Driving mode; tips & tricks

Topic in 'Karoq' gestart door rogierl, 02-11-2019.

  1. rogierl

    rogierl Senior Member

    Hey hey; m'n Karoq heeft de optie "driving mode select". Hiermee kun je dus een aantal eigenschappen aanpassen, zoals de mate waarin de versnellingsbak (DSG) in toeren gaat, etc. Nu vroeg ik me af: hoe hebben jullie deze geconfigureerd? Ook vraag ik me af wat elke optie precies doet.

    • Stuurinrichting: normaal en sport; in geval van sport is het "zwaarder" sturen.
    • Aandrijving: Bepaalt hoe "snel" de auto schakelt. Ik vraag me nog wel af wat het verschil is tussen bijvoorbeeld comfort en normaal.
    • ACC: eco en normaal. Wat is het verschil?
    • Dynamische bochtenverl: wat is dit???
    • Klimatisering: ook geen idee wat het doet???

    Graag een beetje uitleg dus; en wat tips & tricks over hoe jullie het hebben. En waarom :).


     

  2. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Heb je zelf al iets geprobeerd? Heb je het (digitale) instructieboekje al gelezen?
     
    rogierl, Rosinfield en hemi24 vinden dit leuk.
  3. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Handboeken schrijven is vreselijk ondankbaar werk!
    Niemand leest die dingen nog tegenwoordig...

    :arghh:
     
    rogierl en Corné de Kluijver vinden dit leuk.
  4. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    zet de acc maar eens op eco in individual modus, dan loop je zelf groen aan van ergernis en weet je meteen dat je die modus nooit meer moet selecteren ;)
     
    Rosinfield vindt dit leuk.
  5. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Idd gewoon eens uitproberen. Ik vind de verschillen qua rijgedrag marginaal. Ik heb de auto standaard op individueel, met alles in sport behalve geluid, onderstel en DSG. Gewoon eens een beetje mee spelen en zien wat je het meest bevalt
     
    Corné de Kluijver vindt dit leuk.
  6. EdK

    EdK Forumguru

    Tja dat zeg je dan wel , maar er is voor mij een Caddy Max besteld, dus dacht ik ga alvast de manual bij VW downloaden
    Maar kan geen site vinden zoals we voor Skoda weer wel hebben ....
    Tsja word dus ook wel beetje tegen gewerkt...
     
  7. rogierl

    rogierl Senior Member

    Ik heb de (papieren) handleiding wel degelijk gelezen, maar daar zie ik alleen maar een summiere beschrijving. Dat de sport mode "sportief" is. Ja, dat lees ik inderdaad wel af aan de titel :).

    Ik wil juist weten wat de onderlinge "parameters" precies doen.

    IMG_0971.jpeg
     
    WhiteSuperB, De Stip, hemi24 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Dat kun je dus het best zelf proefondervindelijk vaststellen. Sturen in sport voelt iets zwaarder, onderstel in sport iets harder (voel je met name op slecht wegdek) en met ACC in sport versnel je wat harder wanneer je weer vrij baan hebt.
     
  9. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Bij de afzonderlijke onderdelen zoals klimaatsysteem staan als ik me niet vergis weer omschrijving wat er gebeurt met bijvoorbeeld de drive mode stand ‘eco’
     
  10. Rallye

    Rallye Forumguru

    Ik heb geen DSG, maar hij staat bij mij op Individual - alles op sport, behalve het geluid.
     
  11. De Stip

    De Stip Forumguru Donateur

    Dank voor het opstarten van dit topic. Tja, natuurlijk kan men meteen gaan brullen dat je de handleiding moet gaan lezen, maar die zijn erg summier vind ik. Ik heb tevens DCC op mijn auto en moet ook daarmee nog veel uitproberen en ervaren of het die bijna 1000 euro extra waard was.

    Daarom volg ik je topic met interesse :thumbsup:
     
    rogierl vindt dit leuk.
  12. rogierl

    rogierl Senior Member

    Precies; dus. Laten we ze stuk voor stuk afgaan. De onderstreepte zijn inmiddels duidelijk enk ik.
    • Stuurinrichting: normaal en sport; in geval van sport is het "zwaarder" sturen.
    • Aandrijving: Bepaalt hoe "snel" de auto schakelt. Ik vraag me nog wel af wat het verschil is tussen bijvoorbeeld comfort en normaal.
    • ACC: eco en normaal. Wat is het verschil? Wat is er anders bij eco? Dan trekt hij minder hard op?
    • Dynamische bochtenverlichting: wat is dit???
    • Klimatisering: ook geen idee wat het doet???
     
  13. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Kennelijk zijn de diverse mogelijkheden wat anders dan bij de mijne; zo heb ik bij ACC ook "sport" en comfort/normaal ken ik niet, alleen de mode "normaal". Kennelijk toch ook nog merk en type afhankelijk dan
     
  14. SuperBeeb

    SuperBeeb Forumguru

    Mijn Golf GTI heeft ook driving-mode. Ik merk vooral verschil in de vering (dat was de reden dat ik t wilde), en in Sport maakt ie wat meer kunstmatig geluid van binnen. Hoeft niet voor mij.
    Stuur merk ik niets van, evenmin gaspedaalrespons (motor). Schakelen doe ik zelf, daar verandert dus nix aan.
    Airco schijnt in eco minder hard te werken.
     
  15. rogierl

    rogierl Senior Member

    Stomme vaag he; maar hoe "forceer" ik dat de auto altijd de "aangepaste" instellingen pakt?
     
  16. Corné de Kluijver

    Corné de Kluijver Forumguru Donateur

    Op individual worden alle instellingen opgeslagen, alleen eco en sportstand van motor/versnellingsbak niet omdat dit simpelweg niet goed is voor een koude motor. Wil je 1 van deze instellingen toch dan kan je na het starten nogmaals op individual klikken. Forceren is niet mogelijk.
     
  17. rogierl

    rogierl Senior Member

    Aha!! Dat verklaart e.e.a. :). Staat overigens ook niet beschreven in de handleiding... mochten mensen insinueren dat ik de handleiding niet lees :).

    Ben wel benieuwd wat de stand "ECO" doet voor de versnellingsbak. Sport en "normaal" snap ik; maar wat doet ECO?
     
    hemi24 vindt dit leuk.
  18. Rosinfield

    Rosinfield Forumguru Donateur

    Ik heb de ECO stand bewust van begin af aan gemeden ;)
     
  19. Jooo...

    Jooo... Forumguru Donateur

    In de ECO stand zal je auto zogezegd de koppeling lossen en in vrijloop gaan als je niet meer op je gaspedaal duwt. Waardoor hij "zuiniger" zou moeten zijn. Op mijn RS scheelt dit op een rit van 20km 0,3l/100km. Dus daarom wordt deze stand ook nooit gebruikt! Heb zelfs nooit begrepen waarom er een ECO stand op een RS zit... :arghh:
     
    dirkie996 en Rosinfield vinden dit leuk.
  20. De Stip

    De Stip Forumguru Donateur

    ECO is een soort van stealth modus. ECO staat voor Elementaire Commando Opleiding. Kun je niets over vinden in de manual, want dat is strikt geheim.... :)
     
    Maarten, Tman0961, Duijzer en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel deze pagina