Droogtescheurtjes

SuperBeeb

Forumguru
Vraagje: kunnen droogtescheurtjes in banden ontstaan door te weinig rijden (4000km/jaar).
Buurtgenoot met een Peugeot 107 heeft banden van begin 2020, 18000 km mee gereden, nu kleine droogtescheurtjes. Garage zegt dat t door weinig rijden komt.
Lijkt mij onzin. Gaat om Nexen banden 165/60/15 (geen topmerk dus) maar destijds voor 650 gemonteerd. Lijkt mij nogal veel, zeker als ze nu al moeten worden vervangen. Auto rijdt wel regelmatig, alleen korte stukjes.
 

Tees

Donateur
Nee. Punt.
Droogtescheurtjes komt door ouderdom en omgevingsfactoren, zoals zonlicht, warmte, lage luchtvochtigheid, etc. Het is het gevolg van het uitwasemen en uitharden van het rubber.
En sommige banden hebben daar sneller last van dan andere. Maar 2.5 jaar is wel echt serieus kort. Op m'n Octavia zaten bij aanschaf vorig jaar achter nog de originele banden van 9 jaar oud, geen droogtescheurtjes te vinden.
€650 vind ik trouwens veel geld voor banden in die maat incl montage. Was geen goede deal dan...

Misschien nog even kijken wat de DOT code is van de banden. Misschien lagen ze al 2 jaar op de plank...
 
Laatst bewerkt:

Fmoon

Forumguru
Ik had Michelin Pilot sport banden, ik rij minder dan 10.000km per jaar. Na 2-3 jaar zat deze vol met droogte scheurtjes. De Pirelli had er geen last van. Is dus denk ik afhankelijk van de band en niet het gebruik.
 

SuperBeeb

Forumguru
Dot was begin 2020, dus nog geen 3 jaar oud.
Rijden met te lage spanning zou nog kunnen, eigenaar checkt zelf niet. Rijdt wel regelmatig.
Prijs was ook t eerste wat mij opviel. Duurder dan een premium merk. Heb geadviseerd garage om uitleg te vragen. Bij de eerste eigenaar hadden de banden t blijkbaar ook niet lang volgehouden, 19000 km.
 

Cordoba

Forumguru
Aanvulling: een auto die weinig rijdt en droog (en mogelijk warm) geparkeerd wordt zal toch wat eerder last hebben dan een auto die regelmatig rijdt.

Die 650 euro voor Nexen banden, dat was niet toevallig incl. velgen? Zo'n Nexenband in die maat doet ca. 60 euro, zeg dat het met balanceren en monteren 75 euro per band kost, dan kom je op ca. 300 euro.
 
Laatst bewerkt:

Nieles

Lid
Ik heb thuis een setje Typhoon All Seasons liggen (inmiddels ruim 8 / 9 jaar ) en die beginnen nu net droogtescheurtjes te vertonen. En ja ik weet het de banden zijn veel te oud, vandaar dat er inmiddels nieuwe banden klaar liggen.

@Cordoba ik denk haast wel dat die 650 inderdaad 65€ moet zijn. Klinkt aannemelijk voor 2020 en het type band. 650 ben je toch aardig afgezet...
 

SuperBeeb

Forumguru
Nee, 650 voor 4 banden + montage. Vond ik dus ook erg duur. Afijn, eigenaar zal binnenkort wel contact opnemen met de garage.
 

Captain Hook

Forumguru
Over droogtescheurtjes gesproken.
Na een jaar of zes vertoonden de Vredestein Quatracs bij mijn auto ook de nodige scheurtjes c.q. uitdrogingsverschijnselen.
Profiel was nog niks mis mee, maar het rubber zelf was al behoorlijk aan het degenereren.
Destijds geprobeerd Vredestein aan te spreken op de tegenvallende kwaliteit, maar dat was volgens de garage en Vredestein 'normaal'. o_O


Quatrac3-3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan