Druksensor passagiersstoel

EdZ

Donateur
Viel me op dat als iemand op de passagiersstoel gaat zitten, het rode lampje in het dashboard ("gordel niet om") soms wel/vaak niet brandt. Ofwel, er wordt niet altijd gedetecteerd dat er iemand zit. Nu had ik gelezen dat dit met de airbag verbonden is: niemand op de stoel gedetecteerd, geen werkende airbag.
Iemand die weet hoe het zit?

Ik heb nog garantie maar ik ga ervan uit dat de garage waar ik 'm heb gekocht niet blij wordt als ik ermee aan kom zetten. Ik heb begrepen dat het prijzig is om te herstellen/vervangen. En dan heb ik ook nog half leder/alcantara, dus via de sloop een stoel wisselen is er vast niet bij.

Ik vind het zelf prima als de airbag het gewoon doet, dat lampje zal me een zorg zijn.

Tees

Donateur
Volgens mij is het inderdaad zo dat de airbag niet geactiveerd wordt als die sensor geen signaal geeft dat er iemand zit. Of dat ook zo is als de sensor geen signaal geeft maar de gordel wel ingeklikt is weet ik niet.

Maar eerlijk gezegd zou ik geen enkel risico nemen met dit soort cruciale veiligheidssystemen. Airbags redden levens, jammer voor de dealer/garage als die er niet blij mee is dan...

hemi24

Forumguru
Die sensor is volgens mij enkel voor het waarschuwingssignaal bij het niet dragen van de gordel…

Cordoba

Forumguru
Kan het wel/niet reageren misschien te maken hebben met uitgeschakelde airbag vanwege kinderstoeltje op de bijrijdersstoel? Als er een leeg zitje op de stoel staat, en de airbag is uitgeschakeld, is het logisch dat je geen (onnodige) waarschuwing krijgt dat de gordel niet vast zit op de bijrijdersstoel.

EdZ

Donateur
Nou ja, zal binnenkort eens onder de stoel kijken en wat aan stekkers rommelen (rekening houden met de zij-airbag), kijken of dat helpt. En zo niet terug naar de dealer waar ik 'm gekocht heb.

En zoals ik al schreef, als het alleen maar het lampje is mag dat van mij worden uitgeschakeld, als dat kan. Als ik maar zeker weet dat de airbag gewoon werkt. Ik hoef de dealer geen poot uit te draaien. Mijn ingeruilde auto is ie ook nog niet kwijt...

Tees

Donateur
Dat is toch geen poot uitdraaien? Garantie zit meegerekend in de prijs hoor, waarom denk je dat een dealer duurder is dan een particulier? En als de dealer dan geen winst maakt, tsja, dat heet nou ondernemerschap.

Eltjo

Forumguru
Het moet goed werken als de werking van een veiligheidssyteem in het geding is. En als dat voor de dealer een lastig probleem is (ik denk het niet) dan zij het zo. Je kan medelijden hebben met je dealer, maar hij zal toch genoeg aan je verdienen met het inruilen van jouw auto, zeker als die daar een tevreden klant aan over houdt die terug komt (voor onderhoud).

ik denk als de dealer naar het probleem zoekt, het het makkelijkste is om de kern van het probleem op te lossen (mits het niet in de stoel zelf zit).

Ik heb voor iemand eens de gordelwaarschuwing uitgeschakeld omdat de schakelaar in de gordelsluiting dan wel/niet werkte, maar dit is toch wat anders.

Bovenaan Onderaan