Driving mode; tips & tricks

rogierl

Senior Member
Hey hey; m'n Karoq heeft de optie "driving mode select". Hiermee kun je dus een aantal eigenschappen aanpassen, zoals de mate waarin de versnellingsbak (DSG) in toeren gaat, etc. Nu vroeg ik me af: hoe hebben jullie deze geconfigureerd? Ook vraag ik me af wat elke optie precies doet.

  • Stuurinrichting: normaal en sport; in geval van sport is het "zwaarder" sturen.
  • Aandrijving: Bepaalt hoe "snel" de auto schakelt. Ik vraag me nog wel af wat het verschil is tussen bijvoorbeeld comfort en normaal.
  • ACC: eco en normaal. Wat is het verschil?
  • Dynamische bochtenverl: wat is dit???
  • Klimatisering: ook geen idee wat het doet???

Graag een beetje uitleg dus; en wat tips & tricks over hoe jullie het hebben. En waarom :).


 

CDK

Forumguru
zet de acc maar eens op eco in individual modus, dan loop je zelf groen aan van ergernis en weet je meteen dat je die modus nooit meer moet selecteren ;)
 

Rosinfield

† In Memoriam
Idd gewoon eens uitproberen. Ik vind de verschillen qua rijgedrag marginaal. Ik heb de auto standaard op individueel, met alles in sport behalve geluid, onderstel en DSG. Gewoon eens een beetje mee spelen en zien wat je het meest bevalt
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Handboeken schrijven is vreselijk ondankbaar werk!
Niemand leest die dingen nog tegenwoordig...

:arghh:

Tja dat zeg je dan wel , maar er is voor mij een Caddy Max besteld, dus dacht ik ga alvast de manual bij VW downloaden
Maar kan geen site vinden zoals we voor Skoda weer wel hebben ....
Tsja word dus ook wel beetje tegen gewerkt...
 

hemi24

Forumguru
Bij de afzonderlijke onderdelen zoals klimaatsysteem staan als ik me niet vergis weer omschrijving wat er gebeurt met bijvoorbeeld de drive mode stand ‘eco’
 

De Stip

Forumguru
Dank voor het opstarten van dit topic. Tja, natuurlijk kan men meteen gaan brullen dat je de handleiding moet gaan lezen, maar die zijn erg summier vind ik. Ik heb tevens DCC op mijn auto en moet ook daarmee nog veel uitproberen en ervaren of het die bijna 1000 euro extra waard was.

Daarom volg ik je topic met interesse :thumbsup:
 

rogierl

Senior Member
Precies; dus. Laten we ze stuk voor stuk afgaan. De onderstreepte zijn inmiddels duidelijk enk ik.
  • Stuurinrichting: normaal en sport; in geval van sport is het "zwaarder" sturen.
  • Aandrijving: Bepaalt hoe "snel" de auto schakelt. Ik vraag me nog wel af wat het verschil is tussen bijvoorbeeld comfort en normaal.
  • ACC: eco en normaal. Wat is het verschil? Wat is er anders bij eco? Dan trekt hij minder hard op?
  • Dynamische bochtenverlichting: wat is dit???
  • Klimatisering: ook geen idee wat het doet???
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kennelijk zijn de diverse mogelijkheden wat anders dan bij de mijne; zo heb ik bij ACC ook "sport" en comfort/normaal ken ik niet, alleen de mode "normaal". Kennelijk toch ook nog merk en type afhankelijk dan
 

SuperBeeb

Forumguru
Mijn Golf GTI heeft ook driving-mode. Ik merk vooral verschil in de vering (dat was de reden dat ik t wilde), en in Sport maakt ie wat meer kunstmatig geluid van binnen. Hoeft niet voor mij.
Stuur merk ik niets van, evenmin gaspedaalrespons (motor). Schakelen doe ik zelf, daar verandert dus nix aan.
Airco schijnt in eco minder hard te werken.
 

rogierl

Senior Member
Stomme vaag he; maar hoe "forceer" ik dat de auto altijd de "aangepaste" instellingen pakt?
 

CDK

Forumguru
Op individual worden alle instellingen opgeslagen, alleen eco en sportstand van motor/versnellingsbak niet omdat dit simpelweg niet goed is voor een koude motor. Wil je 1 van deze instellingen toch dan kan je na het starten nogmaals op individual klikken. Forceren is niet mogelijk.
 

rogierl

Senior Member
Aha!! Dat verklaart e.e.a. :). Staat overigens ook niet beschreven in de handleiding... mochten mensen insinueren dat ik de handleiding niet lees :).

Ben wel benieuwd wat de stand "ECO" doet voor de versnellingsbak. Sport en "normaal" snap ik; maar wat doet ECO?
 

Jooo...

Forumguru
In de ECO stand zal je auto zogezegd de koppeling lossen en in vrijloop gaan als je niet meer op je gaspedaal duwt. Waardoor hij "zuiniger" zou moeten zijn. Op mijn RS scheelt dit op een rit van 20km 0,3l/100km. Dus daarom wordt deze stand ook nooit gebruikt! Heb zelfs nooit begrepen waarom er een ECO stand op een RS zit... :arghh:
 
Bovenaan Onderaan