Drive mode select en ACC/profiel

harry123

Actief lid
Weet iemand of het mogelijk is om de gevoeligheid van ACC (bij dsg) te wijzigen binnen drive mode select ‘normaal’, óf om standaard obv gebruiksprofiel de manuele (exacte naam even kwijt) mode te gebruiken?

De sportstand rijdt iets prettiger in de stad, maar daar gaat het me niet per se om. Ik heb de indruk dat de ACC in de sportstand veel meer aansluit bij hoe ik denk dat er afgeremd moet worden. In de normale stand begint hij voor mijn gevoel veel later met remmen dan in de sportstand (terwijl ik anders zou verwachten)

Heel uitgebreid onder gelijke omstandigheden heb ik het remmen van acc niet getest, maar de keren dat ik erop gelet heb vond ik het bij de ‘actieve’ stand veel prettiger werken. Op de snelweg eenmaal achter een andere auto die ook gewoon doorrijdt werkt het beiden prima, maar juist de keren dat je het goed kunt gebruiken sta ik eerder op de rem dan de ACC.

Bijkomende vraag: je kunt de afstand van de ACC instellen. Is de gedachte daarbij dat je bij een langere afstand eerder geneigd bent achter iemand te blijven rijden? Het viel mij op dat bij een kortere tussenafstand vaker actief geremd wordt, en dat bij een langere tussenafstand vaker uitgerold wordt. Misschien volkomen logisch, maar wordt ook de mate waarin vooruitgekeken wordt beïnvloed door de keuze van afstand?! Volgens mij kun je prima uitrollen, of je nou 2 of 3 seconden afstand van iemand wil houden?
 

hemi24

Forumguru
Misschien moet je de laatste stand van Drive Mode eens proberen: “Individueel” dan kun je zaken zelf aanpassen...
 

Tukkerdad

Actief lid
De afstand kun je volgens mij jnstellen met het knopje bovenop de pook, heb ik geprobeerd en maakt echt veel uit.
 

harry123

Actief lid
Misschien moet je de laatste stand van Drive Mode eens proberen: “Individueel” dan kun je zaken zelf aanpassen...

De afstand kun je volgens mij jnstellen met het knopje bovenop de pook, heb ik geprobeerd en maakt echt veel uit.

Bedankt voor de reacties. Hier was ik al van op de hoogte. Mijn vraag is dus eigenlijk of je standaard het gedrag van de ACC op ‘actief’ in kunt stellen in plaats van steeds zelf een andere rijmodus te moeten kiezen.

Bijkomende vraag is of dat afstand houden door ACC echt alleen afstand is of dat hij ook echt minder ver vooruit gaat kijken :)
 

hemi24

Forumguru
De ACC gaat niet minder ver vooruit kijken, maar reageert wel allerter in de Sport stand en houd daarbij ook minder tussenafstand aan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Door ACC aangehouden afstand kan ik met knopje op linkergedeelte van het stuur instellen en wordt terwijl je het instelt op maxidot weergegeven door een horizontaal lijntje dat in lengte varieert
 

BigCheese

Forumguru
Klopt, en je kunt ook ergens instellen bij de eigenschappen van de ACC welke afstand hij als default gebruikt als je hem aanzet. Wat mij ergert is dat hij die instelling nogal eens 'vergeet'.
 

hemi24

Forumguru
Bij mij staat hij altijd op laatste instelling en ik heb er nooit problemen mee dat er instellingen “vergeten” worden.
Heb de afstand ook 95% van de tijd op kortste tussenafstand staan. Enkel bij winterse omstandigheden of in het donker op de provinciale wegen wil ik deze soms nog wel eens op wat langer zetten.
 

jongetje

Forumguru
Dat is een instelling of je bij starten een vaste stand wilt of de laatste stand wilt onthouden.
 

BigCheese

Forumguru
Yep, en die instellingen vergeet mijn Octavia af en toe. Vandaag maar weer eens ingesteld dat ik de laatste stand wil. Eens kijken hoe lang dat vinkje blijft staan dit keer.
 

harry123

Actief lid
Enige punt wat ik nog niet heb kunnen vinden is nu of je het gedrag van de ACC (dus los van afstand) standaard kunt instellen op ‘sportief’ of welke term daar dan ook voor gebruikt wordt. In mijn beleving gaat hij dan namelijk eerder ingrijpen/begeleiden en is dus iets behoudender. Dat sluit meer aan bij hoe ik zelf zou rijden.

In de normale stand (die dus volgt uit drive mode ‘normaal’ die steeds gekozen wordt bij starten) vind ik de ACC iets te laat met ingrijpen en daardoor te bruusk.
 

Rosinfield

† In Memoriam
gewoon eens uitproberen, je hebt ook een mode Individual neem ik aan. Daarin kun je alles naar wens instellen, ook de AAC.
 

harry123

Actief lid
[Q

Klopt, maar als ik de auto start dan is altijd drive mode ‘normaal’ geselecteerd en moet ik handmatig naar een andere switchen. Het liefst zou ik willen dat hij automatisch het laatste profiel kiest en/of in ieder geval het gedrag van de ACC onthoudt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat is raar. Verander je dan niet misschien de instelling binnen de drive mode normal? Bij mij is er een stand individual waarin ik alles naar mijn wensen heb ingesteld en die blijft behouden. Zo zou het natuurlijk ook horen te werken, lijkt me
 

harry123

Actief lid
[Q
Ja hij onthoudt de instellingen in individual wel, maar als ik de auto start is dat altijd weer in de drive modus ‘normaal’...

Binnen de voorgedefineerde drive modi kan ik niets wijzigen overigens, alleen in individual :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan