DSG-schakelmomenten aanpassen?

Topic in 'Kodiaq' gestart door Zebo010, 24-05-2020.

  1. Zebo010

    Zebo010 Nieuw lid

    Beste allemaal,

    Een vraag van een nieuwbakken Kodiaq-rijder uit Rotterdam. Voor de achtergrond: ik rijd ongeveer 20.000 km per jaar, waaronder een ritje wintersport (daarom graag 4x4), de meeste zomervakanties en enkele ritjes naar Engeland waar wij een tweede huisje hebben.
    Ik ben meestal een rustige rijder, heb geen behoefte aan gierende banden (heb lang geleden een 110 pk VW Passat Variant gereden met automaat, vond ik prima), wil vooral een comfortabele, ruime wagen voor mezelf, mijn vrouw en 2 volwassen dochters of andere passagiers. Tegelijkertijd wil ik zonder veel bombarie wel flink kunnen doortrekken als dat nodig is of als ik daar even zin in heb.
    Heb 15 jaar naar volle tevredenheid gereden in twee Volvo's XC70 2,5T met 210 pk 5-cilinder turbomotor met automaat die aan alle vereisten voldeed, behalve dat de ruimte op de achterbank op het laatst niet meer voldeed voor volwassen.

    Enkele maanden geleden heb ik daarom een tweedehands 2.0 TSI 4x4 DSG gekocht. De auto rijdt op zich prima, maar bevalt toch niet helemaal. Enerzijds omdat ik geen goede zitpositie kan vinden (maak ik even een ander topic voor aan), anderzijds omdat de versnellingsbak erg snel opschakelt bij niet te veel gas geven. Daardoor zakt hij te snel terug in toerental en reactie, waardoor het allemaal beetje sloom aanvoelt. Zal ongetwijfeld goed zijn voor het gemiddeld verbruik, maar vind dat ik daar toch teveel voor inlever als ik dat vergelijk met die oude Volvo. Als ik doortrap komt er natuurlijk genoeg kracht los, maar het voelt allemaal toch heel anders, slomer, dan hiervoor gewend. Ook de S-stand geprobeerd, maar die is dan wel weer erg fel (ja, het is niet gauw goed...).

    Dus ik vraag me af of het mogelijk is de schakelmomenten van de DSG te laten aanpassen en wat dat ongeveer kost. Heeft iemand hier ook ervaring mee? Hoor het graag, met bij voorbaat veel dank!
     

  2. Zelle

    Zelle Lid Donateur

    TVS de DSG dokter. Kijk maar op de site. Zijn hierin gespecialiseerd.
     
  3. Cordoba

    Cordoba Forumguru

    Iedere gerenommeerde VAG-tuner kan dit zonder problemen doen, al dan niet gekoppeld aan het tunen van de motor. Behalve TVS zijn bijvoorbeeld ook JD in Lochem en Vagtechniek in Nuenen hier prima adressen voor, zie hun websites voor de prijzen.
     
    De Stip en Rosinfield vinden dit leuk.
  4. Zebo010

    Zebo010 Nieuw lid

    OK, helder, dank jullie wel voor je snelle reacties. Heb gezien dat er heel veel over te vinden is op internet, maar fijn te weten dat dat geen loze praatjes zijn...
     
  5. Rainesh

    Rainesh Forumguru

    Voordat je je schakelbak aan gaat passen etc, pas eerst even je gasrespons aan. Dat kan al heel wat helpen zonder compleet ander software in je bak te laden. Gasrespons aanpassing is gewoon een instelling en een halve minuut werk.
     
    Peter-036 vindt dit leuk.
  6. elsinga

    elsinga Forumguru

    En de bak in Sport zetten helpt ook een beetje, schakelt deze later op.
     
  7. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Gasrespons aanpassen verandert 0,0 aan de schakelmomenten en in S wordt langer in de toeren doorgetrokken dan nodig en mij lief is bij dagelijks rijden
     
    Zebo010 vindt dit leuk.
  8. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Vaak wel, maar niet in álle gevallen.
    Eerst een tijdje proberen kost niks, 499 Euro uitgeven kan altijd nog...
     
  9. Rainesh

    Rainesh Forumguru

    Maar je gasrespons verbetering zorgt wel voor betere rijbaarheid. Met name dat slome en trage reactie is dan een stuk minder.

    Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
     
  10. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Klopt, maar de vraag van TS ging over de schakelmomenten
     
  11. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Bij VAG Techniek €299 icm chiptuning. Zou ik ook zeker doen. Het is helemaal een kwestie van wat je er voor over hebt en hoe hoog je eisen qua driveability zijn. Ik wil gewoon een DSG die in D perfect rijdt, inclusief een echte eerste versnelling. S rijd ik hooguit in bergachtig terrein, vooral omlaag. Verder is D nu perfect.
     
  12. Canon-Eye

    Canon-Eye Forumguru

    Dat lijkt voordeliger ja, maar je geeft natuurlijk wel gewoon nóg meer geld uit.
    En daarvoor moet je maar net behoefte hebben aan die prestatieverbetering. Zoniet, dan is dat zondegeld...
     
  13. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Ja, dat zeg ik ;)
     
  14. Zebo010

    Zebo010 Nieuw lid

    Dank voor de tips! Misschien een onnozele vraag: ik kreeg de indruk dat aanpassen van de gasrespons via mijn touchscreen moet kunnen, maar ik vind hem daar niet. Klopt dat of kijk ik ergens over heen?
     
  15. Rainesh

    Rainesh Forumguru

    Nee dat is rijprofiel. Gasrespons is een aanpassing met vcds of obd11

    Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
     
    Last edited by a moderator: 25-05-2020
  16. ertromp

    ertromp Forumguru Donateur

    Als je Drive Mode Select hebt dan zul je bij instellen op "sport" stand ook de gasrespons aanpassen die wordt dan iets feller
     
  17. Zebo010

    Zebo010 Nieuw lid

    Heb helaas geen Drive Mode Select, dus zal met VCDS moeten. In elk geval nogmaals dank voor de tips!
     
  18. elephtera

    elephtera Forumguru

    Laat ook even bij een dealer controleren of er nog software updates zijn (in de vorm van stille terugroepacties). Ik weet uit ervaring dat er eentje is die de schakelmomenten aanpast om het slome gedrag te verminderen.
     
  19. wdejong32

    wdejong32 Actief lid

    kan de dealer de gasrespons ook aanpassen??
     
  20. Peter12

    Peter12 Nieuw lid

    Vagtechniek omschrijft zelfs het probleem en de oplossing zag ik op hun site:

    "Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd."
     

Deel deze pagina