DRL en achterlichten

micky

Forumguru
als je xenon neemt heb je dat op elke uitvoering (of woon je misschien in het buitenland?). achterlicht kun je aan laten zetten bij een van de leden met VCDS of VAG Can Pro, er is een overzicht online waar ze (we) allemaal zitten.
 

2015ABL

Forumguru
OK, bedoel dan zonder xenon. Is niet te bestellen op de door mij bestelde ABL. Begrijp ik het goed dat garages dat dus niet doen?
 

micky

Forumguru
je kunt het vragen, er zijn dealers die hiermee werken, maar officieel mogen ze het geloof ik niet. zeker weten doe ik niet, heb zelf VCDS

Overigens waarom zou je geen Xenon kunnen bestellen op de ABL?
 

2015ABL

Forumguru
Dealer zegt dat dit niet kan.... Omdat de ABL af fabriek zo wordt gemaakt... Snap het ook niet. Maar dit geldt bijv. ook voor de wielen. De 17 inch teron velgen kunnen ook niet met een geringe meerprijs worden geupgrade. De dealer zegt dat de ABL met deze wielen komt, en dat hij dan de set kan innemen, maar dan moet ik heel veel bijbetalen. Terwijl bij het configureren van een elegance het 240 euro kost om naar 18 inch te gaan.
 

Bakkertje

Forumguru
@micky volgens mij heeft @2015ABL gebruik gemaakt van de speciale actie die momenteel loopt waarbij je kunt kiezen uit een pluspakket voor 200 euro of Xenon verlichting, maar niet beide, dat zou ook niet kunnen dan moet Skoda te veel korting geven op de auto..

Maar als je de auto los configureert krijg je (de leasemaatschappij) waarschijnlijk meer korting, daarmee wordt je leasebedrag lager en als je die ruimte kunt gebruiken om de bijtelling te compenseren maakt het netto allemaal niet zoveel uit en heb je toch de config zoals je hem hebben wilt. Gewoon even twee offertes laten maken door de dealer en die beide door de leasemaatschappij uit laten rekenen dan weet je meteen waar je aan toe bent.
 

tk23

Actief lid
In België is het als volgt geregeld:

KB 15/03/1968
Artikel 28. Lichten en reflectoren

§1. Definities.
[...]
25° Dagrijlicht : een licht dat voorwaarts gericht is en wordt gebruikt om het voertuig tijdens het rijden overdag beter zichtbaar te maken.
[...]

§2. Algemene bepalingen.

1° Voorschriften betreffende montage en kleur.

a) Lichten en reflectoren andere dan richtingaanwijzers.
[...]
6. De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en de eventuele omtreklichten bij het inschakelen van de grootlichten, dimlichten, standlichten, mistlichten voor, mistlicht(en) achter of zoeklicht automatisch worden ontstoken.

Bovendien moeten de elektrische verbindingen zodanig zijn dat de standlichten steeds branden, wanneer de dimlichten, grootlichten of mislichten voor zijn onststoken.

Deze bepaling is evenwel niet van toepassing op de grootlichten of de dimlichten, wanneer zij worden gebruikt om waarschuwingslichtsignalen te geven.

De elektrische installatie moet zodanig zijn uitgevoerd, dat de dagrijlichten automatisch worden ingeschakeld wanneer de inrichting waarmee de motor wordt aangezet en/of afgezet zich in een zodanige stand bevindt dat de motor in werking kan zijn.

De dagrijlichten moeten automatisch worden gedoofd wanneer de mistvoorlichten of de koplichten worden ontstoken, behalve wanneer deze laatste worden gebruikt om met korte tussenpozen onderbroken lichtsignalen te geven. Het door de dagrijlichten uitgestraalde licht is wit van kleur.

Daarenboven mogen de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten evenals de kentekenplaatverlichting niet kunnen worden ontstoken wanneer de dagrijlichten branden.
[...]
 

Edwin

Lid
Voor nieuwe modellen vanaf 1 januari 2015 geldt in Nederland dat in het geval van DRL ook de achterlichten verplicht aan moeten. Oftewel, gewoon even je dealer vragen of de configuratie aangepast kan worden. Nooit begrepen dat bij DRL alleen de voorkant aan is (Amerikaanse systeem), beide (Scandinavisch) is veel beter. In het geval van mist zie je wat voor ellende het geeft als mensen alleen DRL aan hebben waarbij er geen achterlichten aan zijn.... Ik heb in ieder geval het laten aanpassen bij aflevering.
 

tk23

Actief lid
In België is het verboden. Het KB van '68 is van kracht en wordt geregeld up to date gehouden.
Het voertuig wordt afgekeurd als de achterlichten branden. Ze moeten het natuurlijk ook zien...
Instructie aan de keuring.
 

CDK

Forumguru
@Edwin, correct! Als het goed is moet op elke auto die afgeleverd is in 2015 DRL zitten die zowel voor als achter brand :jaja:
@2015ABL, mocht het niet zo zijn is het wel degelijk door de dealer aan te passen met VAS, anders even een VCDS of VCP mannetje aanspreken bijvoorbeeld @Antera of @ertromp dan fixen die dat wel voor je ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Mag het achterlicht tegelijk aan met DRL?
Afgezien van het feit dat - zoals hiervoor al opgemerkt - nieuwe auto's vanaf 1-1-2015 zo moeten zijn uitgerust, luidde ook voor die datum het voorschrift al dat DRL niet mag branden in combinatie met enige andere verlichting aan de voorzijde.
Daar zitten de achterlichten nu eenmaal niet, dus... JA, dat mag. :pardon:

<edit>
En voor alle duidelijkheid: NL-geregistreerde auto's hebben niets te maken met het Belgische KB. Als de verlichting in Nederland aan de eisen voldoet, heeft de rest van EUropa - zo niet de hele wereld - zich daar bij neer te leggen.
 

2015ABL

Forumguru
@micky volgens mij heeft @2015ABL gebruik gemaakt van de speciale actie die momenteel loopt waarbij je kunt kiezen uit een pluspakket voor 200 euro of Xenon verlichting, maar niet beide, dat zou ook niet kunnen dan moet Skoda te veel korting geven op de auto..

Maar als je de auto los configureert krijg je (de leasemaatschappij) waarschijnlijk meer korting, daarmee wordt je leasebedrag lager en als je die ruimte kunt gebruiken om de bijtelling te compenseren maakt het netto allemaal niet zoveel uit en heb je toch de config zoals je hem hebben wilt. Gewoon even twee offertes laten maken door de dealer en die beide door de leasemaatschappij uit laten rekenen dan weet je meteen waar je aan toe bent.
De xenon voor 200 (of het panoramadak) is alleen voor de diesels. En het is geen lease auto, privé aanschaf.

Maar het is dus door het plus pakket verder niet te configureren. De stap naar een EBL was me te groot, mede omdat het pluspakket al veel zaken heeft van de elegance en ook nog eens half lederen bekleding, sunset en verwarmbare voorstoelen.
 
Laatst bewerkt:

2015ABL

Forumguru
En mooi dat het nu verplicht is! Bedankt.

Blijf nog de vraag waarom de versies zonder xenon / met halogeen geen LED's voor hebben.... :pieker: Design misser denk ik.
 

micky

Forumguru
En mooi dat het nu verplicht is! Bedankt.

Blijf nog de vraag waarom de versies zonder xenon / met halogeen geen LED's voor hebben.... :pieker: Design misser denk ik.

die gewone koplampen zijn sowieso een design misser met die heldere achterkant, overigens is het ook een veiligheidsmisser :)
 
Bovenaan Onderaan