrag vertoont tov de eerste 50k kilometers is niet logisch en ook niet gewenst. Dit zal ik ook niet accepteren, ze passen het maar aan....
 

Spierings

Forumguru
De dealer heeft het momenteel over het "inrijden" van de DSG. Al kan ik me niet voorstellen dat deze zichzelf ineens aanleert om later te gaan schakelen. Een onderdeel vervangen omdat het kapot is vind ik logisch. Maar om ook ineens de software aan te passen zodat de auto ineens een ander rijgedrag vertoont tov de eerste 50k kilometers is niet logisch en ook niet gewenst. Dit zal ik ook niet accepteren, ze passen het maar aan....
Software wordt niet aangepast hooguit de instellingen .. Deze worden bij een nieuwe koppeling terug gezet en opnieuw aangepast. Een bak past zich aan naarmate hij rijdt, hij houd hierbij ook enigszins rekening met de rijstijl.. De aanpassing die gedaan wordt is de basis afstelling vervolgens krijg je tijdens het rijden nog de fijn afstelling...

Een dealer kan de schakelmomenten niet aanpassen, dus als het daar op neer komt heb je pech en zullen ze hooguit een melding naar de importeur kunnen maken.

Rij eerst maar eens 1000km en oordeel dan nog maar eens..
 
Laatst bewerkt:

Flem_nl

Forumguru
Een bak past zich aan naarmate hij rijdt, hij houd hierbij ook enigszins rekening met de rijstijl.. De aanpassing die gedaan wordt is de basis afstelling vervolgens krijg je tijdens het rijden nog de fijn afstelling...

Ik ben dan benieuwd in hoeverre die fijn afstelling mijn frustratie wegneemt! Denk niet dat hij straks ineens langer doortrekt en later opschakelt...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ik zou op basis van het verhaal bijna denken dat de bak aanvankelijk getuned was (zodanig dat in D later wordt opgeschakeld) en dat er nu weer de standaard (eco) software op zit...
 

hemi24

Forumguru
Voor wat ik ooit van een techneut begrepen heb kent de DSG 5 a 6 schakelstrategieen van sprotief tot economisch (/lui). Het schijnt dat de software tijdens de eerste 600 tot 1000 km de bij de rijstijl passende strategie zoekt en deze vervolgens als vaste waarde neemt voor de rest van de gebruiks- of levensduur. Een goede dealer is in staat om je auto later weer opnieuw in deze "inleermodus" te zetten en het schijnt qua beleving nog al wat uit te maken..!
 

Flem_nl

Forumguru
Een goede dealer is in staat om je auto later weer opnieuw in deze "inleermodus" te zetten en het schijnt qua beleving nog al wat uit te maken..!

Ik ga morgenochtend even langs de dealer, mag de monteur een rondje meerijden... Maar als je de "oude inleermodus" wilt terug zetten, dienen ze m wel ergens opgeslagen hebben! Dat is dus maar de vraag, plus of ze wel mee willen werken....
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat inleren gebeurt erg snel hoor, dus dat doe je gewoon zelf door te rijden zoals jij het lekker vindt. En zo heel veel moet je je er ook niet van voorstellen. Sowieso heeft het geen enkele invloed op de schakelmomenten.
 

hemi24

Forumguru
Ik heb altijd geleerd dat een DSG NIET zelflerend is, maar... ik kan het mis hebben ;)

Dat zeg ik: uitsluitend de eerste 600 tot 1000 km...


Ik ga morgenochtend even langs de dealer, mag de monteur een rondje meerijden... Maar als je de "oude inleermodus" wilt terug zetten, dienen ze m wel ergens opgeslagen hebben! Dat is dus maar de vraag, plus of ze wel mee willen werken....

Nee, dit is gewoon een deel van de standaard aanwezige "software"... Na resetten gaat de bak gewoon weer een tijdje je rijgedrag beoordelen en neemt dan één van de beschikbare modi die hierbij het beste past...
 

andrehj

Forumguru
Kan het zijn dat je de andere olie en andere software aanpassing hebt gekregen. Dat is een modificatie die voor warme en vochtige klimaten is bedacht, maar ook hier wordt uitgevoerd.
Nope. Dit is een DSG-7 van een O3. Die zal deze modificatie af-fabriek al gehad hebben.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj die modificatie betekent toch juist iets later opschakelen, dan oorspronkelijk voor deze bakken? Ik vraag me af of hier niet per ongeluk de softwareversie/schakelmomenten van vóór de modificatie zijn geactiveerd. En als een auto deze modificatie al af-fabriek heeft meegekregen, betekent dat dus de versie zoals die bij voorgangers van deze auto origineel is geplaatst, en nu dus eerder schakelt dan origineel af-fabriek.
 
Ik denk toch dat het aan jou rechtervoet ligt hoor . Jij moet eerder van te voren bepalen hoe je optrek en daar altijd rekening meehouden .
Iedere cm, zeg maar ,dat ik me gaspedaal verder indruk schakelt de dsg met een hoger toerental , echt waar .
Gewoon je rijstijl aanpassen en niet bang zijn om gas te geven , de bak past zich aan op jou gegeven . Als je het goed hoor heb echt ideaal en nooit meer anders ..
 
Ok ok . Dan weet ik het anders ook niet . Ik kan het heel goed doseren door snel en minder snel en door diep en minder diep het gas pedaal in te trappen . Denk dat we dezelfde DQ200 hebben .
Vreemd ..
 
Bovenaan Onderaan