Dsg koppelt/schakelt langzaam

Hallo,

mij heb een vraagje. Ik heb een 1.2 tsi met een dsg dq-200 versnellingsbak. Als ik normaal rijd en hij schakelt op dan zie en hoor ik eerst de toeren omhoog gaat en een seconde later zie je hem pas omlaag gaan en hij zit in de volgende versnelling (lijkt net een ouderwetse semi-automaat zo langzaam schakelt hij). Als ik sportief optrek dan schakelt hij wel heel snel zonder dat de toeren omhoog gaat.

Koppeling slipt niet (ook niet in de 4/5 de versnelling in de Manuele stand)

de auto is getuned waarbij de dsg-software ook geoptimaliseerd is.

Is dit normaal of is er iets mis met de dsg-bak? Koppeling versleten? Fout in nieuwe software? Of iets heel anders?
 

hemi24

Forumguru
Lijkt me dat bij de tuning er iets niet goed is gegaan v.w.b. de duur van ontkoppelen/overpakken van beide koppelingen.
Als je tijdens het schakelen het toerental ziet oplopen en vervolgens weer dalen, lijkt het me dat je juist veel ongewilde slip hebt, wat de levensduur van de droge plaatkoppelingen niet ten goed komt.
Mag ik vragen waar je de tuning van de bak hebt laten uitvoeren?
 

haassie

Forumguru
Heb die”overshoot” ook wat ik niet zou verwachten. Als de bak warm is doet hij het in mindere mate met uitzondering van een klein schokje van 3 naar 4. Heb me laten vertellen door tvs-dsg dokter dat een dsg bij vollast de slip uitschakelt en daarom strak door de versnellingen gaat. Bij deellast regelt de dsg zelf (micro!?) slip van de koppeling. Bij handmatig is het gewoon goed enstrak(??)Valt helaas niets aan te doen werd er gezegd. De droge koppeling is nooit “vlekkeloos” te krijgen.Ik heb ermee leren leven.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Lijkt me toch niet iets als een "producteigenschap". Dan zou je dat altijd verwachten bij die bak. Ik heb er drie auto's mee gereden en dit heeft zich bij mij nooit voorgedaan.
 

haassie

Forumguru
Mooi voor jou. Dat is het mooie van producteigenschappen bij VAG. Niet iedereen heeft/ervaart ze en deze producteigenschappen staan in geen enkele glanzende folder. Maar toch worden problemen afgedaan onder de definitie die jij beschrijft.
 

Kanerr

Forumguru
Raar dat TVS dat zegt. Ik heb de dsg nog standaard en dat doet hij echt niet. Maakt niet uit met welke last (klein deel, halfdeel of vollast) ik gas geef, schakelt altijd super snel en strak.

Sorry, moet wel bij vermelden dat ik een DQ250 heb. Geen DQ200 zoals TS.

TS, al terug geweest bij Tuningservice Huizen?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Mooi voor jou. Dat is het mooie van producteigenschappen bij VAG. Niet iedereen heeft/ervaart ze en deze producteigenschappen staan in geen enkele glanzende folder. Maar toch worden problemen afgedaan onder de definitie die jij beschrijft.
Mijn opmerking was dan ook ironisch bedoeld en ook als zodanig aangegeven dmv de aanhalingstekens ;)
 

i2Paq

Senior Member
Ik heb iets dergelijks gehad met mijn nieuwe Rapid. Dat begon na de eerste 6 maanden al.

Van anderen hoorde ik dat het "normaal" was en heb het dus geaccepteerd..., totdat ik nog 2 maanden garantie had en het toch even gemeld heb.
Bleek het een fout te zijn en werden de automaat en koppeling in garantie vervangen.

Ik zou er dus naar laten kijken en niet denken dat het hoort!
 

haassie

Forumguru
@Rosinfield no hard feelings hoor. Je bent een dsg7 fan, ik niet. Is gewoon niet de kwaliteit die ik ervan verwacht.

Daarnaast een probleem wat men niet goed op kan/wil lossen wordt afgedaan met dat nare woord. Als dat echt zo zou zijn zou ieder zelfde product het ook moeten hebben idd en als dat niet zo is dan is er toch echt iets anders aan de hand is wat op een correcte manier opgelost moet worden.

Soms zeggen mensen ook iedere keer weer dat ze nooit problemen met een dsg7 hebben gehad maar wanneer je dan andere forums bekijkt of voorgangers van dan zie je ineens oudere onderwerpen voorbij komen waarbij diezelfde mensen wel degelijk problemen hebben ondervonden. Andere wellicht maar niet probleemloos.;):pieker:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Sinds de DSG6 ben ik daar fan van ;). Maar dat is precies de onzinnigheid er van die ik wilde duidelijk maken. Bij klachten iets uiteindelijk dan maar een producteigenschap noemen, ondanks het feit dat het probleem zich niet in alle gevallen voordoet, is gewoon een doorzichtige manier om je met een kluitje het riet in te sturen.
 
Bovenaan Onderaan