Dsg laattijdig in 1ste versnelling

sliderke

Senior Member
Nu bijna 3 maanden met de S3 combi onderweg.
Zeer tevreden van.
Er is echter 1 ding wat me stoort. Bij bijna stoppen aan een kruispunt gaat de dsg pas terug naar 1 als je stil staat.
Dus wegrijden doet hij dan in 2 met slippende koppeling.
Ook met zware aanhangwagen erachter doet hij dat.
Het rare is echter dat de kodiaq en A6 van collega’s wel rond 5 km/h naar 1 terug gaan.

Kan dit aangepast worden door de dealer zelf? Updates Ofzo?
Want nu doe ik het manueel om de koppeling te sparen.

Duijzer

Donateur
Door de dealer niet. Wel extern, bijvoorbeeld door TVS. Maar als het een leaseauto is, zal men naar niet hard voor lopen. Ze betalen liever een nieuwe koppeling dan het probleem op te lossen...

• Leuk
Waarderingen: CDK

Rainesh

Forumguru
afhankelijk van je huidige software kun je het door de dealer laten updaten. Gewoon even melden, dan kunnen zij kijken of er een update voor beschikbaar is. Hoef je niet perse naar TVS etc toe.

sliderke

Senior Member
afhankelijk van je huidige software kun je het door de dealer laten updaten. Gewoon even melden, dan kunnen zij kijken of er een update voor beschikbaar is. Hoef je niet perse naar TVS etc toe.
Auto is van december 2018. Kan maar proberen zeker

eriktv

Forumguru
In de standaard DSG-update van de DSG-dokter/TVS blijft dit zo hoor. In de sporadische gevallen dat ik stoplichten tegenkom (ja wat een luxe hier in Drenthe ;)) zet ik ‘m als ik een rollende start heb wel eens in de S om hem in z’n 1 te krijgen. Geen structurele oplossing, maar wel beter voor de techniek. Het is er nu zo ingesleten bij mij dat het net zo natuurlijk aanvoelt als bijv. schakelen met een handbak.

sliderke

Senior Member
Erik zal dit voorlopig ook maar doen dan.
Net gebeld met de dealer en ze gingen opvragen of er updates zijn voor de dsg bak

eriktv

Forumguru
Die heb (en had) ik zeker ook Menno, maar hij schakelt bij mij pas echt bij 0km/h terug naar 1. Is dit bij jou anders?

eriktv

Forumguru
Ah, dan zit dat wellicht in het bouwjaar van de DSG o.i.d. :)

In ieder geval wel een puntje om vooraf naar te vragen of in ieder geval te testen bij de proefrit met nieuwe software.

haassie

Forumguru
Aangepaste software zorgt voor een langere levensduur van je koppeling, maar je garantie kun je echt op de buik schrijven, ervaring mee...echter is die 1e versnelling af en toe ook wel weer een soort oncomfortabel...soms bij het terugschakelen van 2 naar 1 komt hij er best hard in zeg maar, te hoog in toeren. Soms geeft het ook het gevoel of de bak dan niet weet wat hij wil wanneer je na het terugschakelen naar 1 direct weer op moet trekken....beter dan gewoon in handmatige stand rijden kun je het zelf bepalen.

Nu bijna 3 maanden met de S3 combi onderweg.
Zeer tevreden van.
Er is echter 1 ding wat me stoort. Bij bijna stoppen aan een kruispunt gaat de dsg pas terug naar 1 als je stil staat.
Dus wegrijden doet hij dan in 2 met slippende koppeling.
Ook met zware aanhangwagen erachter doet hij dat.
Het rare is echter dat de kodiaq en A6 van collega’s wel rond 5 km/h naar 1 terug gaan.

Kan dit aangepast worden door de dealer zelf? Updates Ofzo?
Want nu doe ik het manueel om de koppeling te sparen.

Heel herkenbaar met vergelijkbaar bouwjaar. Met de DSG-flippers (of handmatig met DSG-pook) is dit eenvoudig te overrulen maar ik weet natuurlijk niet of je die hebt. Bijvoorbeeld bij het stapvoets filerijden loopt hij in zijn 1 fijner dan in zijn 2 en voorkomt de continue slippende koppeling. Kun je laten weten als de dealer dit kan aanpassen?

Bovenaan Onderaan