DSG probleem

Beste allen,

Mijn Skoda Octavia Combi (1.8 turbo 160 pk met dsg 7 ) uit 2009 wilt niet meer schakelen in de achteruit en de neutraalstand. auto heeft 272.500 kilometer gelopen.
Ik heb via een kennis de auto uit laten lezen en de volgende codes komen eruit. P072D en P073B.
Kan iemand mij vertellen of dit software matig is of een probleem in de bak zelf of de megatronic die er geen zin meer in heeft. De auto kan nog wel vooruit rijden al weet ik niet of hij opschakeld want hij staat met zijn neus op mijn oprit voor de keukenraam en kan er nu dus niet mee rijden omdat ik de oprit niet af kom.

Het is mij duidelijk dat er een dure reparatie aan zit te komen maar ik heb geen idee met wat voor prijzen ik rekening moet houden. Wie heeft er een idee ??
 
Had je hier al gekeken?

https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p072d.html
https://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-p073b.html

Je kunt toch de auto in vrij van de oprit duwen....kun je proberen wat 'ie verder doet....


De bak schakelt niet in zijn vrij als ik hem in de N stand zet. En op die site had ik al gekeken maar ondanks dat ik best goed technisch onderlegd ben en ook wel de nodige verstand van auto's heb weet ik niet of dit aan de megatronic ligt of dat het iets in de bak zelf is.
 

Duijzer

Donateur
Het kan ook je pookmodule zijn. Maar ik zou met je verhaal eens contact opnemen met TVS/DSG dokter. Mechatronic of bakrevisie, je bent daar aan het goede adres.
 
Mijn Octavia is vandaag afgesleept naar de DSG Dokter in Varsseveld. En daar was de conclusie dat er niks aan de hand was en er waren geen foutcodes te vinden volgens de computer. Door de schokken tijdens het lieren van mijn auto is de versnellingsbak alsnog "los"gekomen. De megatronic was volgens de monteur ook prima want die gaf geen storingen en voldoende druk. Morgen gaan ze er een stuk mee rijden en verder testen/ kijken wat er aan de hand kan zijn. De koppeling gaf wel slijtage sporen maar das niet gek met 272500 kilometer op de klok.

De vraag is nu wat wijsheid is. Bak laten reviseren of ophalen of hopen dat de storing niet terug komt en door blijven rijden en heel snel gaan kijken voor een andere.

Ik heb nog geen idee.......
 

Duijzer

Donateur
Tja, lastige keuze. Het probleem is niet zomaar ontstaan, maar je hebt wel kans dat het even weg blijft. Gezien de km stand Is de bak niet nieuw meer. Maar ja, inruilen kost altijd geld, en als je verder blij bent met de auto kun je er na een bakrevisie weer tegenaan.
Ik zou het oordeel van TVS even afwachten, en navragen wat een eventuele revisie gaat kosten. Dan heb je een idee om mee te gaan rekenen.
 
Bovenaan Onderaan