Druppellader - wat doe ik fout.

Onlangs is de auto bij de garage geweest ivm regulier onderhoud. Aangegeven dat de accuspanning door het vele thuiswerken laag is. De accu is gecontroleerd en deze was niet aan vervanging toe. Advies gekregen om een druppellader te kopen.

Nu heb ik weinig verstand van druppelladers, maar als je zo de product informatie leest kun je weinig fout doen? Ik heb een model gekocht welke in mijn ogen geschikt is voor mijn type accu. Accu is 69Ah, druppellader is 4Ah t/m 100 Ah?

Wat blijkt, de druppellader geeft in minder dan 2 uurtjes laden aan dat de accu volledig vol is.
Kijk ik op m'n connect app dan zie ik 11,3 volt. Vervolgens 20min gereden en nu staat de accu op 11,7 volt.
Ik zie nog altijd de waarschuwing dat de accu spanning te laag is

Iemand die hier meer vanaf weet?
Overigens weet ik niet wat ik met de "repair" functie kan of moet doen.

Foto accu en druppellader:

bCxCWE4.jpg

JtSpOEP.jpg
 

JeSko

Forumguru
Je moet hem in onderhoudsmodus zetten om de batterij opgeladen te houden, bv bij koudere temperaturen gecombineerd met langere stilstand van de auto. Repair modus staat beschreven hoor in je handleiding, dit heb ik van Bol.

Geavanceerde accu herstelmodus

Oude, beschadigde of gesulfateerde accu’s herstellen? De Charge-it acculader bevat een pulse reparatie modus zodat je je oude accu’s een nieuw leven kan geven door de volgende stappen uit te voeren:

Stap 1: Verbind de accu met de acculader en met de stroombron en druk op Repair.

Stap 2: Kies de voorgestelde reparatietijd (5 uur = motor accu, 8 uur = auto accu), de langst mogelijke reparatietijd is 24 uur daarna schakelt de modus om naar normaal laden van de accu.

Stap 3: Controleer of de accu volledig is opgeladen.
 

brepus13

Forumguru
Even kijken met een multimeter wat hij doet als hij aan het laden is en wat het voltage is van de losse accu.
 

Cordoba

Forumguru
Hoe heb je de lader aangesloten op de accu? Bij een auto met start/stop mag je die niet rechtstreeks op de polen aansluiten (net zo min als bij starthulp), staat ook in het boekje van de auto, de plus gewoon op de pluspool van de accu, de min van de lader moet ergens aan massa op de auto (maar niet de minpool van de accu), dat heeft te maken met het controlesysteem dat bij een start/stop systeem aan de accu hangt.
 
Dank voor de reacties, de druppellader is correct aangesloten, heb de - min aangesloten zoals beschreven in de instructie.

Momenteel de lader eens aangesloten in de pulse reparatie modus. Overigens is de handleiding echt waardeloos. Er staat niet meer in de handleiding dan op BOL.com staat. Ik zie geen mogelijkheid om bijvoorbeeld een tijd van 5 of 8 uur in te stellen. Er is 1 repair knop en het enige wat je hiermee kunt doen is de pulse modus aan of uitzetten. Blijkbaar is het een kwestie van zelf na 8 uur loskoppelen?
 

Duijzer

Donateur
Als de accu toch in de auto zit zou ik gewoon iedere week een kwartiertje rijden. Dan gaan je remmen niet vast zitten, je olie wordt weer een keer warm, je banden zijn weer even rond geweest en de accu is weer vol. Enkel een druppellader lost de problemen van lang stilstaan niet op...
 

Tees

Donateur
Ik vraag me een beetje af hoe lang ie dan stil staat, dat dit zich voordoet? Mijn F1c staat geregeld een maand stil, met een 4 jaar oude accu, en slaat tot nog toe altijd netjes aan. OK, EGM accu's worden wel langzamer bijgeladen dan ouderwetse natte accu's, maar toch zou een acuu t bij goede conditie prima een behoorlijk aantal weken vol moeten kunnen houden.

Bij een accutest testen ze alleen de spanning en stroom onder belasting, maar niet de capaciteit of de zelfontlading.
Ik vraag me dus af of je niet last hebt van een sluipverbruiker, of dat je accu toch te veel last heeft van zelfontlading en/of een te lage capaciteit over heeft?
 

Cordoba

Forumguru
Aanvulling: bij een goede accutest wordt gemeten hoeveel stroom (Amperes) de accu maximaal kan leveren (belangrijk voor een start), en door te extrapoleren wat de afname aan accuspanning is onder een (korte) belasting, kan ook ingeschat worden wat de resterende maximale accucapaciteit is (in Ah). Dat laatste staat wat ingewikkeld in de tekst, maar stel een nieuwe accu heeft een maximale capaciteit van 60 Ah, en levert na 5 jaar gebruik nog maar maximaal 50 Ah als ie helemaal vol is. Bij een goede accutest zie je dus dat de accucapaciteit niet meer 60 Ah maar 50 Ah uur is.
 
Accu heeft vandaag ongeveer 7 uurtjes aan de repair gehangen en vervolgens heb ik 'm op laden gezet. De druppellader gaf zojuist aan dat hij vol is, maar ik betwijfel het. De skoda app blijft een waarschuwing geven.

Wat betreft een sluipverbruiker, de auto is uitgerust met een dashcam, deze is geschakeld op de ruitenwisser en zou dus uit moeten zijn als hij geparkeerd staat.

Wellicht heeft de accu toch z'n langste tijd gehad, hieronder het rapportje wat ik mee heb gekregen.

uatranp.jpg
 

Tees

Donateur
Tsja, op basis van dit rapportje zou ik niet durven zeggen of ie goed is of niet. Als de accu inderdaad praktisch leeg was, dan is zo'n test helemaal niet betrouwbaar. Valt me trouwens nog alles mee dat er nog ruim 300 CCA uitkomt.
Op basis van wat je nu vertelt over het laden, zou ik een nieuwe accu halen. Al kán het natuurlijk in theorie ook zijn dat je lader niet goed is. Hoe oud is de accu eigenlijk?
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Hm klinkt ook een beetje alsof die druppel lader toch een valse conclusie trekt.

tip: stuur m terug onder bevalt-me-niet garantie en bestel voor 15,- meer een C-Tek MXS-5 zo’n beetje de beste die er is voor dat geld.

Die heeft mijn dode accu in april j.l. weer tot leven kunnen brengen (deed daar 2 dagen over dus niks niet tijd instellen oid gewoon een keurige zelf test ingebouwd) Nagemeten met een multimeter en dat was keurig ruim 12 volt (na weer eerst een 24 uur in ruststand gemeten)
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst is het bijzonder dat de acculader aangeeft dat een accu vol is, als de spanning slechts 11,3 Volt is, en dat na een ritje van 20 minuten de accuspanning is opgelopen naar 11,7 Volt. Dat kan volgens mij maar in 2 gevallen:
- de accu is kapot (bijvoorbeeld een kapotte cel), waardoor de accu spanning verliest. De lader heeft dan onvoldoende laadcapaciteit om hoger in spanning te komen, en zegt dan dat de accu vol is (er loopt geen stroom meer). De dynamo heeft wat meer laadcapaciteit dan de lader, waardoor ie wat hoger in spanning komt, maar na bijvoorbeeld een uurtje stilstaan kan die spanning ook weer teruggelopen zijn naar 11,3 Volt of lager.
- bij een volledig lege accu moet je mogelijk niet kiezen voor de 'repair' stand, maar voor de 'charge' stand, omdat er dan een grotere laadcapaciteit is. Jammer dat blijkbaar de gebruiksaanwijzing niet duidelijk is.

De conclusie van @Antera van een slechte dynamo lijkt me minder logisch omdat na een ritje de accuspanning hoger is dan na de acculader. Hoe dan ook, misschien kan je accu nog even mee, maar door het leegtrekken van de accu en de lage maximale startstroom denk ik niet dat je accu het nog een jaar volhoudt.
 
Ik ben volgens mij iets te snel tot de conclusie gekomen dat de repair functie geen effect had.
Ik heb geen multi meter en vertrouwde tot nu toe altijd op de Skoda connect app. Blijkbaar ververst de app helemaal niet vaak.

Momenteel geeft de app 12,6 volt aan t.o.v. 11,5 volt gisteravond. ik heb niet meer met de auto gereden.

Weet iemand of de repair functie kwaad kan? Anders laad ik hem morgen overdag nogmaals aan de repair functie hangen.

Nogmaals dank voor alle reacties
 

Antera

Donateur
Die kan geen kwaad.

De app spreekt over het algemeen de waarheid (info komt van de auto zelf) maar meten is weten.

Wel heel bijzonder dat zonder dat je iets doet de spanning ineens hoger is. :-)
 

oco1979

Forumguru
druppellader moet je een tijd laten zitten.
Best is hier met een voltmeter meten.
Als die tijdens het rijden niet zou laden, dan ga het boordnet u een waarschuwing geven van accu laad niet op.
314A EN toz van 680A EN is belang niet oke.

Goeie druppellader is van het merk Ctek zeker een aanrader.
Kost iets meer dan andere,maar je hebt dan wel een goeie vast.
Veel merken gebruiken deze.(Ctek) Sommige met hun eigen logo er op :jaja:

Zelf test met multimter.

12,8 V bij rust stand.

Kijk hoeveel die terug valt bij het starten.

Functie min/max op je multimeter is hierbij beter.

Goeie accu blijft bij het starten boven de 10,5 V +/-
 

Hakar

Donateur
Beetje mosterd na de maaltijd misschien.
Ik heb dezelfde druppellader en kon er eerst ook niet mee uit de voeten.
Dat van die keuze van bijvoorbeeld 5 en 8 uur repair was me volstrekt onduidelijk.
Dus via Bol contact met verkoper en nog niet helemaal duidelijk.
Toen belletje en jawel het bleek in deze niet ingebouwd dan wel voorzien.
Oplossing in deze was of terugzenden of een andere benaderingswijze volgen.
Dat laatste gekozen
Ik doe vanaf toen altijd accu eerst vol laden, dan de repair indrukken en er van afblijven tot op het display Full wodt gemeld.
Dan schakelt de lader automatisch over op druppellading, en indien gewenst laat ik de lader aangesloten.
Dat laatste bij een noodaccu die in de garage standby staat.
 
Bovenaan Onderaan