DSG denkt te veel na bij snelle schakelingen.

skodafora

Actief lid
Ik heb een Skoda Octavia 1.0 2017.

Als ik achteruit of weg wil rijden moet mijn DSG 1,5-2 seconden nadenken. De irritatie is zo groot dat ik dan automatisch gas indruk waardoor die dan gaat schokken. Dit gebeurt gelukkig niet zo vaak, alleen als ik snel moet parkeren of in een situatie terecht kom het dan naar voren komt. Ik krijg ook af en toe melding alleen in P verlaten, maar dat komt vaker voor heb ik gehoord. Gaat mijn DSG naar de klote of is dit simpel aan te passen met software?
 

Smeeuwis

Donateur
Dit is bekend gedrag, had mijn vorige auto (O3 1.0 DSG) ook. Of het het einde van de bak betekenen kan: geen idee. Ik zou eens gaan buurten bij de bekende en gerenommeerde tuners zoals VAG techniek en JD, die zijn ook in staat om de DSG software aan te passen en dit wellicht te verhelpen.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ga binnenkort de software van de DSG laten aanpassen in combinatie met chiptuning. Schijnt hij echt veel fijner van te worden, maar of dat jouw probleem zou verhelpen...
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb meerder DSG's gehad, ook icm de 1.0TSI, maar herken het totaal niet. Lijkt me niet normaal.
 

Berghuis

Donateur
Anders kan je proberen je DSG te resetten, kan je gewoon zelf doen.:
1. Contact aan
2. Gaspedaal volledig intrappen (20 seconden)
3. Gaspedaal loslaten en gewoon starten.

Mogelijk dat dit een verschil kan maken.
 
Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
@MarcoO2 Zou kunnen idd, hangt volgens mij ook af van bouwjaar. Je haalt nu iets aan van 2010. Wat ik vond was van 2020 op deze pagina ;) Had ik er beter gelijk bij kunnen vermelden :D
 

1983jeroen

Forumguru
Op hun website (ATM) staat niets over DSG tuning volgens mij. Denk dat ze het dan ook zeker niet gedaan hebben als jij er niet om gevraagd hebt..

Mijne laat ik over 1,5 week doen bij Vagtechniek. DSG stage 2 zodat ze ook echt de schakelmomenten aanpassen. Kost best wat, maar is wel beter voor behoud van de bak heb ik hier begrepen.
Vanochtend in de file eens op gelet. Hij kruipt al in zijn 2.
Bak in M gezet en tot 2000rpm lekker in zijn 1 laten kruipen. Lijkt me een stuk beter voor de techniek.
Vagtechniek programmeert hem ook zo dat de eerste versnelling weer gebruikt wordt.
 

Smeeuwis

Donateur
Ik heb meerder DSG's gehad, ook icm de 1.0TSI, maar herken het totaal niet. Lijkt me niet normaal.
Of het normaal is of niet waag ik me niet aan. Dat moet een diagnose uitwijzen. Ik herken het wel, vooral bij schakelen tussen D en R had hij even tijd nodig. Soms ook 's morgens bij het schakelen van P naar D. Ik heb dat nooit storend of vreemd gevonden maar dat kan iemand anders ervaren. Een traditionele automaat heeft ook even bedenktijd nodig om te wisselen. Ik vind één a twee tellen wachten om het mechaniek zijn werk te laten doen niet schrikbarend maar nogmaals, dat is persoonlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vanochtend in de file eens op gelet. Hij kruipt al in zijn 2.
Daarom zet ik de bak even in M in een aanschuif-file. Dan blijft hij in 1, zodat hij op stationair toerental stapvoets vooruitkruipt zonder te blijven slippen. Als er weer ruimte komt voor wat meer snelheid druk ik de pook weer naar links (D of S) zodat de bak het weer zelf doet. Stilstaand met de rem c.q. Autohold erop*) is de koppeling vrij en slipt hij dus ook niet.

*) Vind ik een aangename en koppelingsparende oplossing - ik gebruik de Autohold altijd bij stop/startverkeer (zoals file en druk stadsverkeer met stoplichten etc.).
 
Bovenaan Onderaan